eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFinanseArtykułyAktualności finansowe › Jakie koszty debiutu na NewConnect?

Jakie koszty debiutu na NewConnect?

2011-01-11 12:25

Jakie koszty debiutu na NewConnect?

Tabela © fot. mat. prasowe

Największymi dylematami przed podjęciem decyzji o wejściu na rynek giełdowy są te związane z koniecznością poniesienia kosztów. Przeważnie spółkom wydaje się, że uczestnictwo w takim przedsięwzięciu wiąże się z bardzo wysokimi kosztami. Jak jest w rzeczywistości? Z jakimi opłatami musi liczyć się potencjalny emitent?

Przeczytaj także: Debiut na NewConnect: Grupa Recykl SA

Przedsiębiorstwa decydujące się na debiut na parkiecie giełdowym motywują swoje działanie chęcią pozyskania dodatkowego kapitału, który pozwoli im na dalszy rozwój. Oczywiście nie jest to jedyny powód prowadzący do IPO, ale niewątpliwie najważniejszy. Do innych pobudek przemawiających za debiutem możemy zaliczyć również zwiększenie wiarygodności spółki, czy wzrost prestiżu. Dodatkowo, promocja oferty oraz informacje o debiucie to kolejny pozytywny efekt marketingowy, który może się przełożyć na wzrost zainteresowania przedsiębiorstwem, zarówno ze strony klientów, jak i potencjalnych inwestorów.

Przedsiębiorca chcący wprowadzić akcje firmy do obrotu musi się liczyć z różnego rodzaju kosztami. Nie należy tutaj również zapominać o nakładach związanych z koniecznością przekształcenia przedsiębiorstwa do wymaganej formy prawnej. Koszty debiutu zależą przede wszystkim od planowanej wartości pozyskanego kapitału. O ile możliwe jest oszacowanie łącznej kwoty planowanych nakładów, o tyle procentowe koszty debiutu przed emisją są stosunkowo ciężkie do określenia i zależeć będą głównie od sukcesu oferty. Spółka przygotowująca się do debiutu na rynku NewConnect musi ponieść koszty zarówno stałe, jak i zmienne związane z czynnościami przygotowawczymi. Podstawowymi opłatami, jakimi zostanie obciążony emitent są opłaty wynikające z podpisania umowy z Autoryzowanym Doradcą, koszty ponoszone na rzecz giełdy za operacje związane z wprowadzeniem i dostępnością instrumentów finansowych, opłata za przygotowanie prospektu emisyjnego czy koszty promocji. Do kosztów zmiennych emitenta należy zaliczyć przede wszystkim opłatę za tzw. success fee, która stanowi procent od pozyskanego w ramach oferty kapitału. Standardowy katalog opłat, które emitent musi ponieść w trakcie procesu IPO na rynku NewConnect przedstawia Tabela.

fot. mat. prasowe

Tabela

Tabela

Nakłady emitenta w dużej mierze zależne są również od tego, jaką wielkość kapitału spółka chce pozyskać z rynku. Przeważnie jest tak, że im spółka zgłasza większe potrzeby kapitałowe, tym musi się liczyć z wyższymi wydatkami związanymi z promocją oferty. Powodzenie przeprowadzanej oferty jest w dużej mierze uzależnione od tego, jak potencjalni inwestorzy postrzegają spółkę. To właśnie od spółki zależy w jakim świetle przedstawią się inwestorom i czy w wystarczającym stopniu przekonają ich o swoim możliwym sukcesie. Z analiz wynika, że w czasie od września 2007 r. do czerwca 2010 r., średni koszt procentowy przeprowadzenia oferty na rynku NewConnect kształtuje się na poziomie 6 proc. wartości emisji.

 

1 2

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć bank.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: