eGospodarka.plFinanseGrupypl.biznes.bankiApel posłanki LPR do głównych ekonomistów i analityków (BARDZO WAŻNE) › Re: Apel posłanki LPR do głównych ekonomistów i analityków (BARDZO WAŻNE)
  • Data: 2004-06-27 18:57:50
    Temat: Re: Apel posłanki LPR do głównych ekonomistów i analityków (BARDZO WAŻNE)
    Od: "Jacek Maliszewski" <j...@e...com> szukaj wiadomości tego autora

    > 1) jaki wpływ mieć będzie realizacja tego progarmu na giełdę i na kurs
    > polskiego złotego (chodzi o 4-letnią kadencje sejmu RP)

    Zloty raczej powinien sie umacniac wraz ze zblizaniem sie momentu
    zastapienia go przez Euro. Gdyby jednak nagle zadecydowano za odstapieniem
    od Euro i pozostaniem przy Zlotym, to wtedy czekalby nas spory spadek
    wartosci Zlotego a co za tym idzie nawrot inflacji. Mam jednak nadzieje, ze
    taki scenariusz sie nie sprzwdzi. Jesli juz rezygnowac z Euro, to lepiej
    stopniowo do tego przyzwyczajac rynki finansowe. Kto zechce zamknac swoje
    inwestycje przed czasem rozpoczynane z mysla iz za pare lat Zloty zastapiony
    zostanie przez Euro), ten bedzie mial wiecej czasu by to spokojnie i bez
    paniki zrobic. Wtedy Zloty moglby sie oslabic tylko troszke. Najgorsze sa
    nagle nieoczekiwane decyzje. Wtedy inwestorzy dzialaja na zasadzie paniki,
    strachu i stadnie. A to mogloby doprowadzic do kryzysu walutowego wlacznie.

    Jesli chodzi o GPW. Tutaj nie chce sie wypowiadac wogole. Jeszcze troszke i
    na GPW beda handlowac ze soba tylko i wylacznie OFE. Inwestorzy
    indywiduwalni uciekaja z tego rynku i dalej beda uciekac. Wiec koniunkture
    bedzie ksztaltowac nie rynek, lecz paru zarzadzajacych najwiekszymi OFE.
    Czyli mogo zrobic co zechca. Jak beda chcieli zrobic hosse, to ja zrobia
    :)Jak zapragna bessy, to tez ja zrobia :) I nic im w tym nie przeszkodzi -
    ani Euro ani Zloty, ani Pani Maslowska :)

    Zachowanie Zlotego jako waluty narodowej (zamiast przyjecia Euro) wcale nie
    musi oznaczac wolniejszego wzrostu gospodarczego. Wygodniej i tanije jest
    jednak operowac waluta plynna oraz taka, ktora mozna handlowac na calym
    swiecie. Dlatego ja osobiscie jestem za jak najszybszym przejsciem na Euro w
    Polsce. Straca na tym posrednicy (banki), ktorzy czerpia calkiem spore
    profity z obrotu (przewalutowania, prowizje) walutowego. Zyskaja drodni
    przedsiebiorcy, gospodarstwa domowe, rowniez duze firmy majace spore obroty
    zagraniczne. bedzie po prostu taniej wymienic jadna walute na druga (na
    przyklad Euro na Funta) niz obecnie (np. Zlotego na Funta).

    Poza tym szybciej wyrownaja sie u nas ceny w porownaniu do krajow juz
    posiadajacych Euro. Mysle tutaj o wszystkich ceanch - rowniez cena pieniadza
    (czyli stopa procentowa), cena pracy. Wydaje mi sie iz bedzie to z korzyscia
    dla wszystkich.

    > 2) jak wpłynie (mniej więce) na dyanmikę PKB, eksportu, inflację,
    bezrobocie
    > (chodzi o kierunek zmian)

    Tutaj nie ma bezpisredniego wplywu. mozna bowiem przyjac Euro i nadal zle
    zarzadzac finansami publicznymi i marnotrawic wysilek wszystkich tworzacych
    w pocie czola ten PKB. Dlatego tutaj nie wiedze prostej zaleznosci. Jesli
    zmniejszy sie biurokracje i utrudnienia w prowadzeniu dzialalnosci
    gospodarczej, to z pewnoscia spadnie bezrobocie, zwiekszy sie PKB. Co do
    inflacji. No tutaj sprawa jest juz bardziej skomoplikowana. Wydaje mi sie
    bowiem, ze caly swiat wchodzi powoli na sciezke podwyzszonej inflacji. Wiec
    obojetnie czy bedziemy mieli Zlotego czy Euro, inflacja wzroscnie, jesli
    wzrosnie tez na calym swiecie.

    Co do eksportu. zdecydowanie sie poprawi, bo zmniejsza sie koszta transferu
    (pisalem o tym powyzej)

    > 3) zastanów się 100 razy zanim odpowiesz

    Zastanowilem sie i powiedzialem co o tym mysle

    > 4) czy w momencie ukonstytuowania sie takiego rządu kupowałbyś czy
    > sprzedawałbys złotego

    Co do innych spraw

    Banki proeksportowy, monobank. Jelsi znajda sie chetni, ktorzy to
    sfinansouja, to ja nie widze problemu. Ale wolalbym, aby bylo to zrobione z
    prywatnych pieniedzy a nie publicznych.
    Sam jestem ciekawy, czy taki twor mialby szanse utrzymac sie w starciu z
    konkurencja. Ja bym swoich pieniedzy nie zainwestowal w takie
    przedsiewziecie, gdyz nie lubie az tak wielkiego ryzyka. Ale moze Jan
    Kulczyk, gudzowaty czy Krauze zdecyduja sie na zbudowanie czegos takiego. I
    moze nawet bedzie to strzal w dziesiatke. Trzeba chyba ten apel kierowac do
    bogatych biznesmenow. Moze sfinansuja ze swoich pieniedzy pomysly LPR. Ja
    nie bede mial nic przeciwko temu.

    To chyba wszystko? :)
    Czy takie odpowiedzi sa zadowalajace?

    Malin