  • 1. Data: 2002-07-15 09:14:55
    Temat: Podpis elektroniczny a prawo wekslowe
    Od: "Michal Kukula" <m...@a...net.pl>

    Tak z ciekawosci:
    STCW prawo wekslowe mowi, ze kawalek papieru zawierajacy sformulowanie
    "Zaplace za ten weksel wlasny..." i podpisany - to jest WEKSEL.
    (Oczywiscie trzeba zaplacic oplate skarbowa)
    Weksel jest w Polsce prawnym srodkiem platniczym.
    Kiedy wejdzie w zycie ustawa o podpisie elektronicznym, to automatycznie, z
    mocy ustawy, podpisany email stanie sie rownowazny podpisanemu kawalkowi
    papieru.
    Teraz - jak sadzicie? Czy pojawi sie w Polsce nowy sposob placenia w sieci?
    Prawo wekslowe + podpis elektroniczny = 'email prawnym srodkiem platniczym'
    :-)

    Pozderawiam.
    Michal.

  • 2. Data: 2002-07-15 10:21:16
    Temat: Re: Podpis elektroniczny a prawo wekslowe
    Od: "Vizvary II Istvan" <v...@p...onet.pl>

    "Michal Kukula" <m...@a...net.pl> wrote in message
    zeszow.tpsa.pl...
> [...]
    sieci?
    > Prawo wekslowe + podpis elektroniczny = 'email prawnym srodkiem

    Jesli prawo wekslowe mowi o "kawalek PAPIERU" to nie pojawi się.

    Vizvary

  • 3. Data: 2002-07-15 10:28:54
    Od: "Michal Kukula" <m...@a...net.pl>

    > platniczym'
    >
    > Jesli prawo wekslowe mowi o "kawalek PAPIERU" to nie pojawi się.

    Kawalek papieru - doslownie - nie mowi.
    Moze to byc dowoly dokument.
    Jak mowia prawnicy:
    "Weksel to mozna wypisac nawet rylcem na kamieniu i jest wazny. Sa tylko
    problemy z naklejeniem znaczka oplaty skarbowej"

    Michal.

  • 4. Data: 2002-07-15 10:36:06
    Od: "Vizvary II Istvan" <v...@p...onet.pl>

    "Michal Kukula" <m...@a...net.pl> wrote in message
    zeszow.tpsa.pl...

> [...]
    > "Weksel to mozna wypisac nawet rylcem na kamieniu i jest wazny. Sa tylko
    > problemy z naklejeniem znaczka oplaty skarbowej"

    Na ermalii tym bardziej bedzie klopotliwe. Generalnie kłopot z "e-wekslem"
    bedzie taki, że tradycyjny:-) podpisany elektroniczny dokument jest odporny
    na zmiane tresci, ale jest w zalozeniach podatny na skopiowanie. Stad wedlug
    mnie w ogole jest w wielu zastosowaniach nieodpowiedni, gdzie do tej pory
    dokument papierowy "na okaziciela" dobrze funkcjonowaly. Przede wszystkim
    tam, gdzie z samego faktu posiadania podpisanego dokumentu moga jakieś
    konsekwencje wynikac. Jak to rozwiazali (rozwiaza) tego nie wiem. Zupelnie
    możliwe, że istnieja jakies elektroniczne substytuty dokumentu "na
    okaziciela".

    Vizvary

  • 5. Data: 2002-07-15 10:47:47
    Od: "Michal Kukula" <m...@a...net.pl>

    > Na ermalii tym bardziej bedzie klopotliwe.

    Chyba, ze US wyda elektroniczna forme znaczkow oplaty skarbowej.
    Da sie to zrobic oczywiscie.
    Inna metoda, to uiszczenie oplaty skarbowej przelewem, da sie to zrobic.
    Trzecia metoda, to uiszczenie oplaty skarbowej wraz z odsetkami, w momencie
    dyskontowania weksla.

    >Generalnie klopot z "e-wekslem"
    > bedzie taki, ze tradycyjny:-) podpisany elektroniczny dokument jest
    odporny
    > na zmiane tresci, ale jest w zalozeniach podatny na skopiowanie.

    Zwykly weksel tez mozna kserowac.

    > Stad wedlug
    > mnie w ogole jest w wielu zastosowaniach nieodpowiedni, gdzie do tej pory
    > dokument papierowy "na okaziciela" dobrze funkcjonowaly.

    Dla tego nie mowie o wekslu na okazicela, tylko o wekslu imiennym.
    "Wyplace panu Piotrowi Kowalskiemu, numer PESEL takiataki"
    Niestety, takie weksle trzeba by tez jakos ponumerowac.

    Pozderawiam.
    Michal.

  • 6. Data: 2002-07-15 11:13:07
    Od: "Pawel Kierski" <p...@m...com.pl>

    Użytkownik Vizvary II Istvan <v...@p...onet.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:agu8i8$rma$...@n...onet.pl...
    [...]
> [...]
    > konsekwencje wynikac. Jak to rozwiazali (rozwiaza) tego nie wiem. Zupelnie
    > możliwe, że istnieja jakies elektroniczne substytuty dokumentu "na

    Chodzi chyba o to, żeby w danej chwili funkcjonowała tylko jedna
    kopia. Nie byłoby problemem do takiego dokumentu dołączać (podpisywane)
    informacje o ostatim zbywcy i właścicielu + znakowanie czasem ostatniego
    przekazania. Kopiować można byłoby do woli, a wydanie polegałoby
    na odpowiednim oznakowaniu kolejnej kopii, dzięki czemu poprzednie
    traciłyby ważność. Przepraszam za "niefachową" terminologię, ale mam
    nadzieję, że idea jest zrozumiała 8-)

    Paweł Kierski
    p...@m...com.pl

  • 7. Data: 2002-07-15 12:20:58
    Od: "Michal Kukula" <m...@a...net.pl>

> [...]
    > przekazania. Kopiować można byłoby do woli, a wydanie polegałoby
    > na odpowiednim oznakowaniu kolejnej kopii, dzięki czemu poprzednie

    Znakowanie czasem musialoby byc bardzo dokladne.
    :-)
    Chodzi o to, ze ja moge wypisac dwa, identycznie brzmiace weksle na
    identyczna kwote. Na papierze.
    I sa to oddzielne dwa papiery wartosciowe.
    Natomiast kiedy kopia dokumentu jest identyczna z dokumentem, to jak tu
    udowodnic ze sa dwa weksle a nie dwie kopie weksla?
    Dla tego trzeba by weksle jakos numerowac. Oznaczenie czasem, z duza
    dokladnoscia, to moze byc to.
    Michal.

  • 8. Data: 2002-07-15 12:47:42
    Od: "Pawel Kierski" <p...@m...com.pl>

    Użytkownik Michal Kukula <m...@a...net.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:2215F8DAFC95D511837D00C04F82416E01F21FAD@inf
    2.rzeszow.tpsa.pl...

    > Znakowanie czasem musialoby byc bardzo dokladne.
    > :-)

    Wystarczy z dokładnością do sekund. Przecież wypisywanie papieru
    też chwilę trwa 8-)

> [...]
    > udowodnic ze sa dwa weksle a nie dwie kopie weksla?
    > Dla tego trzeba by weksle jakos numerowac. Oznaczenie czasem, z duza

    Wystarczała by, jak wspomniałem, dokładność sekundowa. A jak ktoś
    chciałby _szybko_ wystawić 1000 sztuk, to mógłby przecież dopisać
    na każdym kolejny numerek...

    Paweł Kierski
    p...@m...com.pl

  • 9. Data: 2002-07-15 13:02:00
    Od: "Vizvary II Istvan" <v...@p...onet.pl>

    "Pawel Kierski" <p...@m...com.pl> wrote in message
    > Wystarczała by, jak wspomniałem, dokładność sekundowa. A jak ktoś
    > chciałby _szybko_ wystawić 1000 sztuk, to mógłby przecież dopisać
    > na każdym kolejny numerek...

    Nie w tym kłopot. Założmy , że serwer do znakowania numeruje dokumenty lub
    jest wolny i podpisuje tylko 1 dokument na godzine. Wiec dwóch jednakowych
    weksli nie bedzie nigdy.
    Ale co ma zabezpieczyc tych bednych, którym ja wreczam TA SAMA kopie po
    kolei.
    Chyba , że jednak to będzie dokument imienny i niemożliwy do odstąpienia.
    Przy takich założeniach z kolei nie widze kłpotów.
    Vizvary

  • 10. Data: 2002-07-15 13:09:11
    Od: "Stefan" <stefanUSUNTO@ito_tez.interia.pl>

    Użytkownik "Vizvary II Istvan" <v...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > Chyba , że jednak to będzie dokument imienny i niemożliwy do odstąpienia.
    > Przy takich założeniach z kolei nie widze kłpotów.
    Można to zralizować inaczej. Urzędy Certyfikujące (lub inne) udostępniać
    powinny usługę pośrednictwa w wymianie weksli - każda wymiana to dopisana
    osoba nowego właściciela wraz z czasem transakcji. To już co prawda bardziej
    będzie przypominać giełdę, ale co efekt będzie ten sam. W ten sposób
    zamieniać będzie można postać elektroniczną na papierową i w drugą stronę.