  • 1. Data: 2002-06-22 10:44:18
    Temat: Bank zagrozony upadkiem
    Od: "AMRA" <a...@a...com>

    za GW

    Panika klientów Banku Wschodniego

    Wojciech Więcko, Marzena Szwaczko, Iza Estko (21-06-02 21:37)

    Oblężenie siedziby Banku Wschodniego w Białymstoku. Setki klientów w panice
    wycofywało w piątek swoje oszczędności i likwidowało konta

    Powodem zamieszania było ustanowienie zarządu komisarycznego w banku (będzie
    obowiązywał do 31 października). Po komunikacie Komisji Nadzoru Bankowego,
    opublikowanym m.in. w mediach, wśród klientów Wschodniego zawrzało. - Boimy
    się, że bank upadnie - mówili nam stłoczeni przed placówką ludzie.

    Próbowała ich uspokoić Joanna Sędzikowska, członek zarządu komisarycznego.
    Zapewniała, że sytuacja banku jest dobra, i że wkrótce pozyska on nowego
    inwestora.

    - Jesteśmy tu po to, by przeprowadzić restrukturyzację i doprowadzić do
    końca negocjacje z inwestorem strategicznym - powiedziała "Gazecie"
    Sędzikowska. - Zapewniam, że powodem powołania zarządu komisarycznego nie
    jest sytuacja finansowa banku, bo nic szczególnego się ostatnio tu nie
    wydarzyło. Nie też ma mowy o upadku firmy.

    "Przyczyną ustanowienia zarządu komisarycznego w Banku Wschodnim jest brak
    efektywnych działań zarządu, które doprowadziłyby do ustabilizowania
    sytuacji banku" - czytamy w komunikacie KNB. Komisja do tej pory nie
    otrzymała żadnego planu naprawy sytuacji Wschodniego.

    Zarząd komisaryczny Banku Wschodniego został zobowiązany do podjęcia
    negocjacji z Mariuszem Łukasiewiczem, twórcą Lukas Banku, specjalizującego
    się w obsłudze klientów indywidualnych. - Ten inwestor będzie świadczył
    usługi w dotychczasowym zakresie, klienci nie stracą nic - ani na
    standardzie, ani na jakości obsługi - przekonuje Sędzikowska.

    Zebranego przed bankiem tłumu obietnice te jednak nie przekonywały. - Ja jej
    nie wierzę, nowy inwestor wejdzie, albo i nie - mówi jeden z klientów
    banku. - Jeżeli przez pół roku zarząd nie może się zebrać, powołuje się
    zarząd komisaryczny, to jak tu ma być dobrze? Nic dziwnego, że ludzie się
    wystraszyli - dodaje inny.

    Jak nas zapewniono, bank miał w piątek obsługiwać klientów "dopóki sił
    starczy pracownikom". - Dla osób, które wycofują swoje wkłady, pieniędzy na
    pewno wystarczy - powiedział nam jeden z pracowników banku.

    Dwa lata temu podobna historia zdarzyła się w Banku Częstochowa. Kiedy
    klienci zaczęli masowo wypłacać pieniądze, bank stracił płynność finansową i
    musiał zamknąć część placówek. W kasach po prostu zabrakło pieniędzy. Choć
    bankowcy przekonywali, że nie ma zagrożenia dla ich pieniędzy - ludzie
    spanikowali. Czy klienci Wschodniego mają powody do obaw?

    - Po pierwsze, musimy pamiętać, że ich oszczędności są chronione przez
    Bankowy Fundusz Gwarancyjny. Dodatkowym atutem jest to, że komisja
    bezpośrednio wskazała inwestora strategicznego, co poprawia sytuację banku.
    Ustanowienie zarządu komisarycznego pozwala na szybsze podjęcie działań
    naprawczych, równocześnie gwarantuje prawidłową obsługę klientów - uspokaja
    Krzysztof Pietraszkiewicz, prezes Związku Banków Polskich.

    Przewodniczącym zarządu komisarycznego został Piotr Masiukiewicz. W skład
    zarządu oprócz Joanny Sędzikowskiej wszedł również Jarosław Nowacki.

    Bank Wschodni jest niewielkim bankiem regionalnym, działa w Białymstoku od
    11 lat. 29 czerwca, na najbliższym walnym zgromadzeniu akcjonariuszy miała
    zapaść decyzja o uchwaleniu nowej emisji akcji, którą w całości miałby objąć
    nowy inwestor. Kapitał miał wzrosnąć o 40 mln zł. Na koniec ubiegłego roku
    fundusze własne banku wynosiły 25,7 mln zł.

  • 2. Data: 2002-06-23 15:37:01
    Temat: Re: Bank zagrozony upadkiem
    Od: "Mariusz A. Jasiński" <n...@p...onet.pl>

    AMRA wrote:

> [...]
    - ani na
    > standardzie, ani na jakości obsługi - przekonuje Sędzikowska.

    Zobaczcie kto się interesuje tym bankiem,
    Łukasiewicz, główny twórca, były prezes Lukasa i Lukas
    Banku, rozstał się z władzą w Lukasie po wejściu Credit
    Agricole, i teraz znów chce sobie kupić bank,
    zapowiadał przecież zrobienie banku wirtualnego dla bardzo
    bogatych klientów.
    Ciekawe czy plany są aktualne ...

    MJ