  • 1. Data: 2005-05-17 23:24:17
    Temat: Kredyt mieszkaniowy w PKO BP - opinie
    Od: "tarpan" <t...@i...pl>

    Witam,
    Prosze o opinie osob ktore korzystaja z kredytu mieszkaniowego w PKO BP
    (teraz nazywa sie to "Wlasny Kat Hipoteczny".
    Mam niestety wyrobione zdanie o tym banku jesli chodzi o obsluge klientow w
    okienkach. Chociaz moze przez ostatnie 6 lat kiedy tam nie bylem cos sie
    zmienilo na lepsze?
    Chodzi mi o sprawnosc obslugi kredytu "Wlasny Kat Hipoteczny" - czy sa
    kolejki, czy duzo papierow, czy sprawnie podejmuja decyzje, czy da sie cos
    zalatwic telefonicznie, faksem.
    Pytanie kieruje szczegolnie do klientow warszawskich. Z tego co sie
    dowiedzialem, obsluga kredytow zajmuje sie jeden JEDYNY oddzial na ul.
    Sienkiewicza.
    Warunki kredytu sa uszyte na moje potrzeby, ale niesamowicie boje sie
    kolejek, stania, jezdzenia do centrum z kazdym kwitkiem.
    Juz na poczatek widze ze jest fura papierow - np opinie o posiadanych
    rachunkach, co w moim przypadku jest karkolomne bo mam 2 rachunki aktywne,
    ale tez kilka zaszlosci porozrzucanych po roznych marmurkach i wirtualach.
    Interesuja mnie praktyczne historie, o czym "zapomnieli" Wam powiedziec
    sprzedawcy, o czym dowiedzieliscie sie przy podpisywaniu umowy, czy
    musieliscie ganiac za jakims papierkiem bo byl nie na taki druku/inna
    czcionka itp.

    pozdrawiam

  • 2. Data: 2005-05-18 07:49:17
    Temat: Re: Kredyt mieszkaniowy w PKO BP - opinie
    Od: Michał Łodziński <m...@n...o2.pl>

    tarpan wrote:

    w lodzi jest podobnie tzn obsluga zajmuje sie jeden oddzial w miescie. sam
    kredyt zalatwiasz w oddziale jakimkolwiek. a pozniejsza obsluga to
    przysylanie ci raz na kwartal kwitu z rozliczeniem i ewentualnie jakies
    kwasy jak nie bedziesz placil. w oddziale oblsugujacym bylem przez 2 lata
    raz (odpis z KW) i zadnych kolejek nie bylo.

    sama procedura zalatwienia kredytu to w moim przypadku byly o ile pamietam 4
    wizyty w banku wlacznie z pierwsza tylko infromacyjna. nie wiem jak jest w
    innych banklach ale zapewne podobne. w 15 min to kredyty daja tylko w
    telewizorze.

> [...]
    > ale tez kilka zaszlosci porozrzucanych po roznych marmurkach i wirtualach.

    mialem 2 konta wpisalem je w formularz, zadnych opinii przedstawiac z
    bankow nie musialem. moze cos sie zmienilo.

> [...]
    > sprzedawcy, o czym dowiedzieliscie sie przy podpisywaniu umowy, czy
    > musieliscie ganiac za jakims papierkiem bo byl nie na taki druku/inna

    1. pilnuj zeby ci nie przedluzyli ubezpieczenia - dostarcz odpis KW z
    hipteka na bank w przeciagu pol roku po otrzymaniu kredytu, ja dostarczylem
    ciut pozniej ale sie dalo zalatwic (plus dla banku)

    2. jesli duza kwota to oplaca sie zalozyc konto w pko na miesiac. wtedy ci
    prowizja spada o polowe. przynajmniej tak bylo 2 lata temu.

  • 3. Data: 2005-05-18 15:16:03
    Od: "Arek" <a...@p...onet.pl>

    Czesc
    W zeszłym roku uzyskalem kredyt na kupno działki (na Sienkiewicza
    zalatwialem wszystko) i w zadnej kolejce nie stalem, przewaznie umawiasz sie
    na konkretna godzine, najwiekszy problem mialem z kompletowaniem dokumentów,
    szybko podejmują decyzje kredytowa tak samo bylo z przelaniem środków. Z
    tego co pamietam bylem w oddziale ze 4 razy, najwazniejsze jak zawsze jest
    to zeby miec skompletowane dokumenty. Jak narazie wspopraca mi sie uklada z
    PKO BP SA
    pzdr Arek

  • 4. Data: 2005-05-18 18:43:34
    Od: "Konrad" <k...@o...na.grupie.pl>

    Użytkownik "tarpan";
    (...)
    > Pytanie kieruje szczegolnie do klientow warszawskich. Z tego co sie
    > dowiedzialem, obsluga kredytow zajmuje sie jeden JEDYNY oddzial na ul.
    > Sienkiewicza.
    Zle wiesz - obsluge kredytow mieszkaniowych oferuje wiekszosc oddzialow,
    chocby Nowogrodzka, Mickiewicza, Rotunda, "PAP" itd... Wybierz sobie na
    stronie banku oddzial, ktory bedziesz mial najblizej.

    > Warunki kredytu sa uszyte na moje potrzeby, ale niesamowicie boje sie
    > kolejek, stania, jezdzenia do centrum z kazdym kwitkiem.
    Wydaje mi sie, ze przy kredycie mieszkaniowym pewnych rzeczy uniknac sie nie
    da - a tak na dobra sprawe wiele tez zalezy od Ciebie i Twojego
    przygotowania. Wiekszosc informacji uzyskasz telefonicznie lub mailem. Warto
    tez czasem (o ile kupujesz nowe mieszkanie/dom od develop.) dowiedziec sie,
    czy wlasnie on nie wspolpracuje z jakims bankiem - wtedy odpada wiele
    papierkow.

> [...]
    > ale tez kilka zaszlosci porozrzucanych po roznych marmurkach i wirtualach.
    no sorry - ale skoro masz zaszlosci to kto ma je wyprostowac?

> [...]
    > sprzedawcy, o czym dowiedzieliscie sie przy podpisywaniu umowy, czy
    > musieliscie ganiac za jakims papierkiem bo byl nie na taki druku/inna
    Bardziej sie martw o to, zeby samemu nie zapomniec takich drobiazgow jak
    dokument tozs. i ew. okulary - jesli ich potrzebujesz. I nie ma w tym zadnej
    zlosliwosci - dzis mialem okazje podpisywac umowe z kobieta, ktora z
    rozbrajajaca szczeroscia przyznala, ze ma wade wzroku (zez rozbiezny) i nie
    bardzo moze cokolwiek podpisac i przeczytac bez okularow, a okularow nie
    wziela bo myslala, ze nie potrzeba... (a... i nie mam nic wspolnego z pko
    bp).

    Generalnie - pytaj, pytaj i raz jeszcze pytaj, badz upierdliwy - a unikniesz
    wielu stresow i straty czasu.

    --
    pzdr
    Konrad K.

  • 5. Data: 2005-05-18 22:27:43
    Od: "tarpan" <t...@i...pl>

> [...]
    > Warto tez czasem (o ile kupujesz nowe mieszkanie/dom od develop.)
    > dowiedziec sie, czy wlasnie on nie wspolpracuje z jakims bankiem - wtedy

    Chyba wlasnie mam sytuacje ze developer wspolpracuje z PKO BP, a konkretnie
    z wybranym oddzialem na Sienkiewicza - rzeczywiscie zrobilem niechcacy
    "skrot myslowy" ;-) i stad mi sie wzielo ze jest jeden oddzial na cale
    miasto.

    > Generalnie - pytaj, pytaj i raz jeszcze pytaj, badz upierdliwy - a
    > unikniesz wielu stresow i straty czasu.

    oj pytam, pytam - czasem warto przepytac wiecej niz jednego pracownika w
    danym banku - i okazuje sie ze kolezanka zapomniala o jakiejs prowizji.
    Niestety watek o "zapominalskich" doradcach jest jak na razie martwy ;-(

  • 6. Data: 2005-05-19 05:52:15
    Od: "Konrad" <k...@o...na.grupie.pl>

    Użytkownik "tarpan":

> [...]
    > konkretnie z wybranym oddzialem na Sienkiewicza - rzeczywiscie zrobilem
    > niechcacy "skrot myslowy" ;-) i stad mi sie wzielo ze jest jeden oddzial

    no to masz niezla sytuacje, i dodatkowo bank wyreczy Cie w kontroli postepow
    budowy :)

    > oj pytam, pytam - czasem warto przepytac wiecej niz jednego pracownika w
    > danym banku - i okazuje sie ze kolezanka zapomniala o jakiejs prowizji.
    > Niestety watek o "zapominalskich" doradcach jest jak na razie martwy ;-(
    Ktos napisal juz w tamtym watku - wiekszosc osob tutaj czytajaco/pytajacych
    trzyma sie slowa _pisanego_ a nie _mowionego_ - i bez znaczenia jest jak
    bardzo przekonywujacy jest doradca :) Ja na Twoim miejscu tez bym sie tego
    trzymal - jak mowia, ze przewalutowanie bezplatne w czasie calej umowy -
    niech to ma swoj zapis w umowie. Bo tak... to wrocisz do banku za czas jakis
    i w odpowiedzi na Twoje pretensje uslyszysz: "no tak... ma Pan racje, ale
    pracownik, ktory Pana obslugiwal juz u nas nie pracuje - zwolnilismy go
    wlasnie za brak kompetencji :))

    A tak serio - empirycznie doswiadczylem brania kredytu w PKO przy udziale
    developera wspolpracujacego z bankiem - i jedynymi dokumentami "donoszonymi"
    bylo zaswiadczenie o zarobkach. W Twoim przypadku dojda pewnie jeszcze
    opinie z bankow. I na koniec - w drugim watku pytales m.in. o bezpłatna
    wczesniejsza splate/nadplate kredytu i oplaty za nowy plan splaty. W
    wiekszosci bankow faktycznie oplaty za sporzadzenie nowego planu splaty sa -
    pozostaje tylko pytanie - po co Ci on? Plan splaty w sytuacji nadplat ma
    nikle znaczenie, a informacje o aktualnym zadluzeniu zawsze otrzymasz
    gratis.

    --
    pozdrawiam
    Konrad K.

  • 7. Data: 2005-05-19 06:10:41
    Od: Kamil Jonca <k...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 19 May 2005 07:52:15 +0200,
    osoba podpisana: Konrad <k...@o...na.grupie.pl>
    napisała:
    [...]
> [...]
    > pozostaje tylko pytanie - po co Ci on? Plan splaty w sytuacji nadplat ma
    > nikle znaczenie, a informacje o aktualnym zadluzeniu zawsze otrzymasz
    Gorzej, jeśli w umowie ma zapis w rodzaju " w przuypadku nadpłaty bank
    sporządza nowy harmonogram i przesyła go kredytobiorcy"

    KJ

    Talk sense to a fool and he calls you foolish.
    -- Euripides

  • 8. Data: 2005-05-19 17:05:55
    Od: "tarpan" <t...@i...pl>

    Użytkownik "Konrad" <k...@o...na.grupie.pl> napisał w wiadomości
    > Użytkownik "tarpan":

    > no to masz niezla sytuacje, i dodatkowo bank wyreczy Cie w kontroli
    > postepow budowy :)

    No wlasnie to mnie troche przeraza. Bo z developerem mam umowe w ktorej
    wplata kolejnych transz NI ZALEZY od postepu rob - mam date i koniec.
    Wprawdzie budowa poki co idzie piorunem, ale zima moze byc sroga i co
    wtedy????

    > Ktos napisal juz w tamtym watku - wiekszosc osob tutaj
    > czytajaco/pytajacych trzyma sie slowa _pisanego_ a nie _mowionego_ - i bez
    > znaczenia jest jak bardzo przekonywujacy jest doradca :)

    Wiem ze tu sa ludzie czytajacy ze zrozumieniem ;-) i dlatego czesto tu
    zagladam a teraz sie radze.

> [...]
    > pytanie - po co Ci on? Plan splaty w sytuacji nadplat ma nikle znaczenie,
    > a informacje o aktualnym zadluzeniu zawsze otrzymasz gratis.

    No jak to po co nowy harmonogram????? Mam nadplacic 20 procent calej kwoty a
    potem splacac takie same odsetki???
    Wlasnie tego nie rozumiem do konca:
    Czy jak sie nadplaci (biore kredyt 200 tys/20lat/o ratach rownych/w PLN)
    powiedzmy 80 tys PLN to maleja mi raty czy raty pozostaja takie same a
    skraca sie czas splaty.
    Ktory z tych wariantow jest korzystniejszy?
    Jak banki to licza?

  • 9. Data: 2005-05-19 18:33:56
    Od: "Konrad" <k...@o...na.grupie.pl>

    Użytkownik "tarpan":

> [...]
    > wplata kolejnych transz NI ZALEZY od postepu rob - mam date i koniec.
    > Wprawdzie budowa poki co idzie piorunem, ale zima moze byc sroga i co
    hmm... i Ty sie martwisz o umowy bankowe podpisujac taki ryzykowny papier z
    developerem? :)

> [...]
    > Czy jak sie nadplaci (biore kredyt 200 tys/20lat/o ratach rownych/w PLN)
    > powiedzmy 80 tys PLN to maleja mi raty czy raty pozostaja takie same a
    Podstawa jest zapis umowy mowiacy o sposobie rozliczania wplat na poczet
    kredytu i naliczania odsetek.
    Standardowo (w PKO BP m.in.) jest tak, ze rata ktora splacasz miesiecznie
    jest rozliczana nastepujaco:
    1. w pierwszej kolejnosci ew. koszty wezman, monitow itp. (czyli dotyczy to
    sytuacji kiedy opzniles splate)
    2. nastepnie ew. splata odsetek karnych (o ile oczywiscie byly)
    3. nastepnie odsetki od kredytu obliczone od kapitalu pozostajacego do
    splaty i za okres od ostatniej splaty raty)
    4. nastepnie to co zostalo po powyzszych splatach przekazywane jest na
    poczet splaty kapitalu.

    I tutaj moga pojawic sie ew. problemy. Niektore umowy okreslaja minimalna
    kwote dodatkowa, ktorej splata powoduje zmniejszenie zadluzenia na kapitale
    (np. normalna rata kapitalowa do 500 zl a umowa mowi, ze dopiero dodatkowa
    wplata pow. 10% raty kapitalowej spowoduje zmniejszenie zadluzenia
    kapitalowego - a prosciej: jesli nadplacisz mniej niz w tym przypadku 50 zl
    to kwota nadplaty bedzie lezakowac na nieoprocentowanym koncie czekajac na
    zwiekszenie powyzej progu minimum). Taki zapis jest jednak rzadkoscia.

    Najczesciej system jest prosty - wplacasz kwote X, ktora wystarcza na
    pokrycie wymaganych odsetek i kapitalu raty miesiecznej. Jesli jeszcze cos z
    tej wplaty pozostaje - zmniejsza kapital - czyli podstawa do naliczenia
    nastepnych odsetek jest mniejsza. Wniosek - wplacajac wg planu splaty i
    dodatkowo nadplacajac kredyt - splacasz go szybciej placac za to mniej
    odsetek.

    Oczywiscie, jesli potrzebujesz zmiejszyc wysokosc rat - wtedy wystepujesz do
    banku o sporzadzenie nowego planu splaty (niestety - najczesciej odplatnie
    choc kwoty za to nie sa powalajace moim zdaniem), i bank uwzgledniajac Twoja
    nadplate ustala nowa, mniejsza wysokosc raty. W tym przypadku jednak
    oszczednosci na nadplacie sa mniejsze.

    Sa tez umowy - ale dla mnie w dzisiejszych czasach to juz kuriozum, mowiace,
    ze masz do zaplaty tyle i tyle odsetek, i ze ich wysokosc sie nie zmienia
    mimo dokonania wczesniejszej splaty.

    > Ktory z tych wariantow jest korzystniejszy?
    > Jak banki to licza?
    Najkorzystniej jest nadplacic, splacac dalej wg pierwotnego planu splaty i
    od czasu do czasu kontrolnie dowiadywac sie o kwocie pozostajacej do
    splaty - ez wystepowania o sporzadzanie nowych planow splat.

    --
    pozdrawiam
    konrad K.

  • 10. Data: 2005-05-19 21:31:29
    Od: "tarpan" <t...@i...pl>

    > hmm... i Ty sie martwisz o umowy bankowe podpisujac taki ryzykowny papier
    > z developerem? :)

    Ba, taki rynek, mieszkania z ta umowa sa po prostu rozchwytywane jak bulki.
    Zalapalem sie w zeszly piatek, teraz ceny sa 5% wyzej ...

    > Najkorzystniej jest nadplacic, splacac dalej wg pierwotnego planu splaty i
    > od czasu do czasu kontrolnie dowiadywac sie o kwocie pozostajacej do
    > splaty - ez wystepowania o sporzadzanie nowych planow splat.

    DZIEKI, chyba pojales moj problem. Siadam teraz i czytam Twojego posta ;-)
    Umowa jest w PKOBP - tak jak napisales, tylko ze oni maja raty co miesiac, a
    harmonogram zmienia sie co kwartal. Pewnie raz albo dwa zrobie nieoptymalna
    nadplate, ale pozniej ich rozgryze.