  • 1. Data: 2009-03-21 15:40:28
    Temat: Mieszkanie wlasnosciowe/spóldzielczo-wlasnosciowe
    Od: "rb1981" <r...@w...pl>

    Witam,

    planuje zakup mieszkanie. Im blizej transakcji tym wiecej watpliwosci. Jaka
    róznica w praktyce jest miedzy mieszkaniem wlasnosciowym a
    spóldzielczo-wlasnosciowym ? Co w przypadku, jesli mieszkanie nie ma ksiegi
    wieczystej? Moze istniec taka sytuacja? Jak zapatruja sie na to banki i
    jakie niesie ze soba konsekwencje.

    Z góry serdecznie dziekuje za pomoc.

    Pozdrawiam
    RB

  • 2. Data: 2009-03-21 20:04:29
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pewnie.je.st>

    Użytkownik "rb1981" <r...@w...pl> napisał w wiadomości
    > Witam,
    > planuje zakup mieszkanie. Im blizej transakcji tym wiecej watpliwosci.
    > Jaka róznica w praktyce jest miedzy mieszkaniem wlasnosciowym a
    > spóldzielczo-wlasnosciowym ?

    Żadna. Bo nie ma takiego prawa do lokalu jak własnościowe i spółdzielcze
    własnościowe.
    Prawa do lokalu mogą być nast.:

    spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu
    (Lokator nie ma prawa do obrotu lokalem, ale do końca roku można je
    uwłaszczyć za kilkaset złotych i chyba każdy normalny posiadacz takiego
    prawa to robi. W każdym bądź razie w obrocie takie lokale nie występują.)

    spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu
    (To jest to o czym mówisz, lokal taki nie musi mieć założonej księgi
    wieczystej, wtedy obrót dokonuje się na podstawie aktualnego zaświadczenia
    ze spółdzielni mieszkaniowej [nie starszego niż 1 m-c] o tym komu
    przysługuje takie prawo.
    Brak księgi w niczym nie przeszkadza, możesz ją założyć podczas nabycia
    kierując w akcie notarialnym wnioski do sądu o założenie księgi wieczystej
    lub złożyć takie wnioski samodzielnie [tańsza opcja] do sądu
    wieczystoksięgowego. Jest to ograniczone prawo rzeczowe, jakie są
    ograniczenia możesz poczytać w kodeksie cywilnym)

    lokal stanowiący odrębną nieruchomość
    (Typowa własność lokalu, tzn. dla lokalu musi być prowadzona księga
    wieczysta, z lokalem tym jest związana współwłasność w częściach wspólnych
    budynku i gruntem pod budynkiem.)

    udział w prawie współwłasności zabudowanej budynkiem mieszkalnym działki
    gruntu

    (Chyba najrzadziej spotykany stan, zazwyczaj przejściowy, w którym lokale w
    budynku nie są wyodrębnione, a kupujący w zasadzie nabywa prawo
    współwłasności całej działki gruntu, w ramach którego może użytkować dany
    lokal mieszkalny.
    Spotykane np. w przypadku wspólnej budowy budynku przez kilka rodzin.)

    > Co w przypadku, jesli mieszkanie nie ma
    > ksiegi wieczystej? Moze istniec taka sytuacja? Jak zapatruja sie na to
    > banki i jakie niesie ze soba konsekwencje.

    Normalnie. W momencie ustanowienia hipoteki założysz również księgę
    wieczystą. Koszt będzie o 60 zł większy, niż w przypadku gdyby dla tegoż
    prawa była już założona księga wieczysta.

  • 3. Data: 2009-03-21 20:51:52
    Od: animka <a...@t...nie.ja.wp.pl>

    Marcin Wasilewski pisze:

    > Normalnie. W momencie ustanowienia hipoteki założysz również księgę
    > wieczystą. Koszt będzie o 60 zł większy, niż w przypadku gdyby dla tegoż
    > prawa była już założona księga wieczysta.

    No dobrze, a jaka jest różnica w wykupie na całkowitą własność mieszkania
    lokatorskiego miedzy wykupem na całkowią własność mieszkania
    spółdzielczo-własnościowego?

    --
    animka

  • 4. Data: 2009-03-21 21:42:30
    Od: ąćęłńóśźż <u...@w...eu>

    Tego się w dwóch zdaniach nie da, musisz zdrowo poczytac.
    JaC

    -----

  • 5. Data: 2009-03-21 22:15:31
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pewnie.je.st>

    Użytkownik " ąćęłńóśźż" <u...@w...eu> napisał w wiadomości

    > Tego się w dwóch zdaniach nie da, musisz zdrowo poczytac.
    > JaC

    Jak to się nie da?

    Uwłaszczając na zasadach przepisów o spółdzielniach mieszkaniowych, czy to
    mieszkanie spółdzielcze lokatorskie, czy to spółdzielcze własnościowe,
    stajesz się posiadaczem lokalu stanowiącego odrębną nieruchomość. Żadnych
    różnic nie ma, tylko podstawy różne, choć opłata taka sama :) (art. 12 ust.
    4 vs. art. 17(14) ust. 2). Acha i radze się śpieszyć, bo przepisy te jako
    niezgodne z konstytucją tracą moc z końcem 2009 roku).

    Jak ktoś chce poczytać to w zasadzie wystarczy lektura art. 14 i 17 ustawy o
    spółdzielniach mieszkaniowych.

    http://isip.sejm.gov.pl/servlet/Search?todo=file&id=
    WDU20010040027&type=3&name=D20010027Lj.pdf

  • 6. Data: 2009-03-21 22:18:46
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pewnie.je.st>

    Użytkownik "Marcin Wasilewski" <j...@a...pewnie.je.st> napisał w
    wiadomości news:gq3oto$8fn$1@news.task.gda.pl...
    > Użytkownik " ąćęłńóśźż" <u...@w...eu> napisał w wiadomości

    > Jak ktoś chce poczytać to w zasadzie wystarczy lektura art. 14 i 17
    > ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych.

    Oczywiścia miało być art. 12 i art. 17.

  • 7. Data: 2009-03-21 22:52:51
    Od: animka <a...@t...nie.ja.wp.pl>

    ąćęłńóśźż pisze:
    > Tego się w dwóch zdaniach nie da, musisz zdrowo poczytac.

    Żadna sąsiadka, ktora wykupiła takie samo mieszkanie nie chce mi
    powiedzieć jakie koszty poniosła.
    Ale one miały lokatorskie, a ja mam sp-cze własnościowe to myślę, że to by
    mniej kosztowało.
    W pewnym sensie mi się to nie opłaca bo i tam nie zamierzam sprzedać tego
    mieszkania.
    Masz jakiegoś linka, gdzie jest o tych kosztach?

    --
    animka

  • 8. Data: 2009-03-21 23:24:41
    Od: animka <a...@t...nie.ja.wp.pl>

    Marcin Wasilewski pisze:

> [...]
    > niezgodne z konstytucją tracą moc z końcem 2009 roku).
    >
    > Jak ktoś chce poczytać to w zasadzie wystarczy lektura art. 14 i 17 ustawy o

    Nic nie ma o kosztach dla sp-ni i notariusza. Swoje mieszkanie mam wpisane
    do ksiegi wieczystej już od dawna i sporo forsy włożyłam w przekształcenie
    na sp-cze własnościowe. Teraz nie uśmiecha mi sie znowu sporych pieniędzy
    wywalać.
    Pytam bo może ktoś miał taki przypadek jak ja i wykupił na całkowitą
    własność. Chcę się zorientować jakie są koszty.

    > http://isip.sejm.gov.pl/servlet/Search?todo=file&id=
    WDU20010040027&type=3&name=D20010027Lj.pdf

    Tu nie ma o konkretnych kosztach,
    Poza tym interesuje mnie czy ci co wykupią płacą potem mniejszy czynsz czy
    większy.

    --
    animka

  • 9. Data: 2009-03-22 00:13:26
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pewnie.je.st>

    Użytkownik "animka" <a...@t...nie.ja.wp.pl> napisał w wiadomości
> [...]

    > wpisane do ksiegi wieczystej już od dawna i sporo forsy włożyłam w
    > przekształcenie na sp-cze własnościowe. Teraz nie uśmiecha mi sie znowu

    Nie swoje, tylko spółdzielcze.

    > Pytam bo może ktoś miał taki przypadek jak ja i wykupił na całkowitą
    > własność. Chcę się zorientować jakie są koszty.
    WDU20010040027&type=3
    > Tu nie ma o konkretnych kosztach,

    Jak nie ma, jak jest. 1/4 płacy minimalnej + wypisy + VAT + opłaty sądowe.
    Na dzień dzisiejszy 700-720 zł.

    > Poza tym interesuje mnie czy ci co wykupią płacą potem mniejszy czynsz
    > czy większy.

    Inny. W czynszu nie będzie podatku gruntowego i opcjonalnie opłaty za
    wieczyste użytkowanie. Za to będziesz je musiała odprowadzać samodzielnie do
    urzędu miasta lub gminy. Przekształcenie daje wam tyle, że jeśli ponad
    połowa lokatorów powie mamy w d**** zarząd spółdzielni, to tworzycie sami
    wspólnotę mieszkaniową i sami się rządzicie na swojej posesji. Ze
    spółdzielczym własnościowym prawem do lokalu taki numer nie przejdzie.

  • 10. Data: 2009-03-22 00:15:36
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pewnie.je.st>

> [...]
    > mieszkania.
    > Masz jakiegoś linka, gdzie jest o tych kosztach?

    Na dzień dzisiejszy jest to około 700 zł. Koszt jest taki sam niezależnie
    czy jest przenoszona własność mieszkania spółdzielczego lokatorskiego, czy
    spółdzielczego własnościowego.