  • 1. Data: 2011-11-21 08:24:46
    Temat: Kwotowa waloryzacja emerytur
    Od: "Emeryt" <w...@p...onet.pl>

    To w sumie ciekawostka, ale nigdzie o tym nic nie piszą. Jeżeli zgodnie z
    expose Tuska przez najbliższe 4 lata będzie prowadzona kwotowa waloryzacja
    emerytur (a nie procentowa jak dotychczas), a potem nastąpi powrót do
    waloryzacji procentowej oznacza to bezinwestycyjne wyraźne zmiejszenie tzw
    emerytur starego portfela. Jest to w Polsce dość duży problem i rozwiązanie
    go w trybie zwykłych podwyżek niskich starych emerytur wymagałoby dużych
    dodatkowych pieniedzy z budżetu.
    Natomiast ciekawe czy taka manipulacja waloryzacją jest możliwa zgodnie z
    konstytucją i ustawami.

    pozdr

  • 2. Data: 2011-11-21 17:19:51
    Temat: Re: Kwotowa waloryzacja emerytur
    Od: Zbyszek <zbign@na_serwerzeo2.pl>

    Dnia 21-11-2011 o 09:24:46 Emeryt <w...@p...onet.pl> napisał(a):

> [...]
    > expose Tuska przez najbli?sze 4 lata bedzie prowadzona kwotowa
    > waloryzacja
    > emerytur (a nie procentowa jak dotychczas), a potem nast?pi powrót do
    > waloryzacji procentowej oznacza to bezinwestycyjne wyra 1/4 ne zmiejszenie
    > tzw
    > emerytur starego portfela. Jest to w Polsce do?ae du?y problem i
    > rozwi?zanie
    > go w trybie zwyk?ych podwy?ek niskich starych emerytur wymaga?oby du?ych
    > dodatkowych pieniedzy z bud?etu.
    > Natomiast ciekawe czy taka manipulacja waloryzacj? jest mo?liwa zgodnie z

    obawiam się, że tak.
    Natomiast jak to się ma do systemu kont i filarów - tego nie wie nikt.
    Może już nie ma żadnych filarów i po prostu każdy dostanie kwotkę i ma
    przeżyć.
    więc nie warto za dużo pracowac, kwotka sie nalezy.

    --
    Pozdrawiam,
    Z.

  • 3. Data: 2011-11-23 15:03:22
    Od: "Lech Dubrowski" <3...@3...com.pl>

> [...]
    > przeżyć.
    > więc nie warto za dużo pracowac, kwotka sie nalezy.

    W marcu 2012 bedzie procentowa dopiero w 2013 bedzie kwotowa. Na inauguracji
    Tusk powiedzial wprost, ze chodzi mu o obciecie emerytur mundurowych z przed
    1989, czego nie mogl zrobic ta specustawa z 2010 bo IPN nie udostepnil im
    teczek personalnych objetych nia osob.

    Jesli ma to byc dorazna ustawa jej efekt bardziej dotknie najbardziej
    dotknie otrzymujacych najnizsze swiadzenia, chyba ze bedzie jakis prog
    powyzej ktorego podwyzka bedzie mniejsza.

    Leszek

  • 4. Data: 2011-11-23 23:35:13
    Od: "kogutek" <s...@g...pl>

    Emeryt <w...@p...onet.pl> napisał(a):

> [...]
    > dodatkowych pieniedzy z budżetu.
    > Natomiast ciekawe czy taka manipulacja waloryzacją jest możliwa zgodnie z

    Możesz mi wyjaśnić skąd Ci się wzięło powiązanie waloryzacji emerytur z
    konstytucją? W konstytucji na ten temat nic nie ma. tam tylko stoi za masz
    prawo do zabezpieczenia na starość. Tam nie ma nic o tym że musisz dostać
    emeryturę. Masz tylko do niej prawo. Może Ci się z niemiecką konstytucją
    pomyliło. Tam państwo ma obowiązek zagwarantowania obywatelom jakiegoś
    minimalnego poziomu życia.

  • 5. Data: 2011-11-24 08:17:34
    Od: "Emeryt" <w...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Lech Dubrowski" <3...@3...com.pl> napisał w wiadomości
    > [....]
    > Jesli ma to byc dorazna ustawa jej efekt bardziej dotknie najbardziej
    > dotknie otrzymujacych najnizsze swiadzenia, chyba ze bedzie jakis prog
    > powyzej ktorego podwyzka bedzie mniejsza.

    Dokładnie odwrotnie. Jezeli dla emeryta mającego 800 zł netto waloryzacja
    procentowa to 32 zł a kwotowa to 72 zł, to chyba jednoznacznie im niższe
    świadczenie tym wiecej przy kwotowej.

    pozdr