  • 1. Data: 2010-04-27 20:37:23
    Temat: BIK i BRE pozwalaja sobie na zbyt wiele
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    Dzis zaczalem realizowac swoja grozbe przeniesienia karty z Aliora do Multi
    ;). Okazuje sie, ze nie ma mozliwosci zlozenia wniosku o karte w Multi bez
    akceptacji nastepujacej klauzuli:

    W przypadku wydania karty wyrażam zgodę na przetwarzanie przez BRE Bank SA
    oraz Biuro Informacji Kredytowej SA z siedzibą w Warszawie - Biuro Obsługi
    Klienta przy ul. Postępu 17A dotyczących mnie informacji, stanowiących
    tajemnicę bankową, po wygaśnięciu moich zobowiązań wynikających z umowy
    zawartej na podstawie niniejszego wniosku. UDZIELONA PRZEZE MNIE ZGODA
    OBEJMUJE RÓWNIEŻ PRAWO DO PRZETWARZANIA PRZEZ WW. BIURO INFORMACJI
    KREDYTOWEJ SA, INFORMACJI STANOWIĄCYCH TAJEMNICĘ BANKOWĄ DOTYCZĄCYCH
    WSZYSTKICH MOICH ZOBOWIĄZAŃ PO ICH WYGAŚNIĘCIU ORAZ ZOBOWIĄZAŃ WYGASŁYCH NA
    DZIEŃ NINIEJSZEGO OŚWIADCZENIA WOBEC BRE BANKU SA, INNYCH BANKÓW I
    INSTYTUCJI UPOWAŻNIONYCH DO UDZIELANIA KREDYTÓW, w celu oceny zdolności
    kredytowej i analizy ryzyka kredytowego.

    Uwazam, ze wyrozniony fragment jest zbyt daleko idacy. Chyba trzeba bedzie
    przywolac BRE do porzadku. Oczywiscie po otrzymaniu karty zamierzam zaraz
    wyslac informacje o tym, ze nie zezwalam na przetwarzanie danych przez BIK
    po wygasnieciu zobowiazan zarowno wobec BRE jak i jakiejkolwiek innej
    instytucji :).

    Fajne jest w tej sytuacji to, ze jednym podpisem bede mogl wyciac wszystkie
    wygasle zobowiazania, a nie bawic sie z kazdym z osobna. Hm... a moze pojde
    dalej i cofne zgode na przetwarzanie informacji o wygaslych zobowiazaniach
    przez jakakolwiek instytucje? Ciekawe jak szybko taki zakaz by sie
    rozpropagowal ;).

    MK

  • 2. Data: 2010-04-27 20:58:45
    Temat: Re: BIK i BRE pozwalaja sobie na zbyt wiele
    Od: Darek <n...@p...maila.pl>

    Jeżeli nie wyrazisz zgody a będziesz obsługiwał dług prawidłowo i
    spłacisz taki dług to te dane znikną z BIKu.
    IMO działasz na swoją niekorzyść.
    Gdybyś jednak spłacał dług nieterminowo to i tak bez tej zgody dane będą
    przetwarzane po spłacie zobowiązania.
    Inną rzeczą jest że taką zgodę można wycofać w każdej chwili

    Darek

  • 3. Data: 2010-04-27 21:20:52
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    Użytkownik "Darek" <n...@p...maila.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > przetwarzane po spłacie zobowiązania.
    > Inną rzeczą jest że taką zgodę można wycofać w każdej chwili

    Ale fajnie, ze w koncu zadbal o mnie ktos, kto wie co dla mnie najlepsze ;).
    Intencje sa jednak nieco inne. Wiele bankow ma klopoty z aktualizacja i
    usuwaniem na czas danych. Taki zapis pozwala BIKowi na przetwarzanie danych,
    a osobie, ktorej dane (nawet bladne) sa przetwarzane pozwala wylacznie na
    wnioskowanie o ich korekte. Przetwarzanie danych bez zgody osoby, ktorej
    dotycza to nieco inny kaliber i konsekwencje dla banku i BIKu moga
    powazniejsze. Generalnie jest to dupokrytka dla BIKu i bankow, ktore maja
    problemy z zarzadzaniem danymi.

    MK

  • 4. Data: 2010-04-27 21:28:11
    Od: " jk" <j...@g...pl>

    MK <m...@i...pl> napisał(a):

    > Wiele bankow ma klopoty z aktualizacja i usuwaniem na czas danych.

    A które konkretnie?

  • 5. Data: 2010-04-27 21:31:50
    Od: "k...@g...pl" <k...@g...pl>

> [...]
    > dotycza to nieco inny kaliber i konsekwencje dla banku i BIKu moga
    > powazniejsze. Generalnie jest to dupokrytka dla BIKu i bankow, ktore maja

    Miałem taką sytuację właśnie z Kredyt Bankiem i Multibankiem kilka lat
    temu. Karty zlikwidowałem, a nadal w BIKu widniały otwarte rejestry po
    kilku miesiącach. Co do Multi, to sprawa jasna, oni trzymają dane
    przez okres 3 miesięcy od zamknięcia rachunku kredytowego. Sprawę
    zgłosiłem do Banków. Rejestry usunięto na moją prośbę.

  • 6. Data: 2010-04-27 21:54:15
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    Użytkownik " jk" <j...@g...pl> napisał w wiadomości

    > A które konkretnie?

    U mnie np. 2 lata po zamknieciu karty w Toyota Banku ciagle jest rachunek
    otwarty. Zadluzenie co prawda pokazane jako 0, ale jak wystepowalem o karte
    w Aliorze zarzucomo mi niezgodnosc danych. Jak zamykalem karte w BZWBK to
    tez dane nie zostaly usuniete, zmieniono status rachunku dopiero po mojej
    pisemnej reklamacji. BRE zas mowi o tym, ze aktualizuje dane dopiero po 3
    m-cach od zamkniecia rachunku, czyli bez takiej klauzuli przetwarza dane bez
    zgody (umowa przeciez juz rozwiazana).

    Jak widac BIK rowniez zauwazyl problem i wie, ze nie moze ciagle pisac bzdur
    o tym, ze nie ponosi odpowiedzialnosci za dane w bazach ktorymi
    administruje. Niestety wymuszenie w ten sposob zgody na przetwarzanie danych
    jest wg mnie nieskuteczne. Ja po prostu podpisujac umowe wpisze na niej
    godzine, a zaraz potem podloze pisemne oswiadczenie z wycofaniem zgody, na
    ktorym bedzie godzina o minute czy dwie pozniejsza :).

    Mysle, ze mimo wszystko jest to cos co powinien zbadac GIODO i UOKiK, a moze
    nawet RPO.

    MK

  • 7. Data: 2010-04-28 04:46:27
    Od: " jk" <j...@g...pl>

    MK <m...@i...pl> napisał(a):

> [...]
    > m-cach od zamkniecia rachunku, czyli bez takiej klauzuli przetwarza dane bez

    Ok, dzięki.