  • 1. Data: 2003-06-11 16:05:53
    Temat: Inwestowanie bez podatku
    Od: "Marcin Dominiak" <m...@N...gazeta.pl>

    Witam Wszystkich!
    Tak sobie rozważam sprawę opodatkowania zysków z funduszy inwestycyjnych i
    oto do czego doszedłem.Rzecz dotyczy mBanku i SFI.
    Rozważmy taką sytuację na przykładzie PZU FIO PD POLONEZ.
    WSTĘP:
    Załóżmy ,że w dniu 13-03-2003 zostały dokonane nast.transakcje:
    -otwarcie rejestru,
    -zbycie jedn.uczestnictwa.
    Wartość wpłaty 100zł;
    wart. jedn.uczest.,według której nastąpiło zbycie:80,12zł;
    liczba zbytych jednostek uczestnictwa 1,2481;
    końcowe saldo j.u.:1,2481

    W dniu 9-06-2003 wartość j.u.PZU FIO PD POLONEZ wynosi:82,15

    ROZWINIĘCIE:
    1)Różnica wartości j.u. wynosi 82,15-80,12=2,03zł co daje 0,40zł podatku;

    2)1,2481 j.u.zakupione w dniu 13-03-2003 warte jest w dniu 9-06-
    2003:1,2481*82,15=102,53zł;

    3)Gdybym złecił odpowiednio wcześniej zlecenie odkupienia j.u. na sumę 100zł
    i transakcja ta odbyłaby się 9-06-2003r to:
    100zł/82,15=1,2172(suma jaką potrzebuję dzielona przez akt. wartość j.u.
    równa się ilość jednostek odkupionych przez fundusz).Podatek należny :dla 1
    j.u. 82,15-80,12=2,03zł czyki 2,00zł(dla obliczenia podatku )-20%=1,60 co
    daje 40groszy podatku a zysk wynosi 1,60+0,03=1,63zł (zysk).
    Dla całej transakcji podatek wyniesie 1,2172j.u*2,03zł(jest to zysk na jedną
    j.u.)=2,47zł(tyle zarobiłem),czyli dla liczenia podatku:2,00-20%=1,60zł i 40
    groszy podatku.
    Zysk po odliczeniu podatku :2,47zł-0,40zł=2,27zł.
    Do wypłaty:100zł-40groszy(należny podatek)=99,60zł
    W rejestrze zostało (1,2481-1,2172=0,0309j.u o wartości 2,53zł
    (0,0309j.u.*82,15zł=2,53zł);

    4)Rozważmy teraz przypadek aby zysk (róznica wartości j.u. pomiędzy
    odkupieniem 9-06-2003 a zbyciem przez fundusz 13-03-2003)BYŁ MNIEJSZY NIŻ
    0,49ZŁ.Jeżeli zysk dla 1j.u. wynosi2,03zł to zysk równy 0,49zł będzie w
    przypadku odkupienia przez fundusz 0,241379j.u.(0,2412j.u.)Dla9-06-2003r:
    0,2412*82,15zł=19,81zł.Czyli gdybym odpowiednio wcześniej zlecił odkupienie
    przez fundusz j.u. na sumę np.15zł(0,1826j.u) to TAKA TRANSAKCJA NIE BĘDZIE
    OBCIĄŻONA PODATKIEM????
    ZAKOŃCZENIE:
    Co o tym myślicie?
    Może gdzieś jest błąd w moim rozumowaniu?
    Czy można wykonać takie zlecenie w serwisie transakcyjnym(minimalna kwota
    odkupienia?)mBanku?
    Czy taka transakcja -ad.4 nie będzie obciążona podatkiem?CZY TO JEST ZGODNE Z
    PRAWEM???!!!

    P.S.Czy macie inne pomysły dotyczące bezpodatkowego inwestowania w fundusze?

  • 2. Data: 2003-06-12 06:17:20
    Temat: Re: Inwestowanie bez podatku
    Od: "ERY" <e...@g...pl>

    Użytkownik "Marcin Dominiak" <m...@N...gazeta.pl> napisał w
    wiadomości news:bc7k11$cc9$1@inews.gazeta.pl...
> [...]
    > Może gdzieś jest błąd w moim rozumowaniu?
    > Czy można wykonać takie zlecenie w serwisie transakcyjnym(minimalna kwota

    http://www.fundusze.mbank.com.pl/tab_kwot_min.html

    Minimalna kwota odkupienia: 100zł.

    ERY

  • 3. Data: 2003-06-12 06:31:31
    Od: "bwwald" <b...@w...onet.pl>

    Użytkownik "ERY" <e...@g...pl> napisał w wiadomości

    > Użytkownik "Marcin Dominiak" <m...@N...gazeta.pl> napisał w
> [...]

    Zgodnie z tą tabelą nie ma minimalnej kwoty odkupienia dla dowolnego
    funduszu.Chyba mylisz z minimalną kwotą pierwszego/kolejnego nabycia. System
    mbanku "łyka" nawet kwotę 0.01 PLN w przypadku odkupienia.

    Waldek

  • 4. Data: 2003-06-12 07:18:35
    Od: "bwwald" <b...@w...onet.pl>

    Użytkownik "Marcin Dominiak" <m...@N...gazeta.pl> napisał w
    wiadomości news:bc7k11$cc9$1@inews.gazeta.pl...
    > Co o tym myślicie?
    > Może gdzieś jest błąd w moim rozumowaniu?
    1) W pdanym przez Ciebie funduszu możesz wiedzieć ile będą warte jednostki
    uczestnictwa w chwili odkupienia ale w innych już nie koniecznie. Może
    okazać się że zapłacisz 20 groszy podatku od 50 groszy bo był wzrost
    wartości uczestnictwa.
    2) Każde odkupienie jednostki to czas spędzony przy komputerze itd. Czas to
    pieniądz, więc zastanów się czy warto dla kilkudzięsieciu groszy tracić
    sporo czasu.

    > Czy można wykonać takie zlecenie w serwisie transakcyjnym(minimalna kwota
    > odkupienia?) mBanku?

    Tak, ale do czasu kiedy ktoś sie nie zorientuje, że zbyt dużo traci na tym
    bank (TANy informacje Fundusz-bank). Możesz okazać się klientem działającym
    na jego szkodę i bank rozwiąże z Tobą umowę. ;)

    > Czy taka transakcja -ad.4 nie będzie obciążona podatkiem?

    Nie powinna być. Z drugiej strony, patrząc na sposób obliczania podatku
    przez niektóre banki, nie jestem pewien, czy wszystkie fundusze również
    obliczaja poprawnie.

    >CZY TO JEST ZGODNE Z
    > PRAWEM???!!!
    Tak.