  • Data: 2013-02-20 19:43:18
    Temat: Platnosci zblizeniowe, bezpieczenstwo wg bankow
    Od: Rafal M <r...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    Hej

    Duzo sie mowi ostatnio o bezpieczenstwie platnosci zblizeniowych.

    Pomyslalem sobie, ze warto by bylo sprawdzic jak banki wydajace karty
    zblizeniowe (Paypass, Paywave) dzialaja w przypadku fraudow (kradziez/
    zgubienie karty przez uzytkownika i ktos dokonuje zakupow) dokonanych
    taki platnosciami.

    Wyslalem takie pytania do bankow w ktorych mam karty zblizeniowe (ING
    Bank, Alior Sync, CityBank).

    Fajnie by bylo, jak by kazdy z Was majac takie karty w innych bankach
    rowniez wyslal takie pytanie i wrzucil tutaj do tematu - bedzie
    ciekawy poglad jaki poziom bezpieczenstwa operacji zblizeniowych
    zapewniaja rozne banki.

    Mail na wzor jaki wysylalem (przed wysylka zmiencie tylko dane banku/
    karty o jakie chodzi):

    "Witam
    Mam pytanie dotyczące funkcji płatności zbliżeniowych w kartach
    kredytowych CitiBank.
    Jak wiemy, płatności w sposób zbliżeniowy dokonywane są bez numeru PIN
    oraz bez autoryzacji. Mam w związku z tym pytanie:
    Kto ponosi odpowiedzialność, za nieuprawnione użycie karty (w formie
    nie autoryzowanych i bez numeru PIN płatności zbliżeniowych) w
    przypadku jej zgubienia/kradzieży?
    Jaka jest odpowiedzialność klienta, użytkownika takiej karty? "

    A teraz odpowiedzi:

    1. ING Bank - ponosi sie odpowiedzialnosc do 150 euro (chyba ze wykupi
    sie ubezpieczenie - koszt chyba 2 zl mies).
    Wg banku, na procesorze karty zapisane sa algorytmy zabezpieczajace
    (limituja one ilosc/kwoty operacji zblizeniowych, zeruja sie one przy
    dokonaniu zaplaty chip+pin)

    2. Alior Sync - ponosi sie odpowiedzialnosc do 150 euro, nie ma
    zadnych ubezpieczen.

    3. Citybank - wg odpowiedzi z banku klient nie ponosi
    odpowiedzialnosci za operacje bezgotowkowe, jesli nie doszlo do
    zaniedban (pytanie co to jest zaniedbanie). Ryzyko takich platnosci
    bierze na siebie bank.

    Moze posprawdzamy, jak wyglada to w innych bankach?
    Jak na razie odemnie duzy minus dla Alior Sync i ING - majac ich karte
    w portfelu, nosimy caly czas ze soba 150 euro (ok 620 zl) - ktore
    latwo stracic.

    Pozdrawiam
    Rafal