  • 1. Data: 2013-05-11 08:15:57
    Temat: [CROSSPOST] zwrot pożyczki przez oceany
    Od: TrzyLinie <t...@o...pl>

    A. W 1997 roku matka pożyczyła córce żyjącej w Australii ok 25 tysięcy złotych.
    Dziś córka chce zwrócić te 30 tysięcy. Załóżmy, że córka zrobi dziś przelew
    wpłacając swoje dolary, które banki sobie poprzeliczają na złotówki.

    B. W 2011 roku ojciec pożyczył synowi żyjącemu w Australii ok 30 tysięcy złotych.
    Dziś syn chce zwrócić te 30 tysięcy. Załóżmy, że syn zrobi dziś przelew
    wpłacając swoje dolary, które banki sobie poprzeliczają na złotówki.

    Jak urząd skarbowy zareaguje na takie przelewy na kontach matki/ojca? Bo kwota
    sugeruje chyba, że polski bank zgłosi przelewy do US?

    A może wiecie jak zwrócić owe 30 tysięcy z przypadków A i B, żeby nie wzbudzać
    podejrzeń ze strony US? (i ojciec i matka mają ponad 80 lat, fatygowanie ich
    do urzędu wydaje mi się nadmiernie męczące)

    --
    TrzyLinie

  • 2. Data: 2013-05-11 08:22:54
    Temat: Re: [CROSSPOST] zwrot pożyczki przez oceany
    Od: zgred <z...@e...com>

    W dniu 2013-05-11 08:15, TrzyLinie pisze:
    > A. W 1997 roku matka pożyczyła córce żyjącej w Australii ok 25 tysięcy
    > złotych.
    [...]

    W gotówce.

    Trollujesz?

    --

    Dziękuję. Pozdrawiam. Zgred.

  • 3. Data: 2013-05-11 08:41:24
    Od: TrzyLinie <t...@o...pl>

    W dniu 2013-05-11 08:22, zgred napisał(a):
    > W gotówce.

    Nie.

    > Trollujesz?

    Nie.

    --
    TrzyLinie

  • 4. Data: 2013-05-11 08:47:02
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

> [...]
    > ich
    > do urzędu wydaje mi się nadmiernie męczące)

    Nie powinno być żadnych problemów, jeśli są dowody zawarcia takiej
    pożyczki w tym czasie w postaci opłacenia w sposób właściwy dla
    ówczesnego okresu podatku (obecnie nazywanego) PCC.

    --
    Liwiusz

  • 5. Data: 2013-05-11 09:13:20
    Od: TrzyLinie <t...@o...pl>

    W dniu 2013-05-11 08:47, Liwiusz napisał(a):

    > Nie powinno być żadnych problemów, jeśli są dowody zawarcia takiej
    > pożyczki w tym czasie w postaci opłacenia w sposób właściwy dla
    > ówczesnego okresu podatku (obecnie nazywanego) PCC.

    Nie ma takich dowodów, to jest problem :-/ Co zrobić? Jak to rozwiązać
    teraz?

    --
    TrzyLinie

  • 6. Data: 2013-05-11 09:54:49
    Temat: Re: Re: [CROSSPOST] zwrot pożyczki przez oceany
    Od: sunwick <s...@W...op.pl>

    zrobic pare mniejszych przelewow i tyle

  • 7. Data: 2013-05-11 10:21:54
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 11 May 2013, TrzyLinie wrote:

    > Jak urząd skarbowy zareaguje na takie przelewy na kontach matki/ojca?
    > Bo kwota
    > sugeruje chyba, że polski bank zgłosi przelewy do US?

    Hm... może czegoś nie wiem, ale IMO & AFAIK bank jest zobowiązany
    do zachowania tajemnicy, i o ile ma obowiązek zgłosić tę kwotę
    do inspektora od prania "brudnych pieniędzy" (nie pamiętam jak
    dokładnie ten urząd się nazywa), to nie jest to skarbówka.
    Działanie idzie w drugą stronę, jak skarbówka nabierze jakichś
    podejrzeń to może wnioskować o ujawnienie operacji na koncie,
    ale chyba do tego trzeba jakichś podstaw.

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2013-05-11 11:11:32
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    sunwick wrote:
    > zrobic pare mniejszych przelewow i tyle

    Takie rozwiazanie niewiele daje, bo i tak wazny jest limit i jesli strony
    beda te same, to nawet przelewanie po zlotówce nie pomoze.
    Z drugiej strony limit do obowiazku rejestrowania transakcji przez tego
    "inspektora od prania" wynosi 15 tys euro.

  • 9. Data: 2013-05-11 13:31:30
    Od: "Henryk \"Plumski\" Plumowski" <k...@k...eu>

    Darowizna?
    Pierwszy stopień pokrewieństwa...

    --
    Pozdrawiam,
    Heniek

  • 10. Data: 2013-05-11 16:44:03
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    TrzyLinie wrote:
    > A. W 1997 roku matka pożyczyła córce żyjącej w Australii ok 25 tysięcy
    > złotych.

    poprosze tresc umowy.
    pozyczyla jej gotowke czy poszlo przelewem.

    > Dziś córka chce zwrócić te 30 tysięcy.

    30 tys?
    to pozyczyla 25 czy 30 tys

    Załóżmy, że córka zrobi dziś przelew
    > wpłacając swoje dolary, które banki sobie poprzeliczają na złotówki.

    załóżmy

    > B. W 2011 roku ojciec pożyczył synowi żyjącemu w Australii ok 30 tysięcy
    > złotych.
    poprosze tresc umowy.

    > Dziś syn chce zwrócić te 30 tysięcy. Załóżmy, że syn zrobi dziś przelew
    > wpłacając swoje dolary, które banki sobie poprzeliczają na złotówki.

    załóżmy.

    > Jak urząd skarbowy zareaguje na takie przelewy na kontach matki/ojca? Bo
    > kwota
    > sugeruje chyba, że polski bank zgłosi przelewy do US?

    nie zgłosi.
    zgłosi co najwyzej do nadzoru finansowego, ale tych co najwyzej bedzie
    interesowalo czy nie pochodzą z pralni, a nie czy ktos od tego zapłacicł
    podatek czy nie.

    > A może wiecie jak zwrócić owe 30 tysięcy z przypadków A i B, żeby nie
    > wzbudzać
    > podejrzeń ze strony US?

    jak wyzej.
    dopoki bank niczego nigdzie nie zgłosi.
    US dowie sie ewentaulnie zupełnie przypadkiem.
    Np kupicie sobie samochod / mieszkanie , zaplacicie podatek i US zapyta
    skad mieliscie kase na ta transakcji a wy powiecie, ze dzieci oddaly
    pozyczke.

    (i ojciec i matka mają ponad 80 lat, fatygowanie
    > ich do urzędu wydaje mi się nadmiernie męczące)

    dopoki urzad sie nie pofatyguje do was to wy nie musicie do US.

    Jak macie jakiekolwiek papierki lub ślad tego, że takie pozyczyki
    zostały udzielone, to nie robilbym nic wiecej, poza zastanowielniem sie
    czy w tamtym czasie zapłaciliscie podatek od umowy pożyczki.

    Gdzie dzieci tedy mieszkaly? w Polsce czy za granicą.

    Jak nie macie śladu po pozyczce w tamym czasie, to bym sie zastanawial
    czy nie lepiej zgłosic to jako otrzymaną darowiznę od dzieci i na temat
    pozyczki przymknąć się.

    jak chcesz dostac sensowne odpowiedzi to napisz jeszcze na podatki, bo
    tu raczej niewiele sie dowiesz.