    From: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Bank musi sprawdzac nazwe odbiorcy
    Date: Thu, 22 Sep 2016 23:09:25 +0200

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > Ale szczegolnie mnie zaciekawilo:
    > "Sąd bezpodstawnie przyjął, że zaksięgowanie należności od
    > kontrahentów Katarzyny B. na koncie Alicji K. spowodowało szkodę w
    > majątku powódki, choć takie zdarzenia nie zwalniają kontrahentów z
    > długu wobec wierzyciela. Katarzyna B. nie poniosła więc straty, ani
    > nie utraciła korzyści."
    >
    > Dostaje fakture, wplacam na podane na niej konto ... i nadal jestem
    > winien dostawcy ?
    > I kto tu kogo powinien skarzyc ?

    Jeśli bank ma obowiązek sprawdzać nazwę odbiorcy (kiedyś miał), to taka
    wpłata powinna wrócić do dostawcy, a jeśli nie, powinno tak się stać po
    np. reklamacji. Dostawca ew. mógłby wpłacić należność do depozytu by
    pozbyć się długu. W takim układzie taki wadliwy przelew nie zwalnia
    z długu, chociaż przypuszczalnie zwalnia z płacenia odsetek itp. Taki
    przelew nie jest wtedy dokonany zgodnie z fakturą, tzn. jest wysłany na
    podany numer konta, ale nie jest to konto wystawcy faktury (czy kto to
    akurat powinien być).

    Ale jeśli jednak bank nie ma obowiązku sprawdzania nazw, to zapłata jest
    dokonana zgodnie z fakturą, i dług przestaje istnieć. Ew. urząd skarbowy
    (pomijając np. prokuratora) może mieć jakieś "pytania", raczej do
    tandemu (w tym przypadku) A-K.
    --
    Krzysztof Hałasa