    Date: Sun, 20 Nov 2022 01:31:40 +0100
    Subject: Re: Bankom brakuje pieniedzy
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    From: Pete <n...@n...com>

    W dniu 18.11.2022 o 15:45, J.F pisze:

    > Ale o banku piszesz, czy o klientach?

    ^^ tytuł wątku

    > No to oglaszają "promocje".
    > Ale co sie stalo, ze rok temu nie musieli oglaszac, ze 3 lata temu nie
    > musieli - a to bylo przed Covidem, nawet chyba 4 miesiace temu nie
    > musieli.

    Bo stopy niskie i piniondz tani - to się można było zapożyczać na rynku.
    Lokaty upierdliwe są i droższe w pozyskaniu.

    > Maja jeszcze inne kredyty, ktorych wakacje nie dotyczą.

    Popatrz na wyniki i jaki wakacje miały na nie wpływ. To nie są tanie
    rzeczy jak mawiał klasyk.

    > Ta nowa?
    > Bo stara - na procenty moze i nie, ale z prowizjami RRSO rosnie.
    >
    > A że stopy NBP wzrosly, to moze juz i same odsetki takie mogą byc -
    > cos mi chodzi po glowie, ze ostatnio banki podniosly na KK do 20% ..

    Ja się już pogubiłem ile aktualnie wynosi wzór.

    > Nie o to chodzi - zrobia promocje lokat, sciagna pieniadze,
    > udzielą kredytów bezpiecznych, bo o stalej stopie.

    Ale lokaty dają na 3 mies. a kredyt na 20 lat. Po 3 miesiącach klienci
    zaczną wycofywać kasę i skąd bank ma ją wziąć? Musi pożyczyć gdzieś
    indziej.

    > Za poł roku stopy w kraju spadną, lokaty tez spadną, a kredyty zostaną
    > :-)
    >
    > No chyba, ze stopy wzrosną ... to bank bedzie stratny :-)

    Gdzie się nie obrócić, to ...

    > Cos tam chyba jednak wiem.
    >
    > Aby znikly pieniadze z kreacji bankowej, to by trzeba kredyty splacic,
    > lub na waluty wymienic.

    W przypadku inflacji, pieniądz znika z obiegu. Nikt nie trzyma
    oszczędności, bo tracą na wartości.
    Większość kupuje towar. A że u nas import przewyższa eksport, więc kasa
    leci do Niemiec :)

> [...]
    > -odsetki na lokatach tez byly mniejsze,
    >
    > Jesli dobrze widze, to w 3kw santander zarobil ~1.3mld na odsetkach.
    > w 1 polroczu 4.3mld, wiec spadek jest.
    > Ale sumaryczny zysk tez jest.
    > Gielda tez docenila, bo sie odbil.
    >
    > Zobowiazan wobec klientow przybylo ... czyli wplacili pieniadze.
    > A 30.09 chyba jeszcze nie bylo promocyjnych odsetek na lokatach
    >
    > Co ciekawe - przybylo tez zobowiazan wobec bankow ... pozyczyli od
    > innego banku?
    >
    > Jatka odsetkowa bedzie w 4kw ... ale zarobili przez pierwsze dwa.

    Z drugiej strony wysokie stopy to i kredytów jest mniej - więc i mniej
    kasy potrzeba na finansowanie. Stąd lokaty tak sobie oprocentowane.

    --
    Pete