eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFinanseArtykułyPorady finansowe › Inwestowanie na giełdzie dla początkujących

Inwestowanie na giełdzie dla początkujących

2006-04-24 00:06

Początkujący inwestor giełdowy powinien pamiętać o wielu rzeczach, ale najważniejszą jest zachowanie zdrowego rozsądku i nieuleganie emocjom.

Przeczytaj także: Inwestycje giełdowe oczami Polaków

Jeśli zainwestujemy pieniądze na giełdzie - pamiętajmy, że wzrosty kursów i ich spadki są naturalne i musimy się przygotować zarówno na przeczekanie bessy (czyli złej koniunktury), jak i nie uleganie przesadnemu optymizmowi w czasie hossy (zwyżki kursów).

Po pierwsze: sprawdźmy biuro maklerskie

Inwestowanie na giełdzie nie jest możliwe bez posiadania rachunku inwestycyjnego w biurze maklerskim. Do jego założenia wystarczy przedstawienie podstawowych danych z dowodu osobistego, adresu oraz numeru NIP. Zanim jednak zdecydujemy się na biuro – poznajmy ofertę kilku z nich (w Polsce istnieje ok. 40); pamiętajmy, że każde powinno posiadać zezwolenie wydane przez Komisję Papierów Wartościowych i Giełd. Wybierając biuro zapytajmy, ile czasu zajmuje przekazanie zlecenia na giełdę, czy można zawierać transakcje w innych oddziałach domu maklerskiego, ile jest linii telefonicznych lub jakie jest zabezpieczenie transakcji internetowych, o ile wybierzemy ten sposób kontaktów z biurem.

Po drugie: sprawdźmy wszystkie koszty

Kluczowe dla konsumenta będą informacje o opłatach, jakie wiążą się z rachunkiem inwestycyjnym. W szczególności porównajmy wysokość pobieranych przez domy maklerskie prowizji, dowiedzmy się, jaka jest minimalna wartość pierwszej wpłaty, ile wynoszą opłaty za założenie rachunku (niekiedy jest to darmowe) oraz roczne koszty jego prowadzenia. Pamiętajmy, że za zrealizowanie każdego zlecenia opłacamy biuru ustaloną prowizję, ale uwaga: może się zdarzyć, że płacimy oddzielnie za każdą zrealizowaną transakcję w ramach jednego zlecenia. Drobni inwestorzy powinni zwrócić szczególną uwagę na informacje o tym, że prowizje i opłaty są niekiedy określane formułą: "nie mniej niż X zł". W przypadku niektórych transakcji te minimalne sumy prowizji mogą okazać się za wysokie w stosunku do wysokości samego zlecenia.

Po trzecie: uważnie przeczytajmy umowę

Od biura maklerskiego otrzymamy kilka dokumentów, mogą mieć różną nazwę (Umowa o świadczenie usług brokerskich oraz prowadzenia rachunków papierów wartościowych i rachunków pieniężnych, Regulamin świadczenia usług brokerskich oraz prowadzenia rachunków papierów wartościowych i rachunków pieniężnych lub inne). Uważnie je przeczytajmy i dopytajmy o kwestie budzące nasze wątpliwości. Co ważne - umowa musi być zawarta na piśmie i podpisana przez konsumenta (w przeciwnym wypadku jest nieważna).

 

1 2

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć bank.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: