  • 1. Data: 2003-07-25 12:06:27
    Temat: Kredyt hipoteczny rządowy
    Od: Piotr Piatkowski <k...@c...pl>

    Szukałem w googlach, ale niewiele znalazłem.

    Co sądzicie o kredycie z dopłatami od rządu? Bardzo mało na ten temat można
    znaleźć, z tego co się doszukałem to:

    - kredyt na 20-25 lat
    - oprocentowanie stałe 6.5% w PLN
    - wcześniejsza spłata wyłącznie po zwróceniu sumy dopłat jakie dostaliśmy w
    związku z podwyższeniem się oprocentowania kredytów komercyjnych.

    Chcę wziąć ok. 200 tys. (160-200 - nie robiłem jeszcze kosztorysu) na
    budowę domu, na 20 albo 30 lat. Wkład własny ok. 40 tys.

    Jak się tak zastanowiłem, to wygląda mi to na dość atrakcyjną ofertę, bo:

    - na razie raczej trudno dostać kredyt na takie oprocentowanie (niby banki
    się reklamują że "od" 5.xx%, ale to wiadomo jak to jest z tym "od")

    - jeżeli stopy spadną, to jestem trochę do tyłu, ale jeżeli spadną bardzo -
    to mogę wziąć kredyt komercyjny na spłatę tego kredytu (a jeżeli stopy
    spadną to nie będzie dopłat, więc wcześniejsza spłata bez problemu).

    - jeżeli stopy wzrosną, to mam dopłaty i jestem do przodu. Nie mogę co
    prawda wcześniej spłacić, ale zawsze mogę pieniądze przeznaczone na
    wcześniejszą spłatę włożyć na lokatę i mam mniejsze odsetki, a gdyby
    stopy wzrosły na tyle że lokata byłaby >8.13%, to wręcz jestem do przodu

    Podsumowując - jeżeli coś tracę, to niewiele, a za to mogę spać spokojnie
    bo wiem jaką ratę mam do płacenia i nawet hiperinflacja tego nie zmieni.

    Co o tym sądzicie?

    --
    Piotr Piątkowski, Kraków
    perl -le 's**02).4&9%4^[./4(%2^0%2,^([#+%2&**y%& -;^[%"`-{ a%%s%%$_%ee'

  • 2. Data: 2003-07-25 13:15:50
    Temat: Re: Kredyt hipoteczny rządowy
    Od: r...@r...pl

    > - oprocentowanie stałe 6.5% w PLN
    > Chcę wziąć ok. 200 tys. (160-200 - nie robiłem jeszcze kosztorysu) na
    > budowę domu, na 20 albo 30 lat. Wkład własny ok. 40 tys.
    200 tys na 6,5% to co miesiac ~1000 odsetek.
    20 czy 30 lat - to jakies ,,drobne'' w kapitale do splaty.
    byc moze na 10-15 lat rata bedzie _bardzo_ nieznacznie wieksza niz na 30 lat.
    sprawdz ;-) - duzo lepiej sie spi jak sie ma jeszcze ,,tylko'' 9 (14) lat
    splaty a nie 29 ;-))))

    pozdrawiam

    romekk

  • 3. Data: 2003-07-25 13:26:27
    Od: Piotr Piatkowski <k...@c...pl>

    r...@r...pl wrote:

> [...]
    > sprawdz ;-) - duzo lepiej sie spi jak sie ma jeszcze ,,tylko'' 9 (14) lat

    Zakładając, że się oprocentowanie nie będzie różnić, to lepiej wziąć na 30
    lat i potem spłacać z nadwyżką (oczywiście ważne, żeby kredyt na to
    pozwalał), niż od razu obciążać się większą ratą.

    Ja i tak mam nadzieję, że uda mi się to spłacić szybciej - więc nie
    podchodzę do tego na zasadzie "jeszcze 29 lat" tylko "jeszcze 199000" :-)

    --
    Piotr Piątkowski, Kraków
    perl -le 's**02).4&9%4^[./4(%2^0%2,^([#+%2&**y%& -;^[%"`-{ a%%s%%$_%ee'

  • 4. Data: 2003-07-28 07:57:11
    Od: s...@b...pl

    Witam

> [...]

    >- na razie raczej trudno dostać kredyt na takie oprocentowanie (niby banki
    > się reklamują że "od" 5.xx%, ale to wiadomo jak to jest z tym "od")

    Ja w styczniu wziąłem w KB i teraz mam 6.35% przy oprocentowaniu
    zmiennym zależnym od WIBOR3M może nie jest to 5.xx ale mniej od
    rządowych 6.5%

> [...]

    > wcześniejszą spłatę włożyć na lokatę i mam mniejsze odsetki, a gdyby
    > stopy wzrosły na tyle że lokata byłaby >8.13%, to wręcz jestem do przodu

    Z tą wcześniejszą spłatą to trochę nie tak.
    Jak dotychczas taki kredyt udzielają BPH i BZ WBK inni się przymierzają
    (możliwe że też już zaczęli udzielać takich kredytów).
    Problem w tym że obydwa banki za wcześniejszą spłatę kredytu pobierają
    opłatę rzędu 2-3% od wcześniej spłacanej kwoty.
    Do tego dochodzi zwrot rządowych dopłat.
    Jeśli będziesz spłacał kredyt innym kredytem to znowu prowizja za przyznanie
    kredytu, wpis do hipoteki no i oczywiście utrata ulgi odsetkowej.
    Sami bankowcy zatroszczyli się o to żeby nikt nie wybierał tych kredytów
    tylko kredyty oferowane przez te banki na normalnych zasadach.

    Na to czy oprocentowanie będzie spadać czy rosnąć w przypadku kredytów
    mieszkaniowych odpowiedź jest prosta.
    Wchodzimy do Uni i oprocentowanie będzie się zbliżać do tego jakie jest w Uni.
    Cóż z tego że do uni monetarnej wejdziemy w 2008 roku lub trochę później
    w perspektywie 30 lat na jaki bierzesz kredyt nie dotarliśmy nawet do 1/3
    okresu spłaty a to oznacza że w 2/3 kredyt będziesz spłacał w euro
    i jeśli wybierzesz dobry bank to będzie on oprocentowany na pewno poniżej 6,5%
    Wszystkie prognozy dotyczące oprocentowania kredytu są z twojego
    punktu widzenia krótkoterminowe.

    Można też policzyć ile zyskasz na takim kredycie :
    Bank prowadzi oprocentowanie takiego kredytu w oparciu o stawkę WIBOR +
    marża która może wynosić maksymalnie 1,5%
    Stawka WIBOR3M wynosi dzisiaj 5,27 plus marża to daje nam 6,77
    czyli w ciągu roku rząd dopłaci 0,27% * 200000 = 540
    Jeżeli przez trzy lata rząd będzie dopłacał na tym poziomie to uzbiera
    się tego jakieś 1620 zł.
    Gdyby to była kwota podarowana przez rząd to można by się zastanawiać
    a to jest tylko pożyczka którą trzeba zwrócić.
    W sumie korzystniej pożyczyć te pieniądze od kogoś rodziny a samemu wziąć
    jakiś normalny kredyt.

    Sejm upoważnił rząd do obniżenia oprocentowania tego kredytu do 6%
    ale jak na razie pomimo malejącego oprocentowania rząd tego nie zrobił.
    Może zmieniła się koncepcja i nikomu jeż nie zależy na tym kredycie.
    Jeśli ty weźmiesz kredyt na 6.5% a za tydzień rząd zmniejszy
    oprocentowanie do 6% to nie będzie to ciebie dotyczyło &#8211; w końcu
    jest to kredyt o stałym oprocentowaniu przez 30 lat.

    Pozdrawiam
    SJ

  • 5. Data: 2003-07-28 08:16:32
    Od: Piotr Piatkowski <k...@c...pl>

    s...@b...pl wrote:
> [...]

    [... dużo ciekawych rzeczy ...]

    Wielkie dzięki, już się bałem że się zawiodę na tej grupie ale ta odpowiedź
    uratowała jej honor :-)

    Raczej ostatecznie przekonałem się żeby nie brać tego kredytu, na jesieni
    zrobię sobie rajd po bankach, i mam nadzieję że do wiosny przyszłego roku
    (kiedy planuję wziąć pierwszą transzę) oprocentowanie jeszcze trochę
    spadnie.

    --
    Piotr Piątkowski, Kraków