    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Date: Sat, 28 Mar 2020 04:55:51 -0700 (PDT)
    Subject: Re: Banki, korona i informacje
    From: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu piątek, 27 marca 2020 20:01:12 UTC+1 użytkownik Arek napisał:
    > Dawid Rutkowski napisał(a) w wiadomości: ...
    > wykonała >jasnej dyspozycji.
    >
    > Prawie nigdy nie odpuszczam, ale teraz rzeczywistoć jakby inna.
    > I ważniejsza okazała się deklaracja czy nie jestem rezydentem
    > amerykańskim i czy ktoś z rodziny nie jest "eksponowaną
    > osobą". O psa i nr buta nie pytali...
    > (Wiem, to nie pomysł banku tylko innych kretynów.)

    O, to zdołałeś się tyle czasu uchować bez podawania tych danych i nie było żadnych
    konsekwencji?
    Ja np. kantor aliora zakładałem przelewem weryfikacyjnym i nawet mnie na oczy nie
    widzieli (ani nawet kurier mojego dowodu) - ale jak się pojawiło FACTA/CRS to zmusili
    do przyjścia do odddziału i osobistego podpisania (ciekawe, że nowi klienci mogą
    przez internet przy zakładaniu) pod groźbą zablokowania - a przy okazji wyłudzili
    xero dowodu.

    A to teraz nawet pytają o "eksponowane osoby" w rodzinie?
    A ile to jest dla nich rodzina? Bo w PL to jednak nieco mniejszy zbiór niż np. w
    takiej Grecji ;>

    > wypisuje >sobie hasło na kartce i pod poszczególnymi literkami ma wypisane liczby.
    >
    > Większość? Nawet jeżeli - co z tego? Nie maskowanie
    > coś poprawia?
    > Zgubienie kartki łatwiej zauważyć niż szpiega na kompie.
    > (musiałby miesiącami kolekcjonować maskowane hasło).
    > Tzn. ja zauważę szybciej, tyle, że nie potrzebowałem kartki.
    > Mozna też zapisać nie wprost.

    Powyższe kwestie dowodzą, że znajdujesz się w 5%, a może nawet 2%.
    Więc skoro większość jest inna to jednak ma to znaczenie.
    Kartki wcale nie trzeba gubić czy kraść - wystarczy przeczytać.
    Więc nie da się zaprzeczyć, że jest to "potencjalne ułatwienie dla cyberprzestępców".
    Inna sprawa oczywiście, czy "płaskie" hasło nie jest jeszcze gorsze.
    Ale one są stosowane od lat i działają dobrze.
    Mnie śmieszą wymuszenia zmiany hasła - np. robi tak płatnik co miesiąc, więc pani
    księgowa w haśle zmienia trzy litery na odpowiadające obecnemu miesiącowi.
    No i historia pewnego administratora, który jako hasło miał zawsze imię i numer
    telefonu dziewczyny. Jako dbający o bezpieczeństwo, zmieniał hasło co miesiąc.
    Dziewczynę oczywiście też, bo jakby inaczej zapamiętał nowe hasło?

    toksycznego pinu wykonać, inaczej wciąż tylko do 50zł.

    > Tę Visę mogę, jest na odstrzał, miałem się jej pozbyć.
    > A przy kartach MC jest inaczej?

    Podobno - przynajmniej w informacji od milka - visę trzeba do czytnika raz włożyć,
    żeby była szansa na bez pinu do 100zł (szansa - bo pewnie i ten terminal, do którego
    wkładamy, musi być już przeprogramowany, jak i ten, w którym potem chcemy płacić
    pikaczem) - zaś MC wkładać nie trzeba, wystarczy że terminal jest przeprogramowany i
    można bez wkładania pikaczować do 100zł.
    Póki co mam test z wczoraj z biedronka - 66zł, visa i PIN - dobrze, że miałem
    rękawiczki, co wiszą przy wejściu (w środku ręce całe mokre).

    > Pinować można bezstykowo >50zł (100). Chyba od terminala
    > zależy czy musisz wkładać kartę?

    Oczywiście że bezstykowo z PIN można zapłacić aż do limitu karty (ok. pięciu temu
    pani w meblowym nie chciała zrobić próby na 3k, jak jej pokazałem naklejkę citka, na
    szczęście coś mnie tknęło i zebrałem też zwykłą kartę - ale rok potem bez problemu
    płaciłem tą naklejką 6k za wczasy).
    Choć oczywiście czasem terminal zachce włożenia karty (mi się to nie zdażyło, ale
    żona opowiadała) albo PINu poniżej 50zł przy pikaczu (miałem tak po miesiącu
    nieużywania karty - a było to jeszcze przed PSD2).