eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFinanseGrupypl.biznes.bankiBankowość elektroniczna › Re: Bankowość elektroniczna
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!pingwin.icm.edu.pl!warszawa.rmf.pl!news.rmf.pl!news.one
    t.pl!not-for-mail
    From: "AMRA" <a...@a...com>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Bankowość elektroniczna
    Date: Fri, 4 Jan 2002 20:12:34 +0100
    Organization: news.onet.pl
    Lines: 73
    Sender: m...@p...onet.pl@chello062179017154.chello.pl
    Message-ID: <a14usd$cfl$1@news.onet.pl>
    References: <3...@n...vogel.pl> <a12o32$i16$1@news.onet.pl>
    <3...@n...vogel.pl>
    NNTP-Posting-Host: chello062179017154.chello.pl
    X-Trace: news.onet.pl 1010171597 12789 62.179.17.154 (4 Jan 2002 19:13:17 GMT)
    X-Complaints-To: a...@o...pl
    NNTP-Posting-Date: 4 Jan 2002 19:13:17 GMT
    X-Priority: 3
    X-MSMail-Priority: Normal
    X-Newsreader: Microsoft Outlook Express 6.00.2600.0000
    X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V6.00.2600.0000
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.biznes.banki:151971
    [ ukryj nagłówki ]

    Jak o bankowosci elekotrnicznej :)

    W literaturze oraz życiu potocznym można odnaleźć wiele prób zdefiniowania
    pojęcia bankowości elektronicznej. Podstawowa różnica tkwi w zakresie i
    szczegółowości omawianego problemu.

    Witold Chmielarz definiuje ją jako nowoczesną formę realizacji usług
    bankowych, pozwalających na korzystanie z nich z dowolnego miejsca na
    świecie bez fizycznej potrzeby odwiedzenia placówki banku.
    Podsawą jej działalności jest zastosowanie systemów informatycznych i
    telekomunikacyjnych wraz z związanymi z nimi urządzeniami w celu
    usprawnienia oraz przyspieszenia obiegu pieniądza bezgotówkkowego
    (elektronicznego) zarówno w tradycyjnych jak i w nowoczesnych systemach
    rozliczeń międzybankowych oraz na styku klient-bank i klient-bank-klient
    Podobną definicją posługuje się także Alfred Janc, dodając także, że
    "wszystkie usługi świadczone przez bankomaty, czytniki cyfrowe oraz
    wszelkiego rodzaju usługi na telefon stanowią tzw. bankowość elektroniczną".
    Istotnym wyróżnikiem jest także fakt, iż przy świadczeniu wszystkich usług
    kontakt pomiędzy bankiem a klientem odbywa się tylko drogą elektroniczną.
    Inne spojrzenie ma natomiast Dorota Korenik, według której bankowość
    elektroniczna oparta jest na pieniądzu elektronicznym, zaś sam pieniądz
    elektroniczny określa ona jako "zespół środków techniczno-informatycznych,
    magnetycznych, elektronicznych i teletransmisji, pozwalających na obrót
    pieniężny bez nośnika papierowego i zakładający trójstronne związki między
    bankiem, handlem i konsumentami, mieści się w ogólnym procesie
    komputeryzacji stosunków finansowych, jaki rozwija sę na świecie od lat
    siedemdziesiątych" W założeniu tym zawęża się jednak bankowość
    elektroniczną do obrębu dokonywana płatności przy zawieraniu transakcji w
    handlu elektronicznym.
    Szerzej rozumiane jest to pojęcie w tak zwanej mowie potocznej. Warto
    zauważyć, że wielu ludziom kojarzy się ono przede wszystkim z bankowością
    internetową (dostępem do konta przez Internet). Często bankowość internetowa
    i elektroniczna są utożsamiane.

    POTOCZNE
    Aby sprostać tym wymaganiom, banki wykorzystują nowoczesne technologie,
    umożliwiające klientom bezpośrednią obsługę poprzez systemy bankowości
    elektronicznej (e-banking). Podstawową ideą bankowości elektronicznej jest
    przede wszystkim elektroniczna obsługa klienta, a więc włączenie klienta
    jako użytkownika do skomputeryzowanego systemu bankowego. Istotą bankowości
    elektronicznej zaś jest możliwość korzystania z usług bankowych niezależnie
    od miejsca i czasu.


    Jedna z najczęściej cytowanych w polskiej literaturze definicji bankowości
    elektronicznej pochodzi z raportu EDS, gdzie autorzy uważają, iż pod tym
    pojęciem kryją się wszelkie rozwiązania biznesowe i technologiczne które
    umożliwiają interakcję banku i jego klientów przez urządzenia techniczne
    przekazujące dane kanałami elektronicznymi (Internet, SMS, telefony z
    obsługą WAP, call-center itp.) przy jednoczesnej integracji takiego kanału
    wymiany usług i informacji w strukturze organizacyjnej i technologicznej
    banku.
    Definicja ta określa trzy charakterystyczne cechy tego rodzaju bankowości:
    po pierwsze jej głównym i najważniejszym wyróżnikiem jest stosowanie
    elektroniki, po drugie stanowi ona integralną część banku oraz po trzecie
    jest platformą pozwalającą na łatwy kontakt klienta z bankiem.
    Tak rozumiana bankowość elektroniczna obejmuje swoim zasięgiem nie tylko
    bankowość internetową, czy home-banking, ale również wszelkie usługi
    wykonywane za pomocą takich urządzeń jak telefon czy bankomat. Podobnie jak
    w raporcie EDS Rada Bankowości Elektronicznej zdefiniowała ją jako formę
    usług oferowanych przez niektóre banki, polegającą na ułatwieniu klientowi
    dostępu do jego rachunku za pomocą komputera bądź innego urządzenia
    elektronicznego i łącza telekomunikacyjnego. W konsekwencji bankowość
    internetowa jest jednym z rodzajów bankowości elektronicznej a tym samym
    możemy stwierdzić, iż w dosłownym sensie istnieje już ponad trzydzieści lat,
    a jej największy rozwój zaczął się od początku lat dziewięćdziesiątych.


    ------
    Amra the Freelancer
    www.amra.info


Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1