    From: "rsa127" <r...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Bank w Anglii, rachunek w GBP
    Date: Thu, 10 Feb 2005 21:11:07 +0100
    Sender: r...@p...onet.pl@213.238.72.127

    > ok, nieprecyzyjnie sie wyrazilem. zalozenie rachunku dla 'swiezego'
    > rezydenta nie jest proste. poszukaj w archiwum grupy jakich dokumentow
    > wymagaja banki do otwarcia rachunku.

    Ja bym tego nie demonizował. 9 lat temu byłem w Wielkiej Brytanii jako
    student. Świeżutko po zarejestrowaniu się bez żadnego problemu otworzyłem
    konto, dostałem kartę płatniczą debetową (ale gwarantującą czeki, które
    teoretycznie mogą przekroczyć stan rachunku). Przez 2 lata miałem rachunki
    chyba w 5 bankach i ze 4 karty kredytowe (wiem, byłem mianiakiem). Do tego
    po paru miesiącach uzyskałem debet w rachunku, a po roku pożyczkę na 8 tys
    GBP. Przypomnę, że 9 lat temu Polska była postrzegana "troszkę" inaczej niż
    teraz.
    Jeśli chodzi o oryginalne zapytanie trudno mi teraz coś polecić bo czasy się
    zmieniły. Z rezerwą jednak podchodziłbym do tych 17 GBP. Prawdopodobnie nie
    uwzględnia to kosztów banków pośredniczących i banku w Polsce. Dawno, dawno
    przesyłam 500 GBP do Polski (z Ryal Bank of Scotland). Bank brytyjski pobrał
    chyba ok. 20 GBP. Później koszty dalsze to było kolejne 30-40 GBP.
    Innym rozwiązaniem (zależy od sytuacji) jest wykorzystanie w Polsce karty i
    wypłata z bankomatu. Trzeba jednak znaleźć dobrą. Dość często zdarza się, że
    bank bierze prowizję ok. 2,5% za przewalutowanie oraz kolejne 2,5% za
    wypłatę gotówki.