  • 1. Data: 2009-07-08 07:23:33
    Temat: Faktury dla banku
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    Witam.
    Ubiegam się właśnie o kredyt w programie 'Rodzina na swoim' i
    dowiedziałem się od doradcy, że na połowę wydatków związanych z budową a
    finansowanych kredytem muszę okazać faktury.

    Mam pewne wątpliwości...

    1 zdolność kredytowa pochodzi głównie z umów o dzieło, nie z prowadzonej
    firmy, ale firmy nie ma dlatego, że chcę ją założyć po uruchomieniu
    kredytu. Czy kiedy dostanę już decyzję i pierwszą transzę i zacznę
    zbierać faktury za materiały budowlane, będę mógł w banku okazać kopie,
    a oryginały księgować jako koszty firmy...? - vat i podatek dochodowy...

    2 dysponuję pewną gotówką i pewne materiały mogę, a nawet powinienem
    kupić już teraz - z własnych środków, zakup będzie dotyczył jednak
    kredytowanej części nieruchomości. Czy gdy wezmę fakturę z datą sprzed
    otrzymania pierwszej transzy, to będę mógł ją przedstawić bankowi jako
    wydatek kredytowany? Czy po prostu poprosić sprzedawcę, żeby wystawił
    fakturę w momencie odbioru towaru - jak już kredyt będzie uruchomiony?

    pozdrawiam
    robercik-us

  • 2. Data: 2009-07-08 07:30:29
    Temat: Re: Faktury dla banku
    Od: "kris" <k...@p...onet.pl>

> [...]
    > kredytowany? Czy po prostu poprosić sprzedawcę, żeby wystawił fakturę w
    > momencie odbioru towaru - jak już kredyt będzie uruchomiony?

    Zapytaj w banku najllepiej.
    Każdy bank inaczej na to spojrzy.
    Może być klopot z tym że faktury które chcesz wrzucać w koszty bedą
    wystawione na Twoją "firmę" a bank moze domagac sie faktur imiennych.
    Kredytobiorcą jesteś Ty nie Twoja firma i tu może byc kłopot

    Krzysiek

  • 3. Data: 2009-07-08 08:16:49
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    kris pisze:

    > Kredytobiorcą jesteś Ty nie Twoja firma i tu może byc kłopot

    Słuszna uwaga. Nie wziąłem tego pod uwagę, ale zobaczymy :-). Dzięki za
    sugestię.

    pozdr
    robercik-us

  • 4. Data: 2009-07-08 08:48:19
    Od: BK <b...@g...com>

    On 8 Lip, 10:16, robercik-us <r...@p...onet.pl> wrote:

    > Słuszna uwaga. Nie wziąłem tego pod uwagę, ale zobaczymy :-). Dzięki za
    > sugestię.
    >
    > pozdr
    > robercik-us

    Zastanow co Ci zrobi skarbowy jesli kiedys skuma, ze z jednej strony
    budoujesz dom z kredytu dotowanego przez Panstwo, z drugiej koszty
    odliczasz od podatkow firmy, placac temu Panstwu mniej.

  • 5. Data: 2009-07-08 09:15:37
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    BK pisze:

    > Zastanow co Ci zrobi skarbowy jesli kiedys skuma, ze z jednej strony
    > budoujesz dom z kredytu dotowanego przez Panstwo, z drugiej koszty
    > odliczasz od podatkow firmy, placac temu Panstwu mniej.

    No tak.. i wyszedłem na kombinatora :-))).
    To fakt, że gdybym po prostu brał materiały bez faktur i majstrów też
    bez faktur, to byłoby ok. Jak chcę budować z kredytu, muszę przynajmniej
    na połowę wydatków mieć faktury i... no cóż i tak pracuję w domu, zatem
    to moje miejsce pracy i... jak logika podpowiada, firma może tu
    funkcjonować - funkcjonuje moja działalność, to też nie mogę sobie
    odliczać kosztów poniesionych w związku z budową takiego domu w którym
    się nie tylko mieszka, ale też i pracuje...?

    Program 'Rodzina na swoim' nie ma obwarowań, że w nowonabytym/zbudowanym
    domu w ramach tego programu nie można prowadzić DG...? Ja nie wyczytałem
    :-), ale może ma... to w to nie wchodzę..., bo będę musiał się
    przebranżowić...

    Dopytam jeszcze tu i tam, ale zasialiście mi trochę wątpliwości :-).

    pozdrawiam
    robercik-us

  • 6. Data: 2009-07-08 09:34:42
    Od: BK <b...@g...com>

    On 8 Lip, 11:15, robercik-us <r...@p...onet.pl> wrote:

    > No tak.. i wyszedłem na kombinatora :-))).

    Bo tak troche to jestes :)))

    > To fakt, że gdybym po prostu brał materiały bez faktur i majstrów też
    > bez faktur, to byłoby ok.

    Nie byloby oki ale bys nie dostal kredytu na to :)

> [...]
    > odliczać kosztów poniesionych w związku z budową takiego domu w którym
    > się nie tylko mieszka, ale też i pracuje...?

    Ale zrozum, ze bierzesz kredyt jako osba fizyczna na zaspokojenie
    swoich potrzeb mieszkaniowych, z doplata Panstwa. Dlatego jest problem
    z rozliczaniem kosztow buodwy jako dzialanosc gospodarcza.

> [...]
    > domu w ramach tego programu nie można prowadzić DG...? Ja nie wyczytałem
    > :-), ale może ma... to w to nie wchodzę..., bo będę musiał się

    Nie ma - tu nie chodzi o zakaz, tu chodzi o rozdwojenie jazni - jesli
    chodzi o kredyt i doplate jestes os. fizyczna, jesli chodzi o podatki
    to dzialanosc gospodarcza.

    Skarbowy sie przywali jak nic [jesli sie skuma].

    Widzisz bo bierzesz kredyt i mowisz do Panstwa: sluchacie ponosze
    koszt budowy domu, biore kredyt, doplacie mi. I Panstwo mowi: ok, masz
    tu doplate do odsetek. Nastepnie budujesz ten dom, nie ponosisz juz
    kosztow. Poniosles jednen koszt - KREDTY [dokladnie jego splata]. A Ty
    chcesz obok tego jednego duzego kredytu, jeszcze raz odliczyc to co
    zakupiles z tego kredytu od podatku.

    Dwa razy chcesz "rozliczyc" to samo i tu chyba jest problem.

    > Dopytam jeszcze tu i tam, ale zasialiście mi trochę wątpliwości :-).
    >
    > pozdrawiam
    > robercik-us

    Dopytaj, dopytaj - szkoda namoczyc w US. :)

  • 7. Data: 2009-07-08 09:39:31
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    BK pisze:

    > Dwa razy chcesz "rozliczyc" to samo i tu chyba jest problem.

    Rozumiem dzięki :-)

    pozdrawiam
    robercik-us

  • 8. Data: 2009-07-08 10:17:29
    Od: "kris" <k...@p...onet.pl>

    > BK pisze:
    >

    > Dopytam jeszcze tu i tam, ale zasialiście mi trochę wątpliwości :-).
    >
    > pozdrawiam
    > robercik-us

    Ale z wiekszości faktur i tak częś atu odliczysz.

    Krzysiek

  • 9. Data: 2009-07-08 11:03:57
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "kris" <k...@p...onet.pl> writes:

    > Może być klopot z tym że faktury które chcesz wrzucać w koszty bedą
    > wystawione na Twoją "firmę" a bank moze domagac sie faktur imiennych.
    > Kredytobiorcą jesteś Ty nie Twoja firma i tu może byc kłopot

    Jesli to jest jednoosobowa dzialalnosc to nie ma zadnej formalnej
    roznicy miedzy "firma" i "czlowiekiem".

    Swoja droga, jak ktos ma takie problemy, to wystarczy miec firme "Imie
    Nazwisko" z siedziba w miejscu "zameldowania" i wtedy nie da sie
    zauwazyc roznicy (NIP mozna podawac tez bez DG).
    --
    Krzysztof Halasa

  • 10. Data: 2009-07-08 11:05:09
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pewnie.je.st>

    > Rozumiem dzięki :-)

    A poza tym swoją działalność możesz prowadzić pod swoim nazwiskiem, nie
    nadając jej żadnej nazwy i wtedy faktura
    dla firmy pan Kowalski, niczym nie będzie się różniła od faktury prywatnej
    na pana Kowalskiego. W tym przypadku przynajmniej sprawa faktur dla banku
    będzie załatwiona. A co do kwestii rozliczeń podatkowych to lepiej zapytać
    się u źródła lub doradcy podatkowego.