  • 11. Data: 2007-06-17 14:55:50
    Temat: Re: warunki kredytu [CHF] w GE i mille - ktory warto?
    Od: Marcin Nowakowski <m...@...sygnaturce.pl>

    Dnia 2007-06-17 15:42, MarekZ stwierdził, że:

    > Jaki sens miałoby mieć tworzenie wielkości "suma odsetek"

    Dla porównania ile przepłacasz po tych 15 latach

    > i na czym miałby polegać ewentualny szok?

    Choćby na tym, że różnica na racie (przykładowo) 100zł, a odsetki dwa
    razy większe.

    --
    Marcin Nowakowski
    mcr[at]wroclaw[dot]net[dot]pl

  • 12. Data: 2007-06-17 15:20:26
    Od: "MarekZ" <m...@t...irc.pl>

    Użytkownik "Marcin Nowakowski" <m...@...sygnaturce.pl> napisał w
    wiadomości news:f53i26$mk8$1@news.dialog.net.pl...

    > Dla porównania ile przepłacasz po tych 15 latach

    Z jakiego powodu miałbyś "przepłacać"? Masz dłużej do dyspozycji tanie
    źródło finansowania - jeśli umiesz go wykorzystać, to znacznie więcej
    zarabiasz.

    > Choćby na tym, że różnica na racie (przykładowo) 100zł, a odsetki dwa razy
    > większe.

    Nominalnie 2x większe. Mogą byc i 3x większe albo 4x większe, zależy jakie
    dobie przyjmiemy parametry dla stóp procentowych przez te kilkadziesiat lat,
    ale za to są w pewnej części później płacone. Dla mnie tworzenie takiej
    wielkości jak "suma odsetek" jest wyłącznie marketoleniem pozbawionym
    odniesień do rzeczywistości.

    marekz

  • 13. Data: 2007-06-17 15:27:45
    Od: "MarekZ" <m...@t...irc.pl>

> [...]

    Z jakiego powodu miałbyś "przepłacać"? Masz dłużej do dyspozycji tanie
    źródło finansowania - jeśli umiesz go wykorzystać, to znacznie więcej
    zarabiasz a nie przepłacasz. A jak nie masz pomysłu na zarabianie na tym, to
    spłacasz to sobie wcześniej.

    > Choćby na tym, że różnica na racie (przykładowo) 100zł, a odsetki dwa razy
    > większe.

    Nominalnie 2x większe. Mogą byc i 3x większe albo 4x większe, zależy jakie
    sobie przyjmiemy parametry dla stóp procentowych przez te kilkadziesiąt lat,
    ale za to są w pewnej części później płacone, a zatem realnie są warte
    mniej. Dla mnie tworzenie takiej wielkości jak nominalna "suma odsetek" jest
    wyłącznie marketoleniem pozbawionym odniesień do rzeczywistości.

    Generalnie gdybym ja miał brac kredyt hipoteczny, brałbym go na jak
    najdłuższy okres, nawet gdyby jego oprocentowanie było wyższe niż takiego na
    krótszy okres (naturalnie w granicach rozsądku).

    marekz

  • 14. Data: 2007-06-17 15:28:06
    Od: "r...@a...net.pl" <r...@a...net.pl>

    Sun, 17 Jun 2007 15:42:44 +0200, w <f53e1a$8vu$1@nemesis.news.tpi.pl>, "MarekZ"
    <m...@t...irc.pl> napisał(-a):

    > Użytkownik "Marcin Nowakowski" <m...@...sygnaturce.pl> napisał w
    > wiadomości news:f531v8$dvd$1@news.dialog.net.pl...

    > Jaki sens miałoby mieć tworzenie wielkości "suma odsetek" i na czym miałby
    > polegać ewentualny szok?

    Weź sobie dowolny kalkulator kredytowy i porównaj wysokość miesięcznej raty
    dla 30 i 45 lat. I dla 20 lat też. Wnioski do wyciągnięcia samemu :).

  • 15. Data: 2007-06-17 15:38:38
    Od: "MarekZ" <m...@t...irc.pl>

  • 16. Data: 2007-06-17 16:27:58
    Od: "r...@a...net.pl" <r...@a...net.pl>

    Sun, 17 Jun 2007 17:38:38 +0200, w <f53kql$onu$1@nemesis.news.tpi.pl>, "MarekZ"
    <m...@t...irc.pl> napisał(-a):

> [...]
    > dla 30 i 45 lat. I dla 20 lat też. Wnioski do wyciągnięcia samemu :).
    >
    > Jakie wnioski miałbym wyciągnąć na podstawie takiej mało sensownej

    Wysokość raty -- niewiele niższa dla tego 45-letniego.

    >Bo chyba nie masz na myśli tego, że najlepiej byłoby wziąć ten
    > kredyt na 3 dni (abstrahując od ewentualnej niezerowej prowizji za jego
    > przyznanie)...?

    I rata byłaby wtedy równie niska?

> [...]
    > jakiś (zazwyczaj duży) kapitał na powiedzmy 6% rocznie - a w każdym razie
    > TANIO - albo na krócej, albo na dłużej. I ja bym wolał na dłużej niż na

    Każde narzędzie jest użyteczne tak jak osoba, który je obsługuje.
    Pomijam już co się może zdarzyć na świecie w ciągu 45 lat. (Niekoniecznie mam
    na myśli od razu wojnę :) ).

  • 17. Data: 2007-06-17 16:36:58
    Od: "MarekZ" <m...@t...irc.pl>

    Użytkownik <r...@a...net.pl> napisał w wiadomości

    Wysokość raty -- niewiele niższa dla tego 45-letniego.

    Ale jednak niższa.

    I rata byłaby wtedy równie niska?

    Rata monotonicznie maleje ze wzrostem długości okresu na jaki bierze się
    kredyt. Nie ma jakiegoś lokalnego minimum po drodze... Abstrahujemy tutaj od
    różnych marketo-cudów typu przesuwania na później spłaty części kapitału,
    kapitalizowaniu odsetek bez ich spłaty na początku okresu itp. zagrań
    mających na celu zaciemnienie sytuacji kredytobiorcy.

    Każde narzędzie jest użyteczne tak jak osoba, który je obsługuje.
    Pomijam już co się może zdarzyć na świecie w ciągu 45 lat. (Niekoniecznie
    mam
    na myśli od razu wojnę :) ).

    Narzędzie wyliczające nominalną "sumę odsetek" lub jakieś rozwinięcie tego
    pojęcia typu "przecietna rata" to dla mnie typowe "narzędzie ściemniające".
    :-)

    marekz

  • 18. Data: 2007-06-17 18:05:23
    Od: Marcin Nowakowski <m...@...sygnaturce.pl>

    Dnia 2007-06-17 17:27, MarekZ stwierdził, że:
    > Generalnie gdybym ja miał brac kredyt hipoteczny, brałbym go na jak
    > najdłuższy okres, nawet gdyby jego oprocentowanie było wyższe niż takiego na
    > krótszy okres (naturalnie w granicach rozsądku).

    Ok, opisałeś jak to wygląda w/g Ciebie. W/g mnie sensowność kredytów (ze
    względu na koszty) kończy się mniej więcej na 20 latach.

    --
    Marcin Nowakowski
    mcr[at]wroclaw[dot]net[dot]pl

  • 19. Data: 2007-06-18 08:31:24
    Od: Karol S <k...@z...pl>

    RobertS napisał(a):

    > co to jest wskaznik L3?

    Z grubsza rzecz biorąc, L3 to średnia Libor3m z ostatnich 3 miesięcy.
    Gdy Libor3m stale rośnie, to L3 jest zawsze trochę mniejszy.

    Karol

  • 20. Data: 2007-06-18 08:40:16
    Od: LPoD <c...@p...irc.pl.wytnij.pfff>

    Marcin Nowakowski pisze:

    > Ok, opisałeś jak to wygląda w/g Ciebie. W/g mnie sensowność kredytów (ze
    > względu na koszty) kończy się mniej więcej na 20 latach.

    Ale chyba prawie każdy kredyt można spłacić wcześniej bez prowizji
    (w GE jest chyba ograniczenie przez pierwsze 3 lata, ale po tych 3
    latach można już bez problemu spłacić 100%). W takiej sytuacji
    nie ma żadnego znaczenia, czy to będzie kredyt na 30, 45, czy 100 lat.
    Inna sprawa, że na chwilę obecną wcześniejsza spłata kredytu
    jest nieopłacalna - można korzystniej zainwestować nadwyżki
    kapitału.

    ch.