    Subject: Re: BLIK ma odpowiednik chargebacka?
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    From: Marcin <n...@n...com>
    Date: Tue, 17 Jan 2017 22:00:08 +0100

    Witam

    > Będzie taniej dla akceptantów, bo czymś z duopolem muszą konkurować.
    > Ale czy się przyjmie dla klientów - to już nie wiadomo.

    BLIK jest oferowany komercyjnie już jakiś czas. Czy dla sprzedawców jest
    taniej niż przyjęcie płatności kartą? Teraz gdy zostały ograniczone
    prowizje dla Visy i MC (AFAIR 02,% dla debetowych i 0,3% dla
    kredytowych) to trudno będzie powalczyć ceną. Jeżeli nie powalczono ceną
    BLIKa przed obniżką prowizji to teraz będzie trudniej.
    Także od czasu do czasu podawane dane na temat używania BLIKa przez
    klientów nie napawają optymizmem co do przyjmowania się tego sposobu
    płatności i to mimo prawie ciągle trwających promocji.
    Pewnie przeciętny klient banku nie wie co to chargeback ale gdyby padł
    jakiś większy sklep a klienci płacący kartami dostali zwrot z
    chargebacka a płacący BLIKiem nic i sprawa by była odpowiednio opisana
    to pewnie i Ci którzy dzisiaj używają BLIKa by z niego zrezygnowali albo
    może i by dodano taką funkcjonalność.

    > Czymś jednak od duopolu muszą się różnić, inaczej nie ma to szans zaistnieć.

    Nie mają chargebacka - oto jest główna różnica dla klienta;)
    Teoretycznie karty które są akceptowane tylko w Polsce są
    bezpieczniejsze bo nikt ich nie skopiuje i nie użyje kopii na drugim
    końcu świata. Ale też nie zrobimy zakupów za granicą.

    > We Francji było wręcz odwrotnie - mieli swoje carte bleue, a teraz już są to visy.

    Chyba dość podobnie w Niemczech. Nie wiem czy japońskie JCB jest
    niezagrożone czy też globalni giganci przejmują rynek w Japonii.

    Pozdrawiam,
    Marcin