  • 1. Data: 2003-05-30 11:58:06
    Temat: Podatki - Unijny projekt jest już gotów
    Od: j...@p...onet.pl

    Podatki
    W 2004 r. na zmianach w VAT budżet ma zyskać prawie 1,5 mld zł
    Grażyna J. Leśniak, Rzeczpospolita 07.04.03 Nr 82

    Unijny projekt jest już gotów

    Utrzymanie podstawowej stawki podatku VAT na poziomie 22 proc., a także
    podwyższenie z 7 do 22 proc. opodatkowania m.in. podstawowych materiałów
    budowlanych, okularów i szkieł do nich, strzykawek, aparatów do pomiaru
    ciśnienia oraz np. ogłoszeń prasowych dla osób fizycznych to tylko niektóre z
    proponowanych zmian, jakie mają zacząć obowiązywać od 1 stycznia 2004 r.
    Projekt nowej ustawy o VAT lada dzień trafi do uzgodnień międzyresortowych.
    Jego autorzy szacują, że zapewni on budżetowi dodatkowo prawie 1,5 mld zł.

    "Rzeczpospolita" dotarła do przygotowanego przez Ministerstwo FInansów projektu
    ustawy o podatku od towarów i usług (VAT), który ma dostosować nasze prawo do
    wymogów Unii Europejskiej. Nowością jest też zaproponowane rozdzielenie
    regulacji prawnych dotyczących VAT i podatku akcyzowego. Po naszym wejściu do
    UE oba mają być uregulowane w dwóch oddzielnych ustawach.

    Dostawa zamiast sprzedaży

    Ponieważ głównym celem ustawy jest ostateczne zharmonizowanie przepisów z
    regulacjami obowiązującymi w Unii, toteż nie dziwi wprowadzenie do ustawy
    nowych pojęć, takich jak np. terytorium wspólnoty czy terytorium państwa
    trzeciego. Nowe są też pojęcia dotyczące handlu wewnątrz wspólnotowego, a
    mianowicie pojęcie wewnątrzwspólnotowej dostawy czy nabycia. Nie dziwi także
    nadanie nowego brzmienia importowi i eksportowi towarów (co ma związek ze
    zniesieniem granic). W pierwszym przypadku chodzi o przywóz rzeczy z państwa
    trzeciego, czyli nie będącego członkiem UE, a w drugim - o potwierdzone przez
    graniczny urząd celny wywozu towarów z terytorium wspólnoty.

    Stawki w górę

    W projekcie Ministerstwo Finansów zaproponowało podwyższenie stawek podatkowych
    na niektóre towary i usługi. Nie ma w nim jednak propozycji podwyższenia stawki
    podstawowej, która nadal wynosić będzie 22 proc. Nie obejdzie się jednak bez
    podwyżek. Wzrośnie (do 22 proc.) VAT na towary dla dzieci, np. na: odzież,
    obuwie, przybory szkolne, kosmetyki dla niemowląt oraz wózki dziecięce. Z
    obecnych 7 do 22 proc. zwiększy się również opodatkowanie podstawowych
    materiałów budowlanych oraz niektórych wyrobów związanych z ochroną zdrowia.
    Dotyczyć to ma m.in. okularów, szkieł do okularów, strzykawek oraz aparatów do
    mierzenia ciśnienia. MF chce też podwyższyć (również z 7 do 22 proc.) stawkę
    VAT na instrumenty muzyczne oraz inne usługi, jak np. ogłoszenia prasowe dla
    osób fizycznych, usługi geodezyjne i kartograficzne, a także usługi ratownictwa
    górniczego, niektóre usługi prawne, wiertnicze, usługi związane z budową (oraz
    utrzymaniem) dróg i mostów oraz inne usługi specjalistyczne budownictwa.

    Według propozycji resortu finansów, po 1 stycznia 2004 r. stawką podstawową
    objęte zostałyby również wyroby rękodzieła ludowego i artystycznego, dziś
    opodatkowane stawką w wysokości 3 proc. [Czyli podwyżka z 3 proc. do 22 proc.]

    Z kolei 7-proc. stawką VAT objęte zostałyby (obecnie korzystające ze
    zwolnienia) usługi pogrzebowe i kremacyjne oraz dostawa niektórych wyrobów
    związanych z tym. Po 1 stycznia przyszłego roku także kibice będą musieli wydać
    więcej za wstęp na imprezy sportowe. 7-proc. stawką VAT objęty zostanie bowiem
    nie tylko wstęp na spektakle, koncerty i przedstawienia, ale i imprezy sportowe.

    Podwyżki odczują też rolnicy, którzy kupując nowe maszyny i urządzenia, do ceny
    będą musieli doliczyć podatek w wysokości 22 proc.

    Więcej obowiązków dla przedsiębiorców

    Projekt nakłada też dodatkowe obowiązki na przedsiębiorców. Ministerstwo
    przewidziało w nim bowiem zobowiązanie podatników podatku VAT (tych, którzy
    zajmują się dostawą i eksportem towarów, świadczą usługi, w tym także
    eksportowe, oraz osób prawnych nie będących podatnikami VAT, ale zamierzających
    nabywać towary lub zajmować się ich dostarczeniem wewnątrz Wspólnoty) do
    dokonania dodatkowego zgłoszenia rejestracyjnego. W ten sposób wpisani zostaną
    do rejestru podatników VAT-UE i otrzymają numer identyfikacji podatkowej z
    dodatkowym oznaczeniem kraju (PL), którym będą mieli obowiązek posługiwać się
    przy transakcjach. Dla nowych podatników, rozpoczynających dopiero działalność
    podlegającą opodatkowaniu VAT lub prowadzących ją krócej niż rok, warunkiem
    uzyskania takiego wpisu będzie zapłacenie kaucji gwarancyjnej, zabezpieczenia
    majątkowego lub gwarancji bankowej.

    Nowym obowiązkiem będzie również składanie tzw. zerowych deklaracji podatkowych
    za okresy, z których nie powstał obowiązek podatkowy, oraz wprowadzenie (dla
    tych, którzy będą zajmować się dostawą towarów, eksportem i świadczących
    usługi, także eksportowe) obowiązku składania informacji podsumowujących za
    każdy kwartał roku.

    Projektowana ustawa nakłada również na podatników VAT obowiązek przechowywania
    oryginałów i kopii faktur, faktur korygujących i not korygujących, a także
    duplikatów tych dokumentów przez 5 lat, licząc od końca roku, w którym
    wystawiono fakturę, fakturę korygującą lub notę. Co więcej, obowiązek ten
    będzie dotyczył również dokumentów celnych oraz faktur, które wystawione były
    na podstawie pisemnego oświadczenia złożonego w zamówieniu lub ofercie. Przez 5
    lat będą musiały być przechowywane także oryginały oraz kopie zamówień lub
    ofert.

    Skutki zmian

    MF szacuje, że zmiany zwiększą dochody budżetowe o prawie 1,5 mld zł. Sama
    tylko podwyżka VAT w budownictwie ma przynieść około 485 mln zł dodatkowych
    dochodów, pozostałe zmiany to około 950 mln zł.

    Wprowadzenie natomiast zmian w rolnictwie (podniesienie VAT z zera do 3 proc.
    oraz 22-proc. stawki na maszyny i urządzenia) spowoduje spadek dochodów około
    260 mln zł.

    Z unijnym pozdrowieniem,
    JN

  • 2. Data: 2003-05-30 15:10:17
    Temat: Re: Podatki - Unijny projekt jest już gotów
    Od: "Pracus 24" <2...@N...gazeta.pl>

    j...@p...onet.pl napisał(a):

    > Unijny projekt jest już gotów

    Wreszcie bedzie normalnie z VAT-em.

    Koniec z nadinterpretacja przepisow przez US-y. Koniec z naliczaniem
    polskiego VAT-u za uslugi na rzecz unijnych kontrahentow. Wreszcie bedzie
    mozna miec wewnatrzwspolnotowy nr VAT i byc powaznie traktowanym na swiecie
    itp, itd.

    Niech zyje UE! (mowie zupelnie powaznie)

    Pracus

  • 3. Data: 2003-05-30 19:01:21
    Od: "pix" <p...@w...pl>

    > Wreszcie bedzie normalnie z VAT-em.
    >
    > Koniec z nadinterpretacja przepisow przez US-y. (..)

    Co do tego to wcale nie jestem taki pewny.
    USy nie będa unijne tylko zostaną takie jak do tej
    pory czyli polskie ze wszystkimi tego konsekwencjami :(

    Pix

  • 4. Data: 2003-05-31 09:49:42
    Od: "MaDeR" <m...@w...pl>

    Z tego co wiem, wiele zmian nie ejst wymaganych przez unie - innymi słowy
    polscy politycy łatają dziurę budzetowa i zwalaja na unię. Że niby tego
    wymaga. Jak widac, jest to krotkowzroczna taktyka, bo tylko ludzi wkurza.

    PS: nadal nie zaoferowałeś żadnej alternatywy.

    Paweł Papierkowski "MaDeR" - m...@w...pl
    WWW: inq.prv.pl
    This is good day
    to commit a suicide!