    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Bankom brakuje pieniedzy
    Date: Fri, 18 Nov 2022 15:45:24 +0100

    On Fri, 18 Nov 2022 14:16:35 +0100, Pete wrote:

    > Na pewno droższy niż lokata. A trzymanie kasy dla trzymania jest średnim
    > biznesem.

    Ale o banku piszesz, czy o klientach?

    > Skądś muszą ten pinindz skombinować, jeśli chcą przeżyć.

    No to oglaszają "promocje".
    Ale co sie stalo, ze rok temu nie musieli oglaszac, ze 3 lata temu nie
    musieli - a to bylo przed Covidem, nawet chyba 4 miesiace temu nie
    musieli.

    > TGaaa, a pracownikom trzeba zapłacić.
    > Podatki też, rezerwy odprowadzać, zmiany prawne w systemach IT
    > implementować, testować, wdrażać.

    Maja jeszcze inne kredyty, ktorych wakacje nie dotyczą.

    > Yyyy, chyba antylichwa nie pozwala na aż tyle ;)

    Ta nowa?
    Bo stara - na procenty moze i nie, ale z prowizjami RRSO rosnie.

    A że stopy NBP wzrosly, to moze juz i same odsetki takie mogą byc -
    cos mi chodzi po glowie, ze ostatnio banki podniosly na KK do 20% ..

    > Bank na 5 lat nie pożyczy kasy pod ten kredyt. Maks pewnie na 6 mies a
    > potem będzie rolował.

    Nie o to chodzi - zrobia promocje lokat, sciagna pieniadze,
    udzielą kredytów bezpiecznych, bo o stalej stopie.

    Za poł roku stopy w kraju spadną, lokaty tez spadną, a kredyty zostaną
    :-)

    No chyba, ze stopy wzrosną ... to bank bedzie stratny :-)

    > Nie masz pojęcia o czym piszesz. To tak, jakbyś o swoim kredycie mówił,
    > że to twoja kasa, bo masz go na swoim koncie.

    Cos tam chyba jednak wiem.

    Aby znikly pieniadze z kreacji bankowej, to by trzeba kredyty splacic,
    lub na waluty wymienic.

    > Tylko jakimś dziwem prawie wszystkie banki z hipotekami mają straty za
    > 3kw. To samo będzie w 4kw.

    No ba - skoro nie bylo wplywow z odsetek, a byly koszty, to i strata
    jest.
    Nie mylic z bilansem, saldami, przeplywami "gotowki", itp.

    Bank moze miec u siebie sporo pieniedzy, ale tak naprawde nie swoich,
    tylko klientow. I plynnosc utrzyma.
    Jesli chodzi o Santander i mbank, to jeszcze pol roku temu widac
    mieli bardzo duzo pieniedzy od klientow, bo nie potrzebowali robic
    promocji lokat :-)

    Tylko:
    -w 3kw te wakacje dopiero sie zaczely, odpadl chyba tylko 1 miesiąc.
    -odsetki na lokatach tez byly mniejsze,

    Jesli dobrze widze, to w 3kw santander zarobil ~1.3mld na odsetkach.
    w 1 polroczu 4.3mld, wiec spadek jest.
    Ale sumaryczny zysk tez jest.
    Gielda tez docenila, bo sie odbil.

    Zobowiazan wobec klientow przybylo ... czyli wplacili pieniadze.
    A 30.09 chyba jeszcze nie bylo promocyjnych odsetek na lokatach

    Co ciekawe - przybylo tez zobowiazan wobec bankow ... pozyczyli od
    innego banku?

    Jatka odsetkowa bedzie w 4kw ... ale zarobili przez pierwsze dwa.

    J.