    From: Jarosław Lech <j...@k...ODSPAMIACZ.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Jak SKUTECZNIE zamykać (długie)
    Date: Tue, 27 Jan 2004 21:03:57 +0100

    Co i raz padają pytania, a po nich milion rozdrobnionych, często
    mało istotnych rad, jak SKUTCZNIE zamknąć konto. Szczególnie często
    pojawia się to pytanie w odniesieniu do Pekao SA.
    Przede wszystkim czynność tą, jak i czynność otwierania rachunku,
    należy dokonać w formie pisemnej. Bezwzględnie! Bez względu na przyjęte
    w banku procedury. Jeśli pracownicy banku wmawiają, że nie trzeba, że
    nie ma jak - w tył zwrot, na pocztę marsz, polecony (nawet ZPO) wysłać.
    Żeby czynności zamykania konta (wypowiadania umowy) nie przedłużać,
    należy najpierw:
    - przejrzeć regulaminy produktów, z których korzystałeś w poszukiwaniu
    odpowiedzi, która karta wydana do konta jest automatycznie zastrzegana,
    a której zwrotu bank może zażądać, czy np. umowa kredytu odnawialnego z
    mocy regulaminu jest rozwiązywana, czy też umowę należy oddzielnie przed
    zamknięciem konta wypowiedzieć, kiedy należy wypowiedzieć umowy
    (zrezygnować z) innych produktów, żeby nie narażać się na pobranie
    okresowych prowizji itp.;
    -przejrzeć TOiP żeby upewnić się, za co pobiwrane są prowizje:
    zastrzeżenie karty, historia rachunku, opinia o rachunku itp.;
    - wybrać najodpowiedniejszy termin odwołania zleceń stałych, poleceń
    zapłaty itp.;
    - zdecydować, za jaki okes (jeśli w ogóle) zażądać historii rachunku;
    - zdecydować, co z saldem dodatnim rachunku po jego zamknięciu;
    - podjąć decyzję o ewentualnym żądaniu opinii o rachunku (opinia będzie
    zawierała informację o udzielonym kredycie odnawialnym, sposobie
    prowadzenia rachunku - prawidłowy/nieprawidłowy, zamknięciu rachunku
    itp);
    - podliczyć, ile na koncie należy pozostawić środków, żeby wystarczyło
    na rozliczenie nierozlicczonych transakcji, odsetek, prowiczji za
    czynności wymienione wyżej, za ostatni przelew salda rachunku po
    rozliczeniu i doliczyć do tego na wszelki wypadek parę złociszy;

    Następnie należy zebrać na kupkę wszystko to, co trzeba będzie oddać
    i napisać wypowiedzenie umowy. Wypowiedzenie to, jak na razie skutecznie
    przetestowane w drugim już banku, może na przykład mieć treść podobną do
    poniższej:

    --------------
    [Miejscowość, data]

    [Imię i nazwisko]
    [adres]
    [nr rachunku/klienta (itp.)]

    [Nazwa i adres banku]

    Wypowiedzenie umowy

    Z dniem 23-01-2004 r. wypowiadam umowę o prowadzenie Eurokonta WWW w
    Centrum Bankowości Elektronicznej Banku Pekao S.A., zawartą w dniu
    03-01-2000 r. pod numerem ******.
    Środki pozostałe na rachunku po całkowitym rozliczeniu transakcji
    dokonanych kartami płatniczymi oraz po rozliczeniu wszelkich odsetek i
    prowizji proszę przekazać na rachunek:
    [dane posiadacza, nazwa banku, numer rachunku]
    Proszę o zastrzeżenie (stosownie do § 26 ust. 2 Regulaminu Eurokonta z
    dnia 12-10-2003 r.) wydanych do rachunku:
    - karty płatniczej Maestro o numerze ****************,
    - karty identyfikacyjnej IKM VIP o numerze ********-***.
    W załączeniu oddaję wydane do rachunku:
    - kartę identyfikacyjną IKM pełnomocnika, o numerze ********-***,
    - token o numerze *-******-* (obecny PIN: ******).
    Proszę o sporządzenie i wysłanie na adres do korespondencji
    potwierdzonej imiennie przez upoważnionego pracownika Banku historii
    rachunku za okres od 01-10-2003 r. do jego zamknięcia, zawierającej
    informację o jego zamknięciu, sposobie prowadzenia, szczegółowy wykaz
    transakcji.
    Jeśli dane dotyczące zamykanego rachunku (w tym zaciągniętej pożyczki w
    Eurokoncie WWW) zostały wcześniej przekazane przez Bank do Biura
    Informacji Kredytowej, proszę o bezzwłoczne przekazanie do BIK
    informacji o zamknięciu rachunku.
    Wraz z zamknięciem rachunku wycofuję zgodę na dalsze przetwarzanie moich
    danych osobowych do celów reklamy i marketingu produktów Banku, do
    prowadzenia działalności marketingowej na rzecz spółek zależnych od
    Banku i innych podmiotów oraz zgodę na udostępnianie moich danych
    osobowych spółkom zależnym Banku i innym podmiotom.

    Z poważaniem

    [imię i nazwisko, podpis]

    Wyk. w egz.
    1. adresat,
    2. ad acta.

    Zał.:
    - karta IKM pełnomocnika, nr ********-***
    - token nr *-******-* (PIN: ******)

    --------------------------

    Do koperty podpisane wypowiedzenie, karty, token i inne atrybuty i
    poleconym na właściwy adres.
    Oczywiście powyższy sposób postępowania nie gwarantuje, że nie
    będzie zgrzytów, np. nowiuteńkich kart Maestro po kilku latach od
    zamknięcia rachunku, ale przynajmniej mam w ręku wypowiedzenie, a za
    kilka dni (jak wróci do mnie) będę miał zwrotne potwierdzenie odbioru. W
    razie nękania mnie jakbym jeszcze nadal był kilentem mam coś w rodzaju
    płachty na byka. Gdybym złożył dyspozycję za pośrednictwem systemu Omega
    i cokolwiek wyszłoby nie tak, to ja musiałbym starać się o
    "odwielbłądzenie".
    Jeżeli ktoś spotkał się z rzeczywistym "oporem materii" przy
    składaniu dyspozycji zamknięcia (wypowiedzenia umowy) rachunku, to może
    dołączyć do tego skargę na odmowę przyjęcia dyspozycji przez pracownika
    banku zajmującego się obsługą rachunków. Ale treść musi sobie
    wykombinować sam (wcale nie musi być obszerna: kto, kiedy, co, u kogo, z
    jakim skutkiem, ewentualnie żądam wyciągnięcia konsekwencji
    służbowych) - mnie nie było to jeszcze potrzebne, więc nie mam pod ręką
    gotowego wzoru -)

    Powyższe wypowiedzenie wysłałem w miniony piątek (23 stycznia),
    niezbyt wcześnie rano, może nawet po południu, a już dziś z Telepekao24
    miałem telefon w sprawie uszczegółowienia moich dyspozycji (bo
    oczywiście system informatyczny Telepekao24 nie umożliwia wydrukowania
    historii rachunku ze szczegółowymi danymi operacji. Ale nie ma tego
    złego, co by na dobre nie wyszło: dostanę opinię wraz z "ręcznym
    ekstraktem" wszystkich wpływów za okres pół roku, bez dodatkowej
    prowizji za historię rachunku). Przy okazji zachowałem sobie na pamiątkę
    kartę IKM VIP i Maestro :-)

    Jak usłyszę jeszcze raz lamenty, że "co teraz zrobić, bo wszystko
    było na gębę" (na gębę otwierałeś/aś rachunek?), to będę krzyczał, żeś
    sam sobie winien/winna. :-)))

    --
    Lejak
    j...@k...ODSPAMIACZ.pl