eGospodarka.pl

eGospodarka.plFinanseArtykułyAktualności finansowe › Kto nie płaci za abonament telefoniczny?

Kto nie płaci za abonament telefoniczny?

2017-03-07 12:24

Kto nie płaci za abonament telefoniczny?

Wsie i miasteczka nie płacą za telefon © andongob - Fotolia.com

Niezapłacony abonament telefoniczny to jeden z powodów, przez który nazwiska Polaków "lądują" w rejestrze dłużników. Problem wcale nie jest mały. W bazie Krajowego Rejestru Długów widnieje przeszło 354 tys. osób, które mają do zapłacenia niemal 488 tys. zaległych rachunków za telefon. Największe zaległości to domena mieszkańców wsi i małych miasteczek.
Skala problemu, jakim jest niezapłacony abonament telefoniczny, byłaby z pewnością jeszcze większa, gdyby nie weryfikacja, której dokonują firmy telekomunikacyjne w Krajowym Rejestrze Długów.
- Tylko w minionym roku operatorzy telekomunikacyjni otrzymali przeszło 360 tysięcy informacji na temat zadłużenia posiadanego przez weryfikowanego klienta. Pokaźna rzesza tych osób ma już na swoich barkach sprzedane firmom windykacyjnym i funduszom sekurytyzacyjnym zaległości wobec innych telekomów. Jeśliby pomnożyć tę liczbę przez średnią kwotę zadłużenia z tytułu niezapłaconych rachunków za telefon, to okazałoby się, że potencjalne ryzyko zawarcia umów z niesolidnymi abonentami sięga - bagatela - 828 mln zł – komentuje Adam Łącki, prezes Zarządu Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej SA.

Długi wobec telekomów to nie tylko nieopłacone faktury za połączenia telefoniczne, dostęp do internetu czy też kary umowne związane z zerwaniem umowy. Sporą część zadłużenia generują wyłudzenia klientów, którzy podpisują umowę o abonament telefoniczny tylko po to, aby stać się posiadaczami nowoczesnego urządzenia, które następnie sprzedają, "zapominając" o regulowaniu comiesięcznych należności.
- Windykacja niewiele przeterminowanej faktury nie jest problemem. Sprawy komplikują się w przypadku, gdy mamy do czynienia z typowym wyłudzeniem, których jest coraz więcej. Fraudy pojawiają się wtedy, gdy ktoś podpisuje umowę, w ramach której otrzymuje smartfona, laptopa lub tablet, a następnie sprzedaje urządzenie i znika z pieniędzmi. Takie sprawy oczywiście są do wyjaśnienia, ale trwają zdecydowanie dłużej niż zwykłe windykowanie płatności – mówi Jakub Kostecki, prezes Zarządu Kaczmarski Inkasso.

fot. andongob - Fotolia.com

Wsie i miasteczka nie płacą za telefon

Najwięcej dłużników telefonicznych pochodzi z miejscowości liczących do 10 tys. mieszkańców.


Nie płaci wieś i miasteczko


Jak wynika z danych Krajowego Rejestru Długów, najwięcej dłużników telefonicznych pochodzi z miejscowości liczących do 10 tys. mieszkańców. Ta grupa stanowi prawie 33% wszystkich dłużników, a ma do oddania 30% wartości całego długu. Dla porównania w największych polskich miastach mieszka niespełna 16% zalegających z rachunkami telefonicznymi, a jeśli dodać tych z miast powyżej 100 tys. mieszkańców, to odsetek ten sięga 30,5%.
- Statystycznie w większych miastach mieszka więcej osób, więc wydawać by się mogło, że również więcej dłużników-abonentów. Tymczasem prawda jest zupełnie inna. Najwięcej dłużników pochodzi z mniejszych miejscowości. Przypuszczalnie dlatego, że przeważnie mniej zarabiają, a w przypadku zwolnienia z pracy, częściej mają problem ze znalezieniem nowej posady – komentuje Adam Łącki.

W podziale wojewódzkim najgorzej wypadają mieszkańcy Śląska, którzy zalegają za abonament telefoniczny i inne usługi telekomunikacyjne ponad 127 mln zł. Zaraz za nimi znajdują osoby pochodzące z Mazowsza, z zadłużeniem około 94,3 mln zł, a niechlubną trójkę zamykają Dolnoślązacy (91 mln zł). Najbardziej solidni w spłacie zobowiązań telefonicznych są mieszkańcy woj. podlaskiego. Mimo to, mają do oddania 15,2 mln zł. Na drugim miejscu są abonenci z woj. świętokrzyskiego (17,5 mln zł) oraz woj. opolskiego (19,4 mln zł).

Częściej millennials niż emerytka


Prawie 60% dłużników-abonentów stanowią mężczyźni, którzy mają do oddania wierzycielom ponad 496 mln zł. W podziale na wiek, najczęściej za abonament telefoniczny nie płacą osoby między 26–35 rokiem życia. Tzw. millennialsi muszą uregulować należności w kwocie blisko 243,6 mln zł. Najmniej liczną grupę dłużników telekomów stanowią osoby powyżej 65 roku życia, które łącznie mają do oddania 48 mln zł.
- Osoby w wielu 26-35 lat, tzw. millennalsi, żyją chwilą i nie przejmują się zaciągniętymi zobowiązaniami. Zwracają natomiast uwagę na trendy i nowości w świecie telefonii komórkowej. Są również bardzo podatni na reklamy. Często, kiedy pojawia się nowy model telefonu komórkowego, zmieniają operatora, by posiadać najnowsze urządzenie, jednocześnie zapominają o podpisanym już wcześniej zobowiązaniu – mówi Jakub Kostecki.

Długi telekomunikacyjne przez wiele lat były jednak domeną kobiet. Jak widać mężczyźni postanowili odzyskać pierwszeństwo w tej niechlubnej rywalizacji, jakią jest niepłacenie rachunków.
- O ile w przypadku czynszu, czy rachunków za prąd, gaz mężczyźni trafiają do Krajowego Rejestru Długów za długi rodziny nie swoje, bo oni najczęściej podpisują umowy, to długi telekomunikacyjne są przypisane jednak do tej osoby, która używa telefonu. Oddaje to prawdziwe zwyczaje płatnicze obu płci. Panowie niestety w tym zestawieniu wypadają gorzej – komentuje Adam Łącki.

oprac. : eGospodarka.pl

Oceń

0 0

Podziel się

Poleć na Wykopie Poleć w Google+

Poleć artykuł znajomemu Wydrukuj

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

REKLAMA

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć bank.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo:

Ok, rozumiem Strona wykorzystuje pliki cookies w celu prawidłowego jej działania oraz korzystania z narzędzi analitycznych, reklamowych, marketingowych i społecznościowych. Szczegóły znajdują się w Polityce Prywatności. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Jeśli nie chcesz, aby pliki cookies były zapisywane w pamięci Twojego urządzenia, możesz to zmienić za pomocą ustawień przeglądarki.