    From: Althazan <altha_pi-pi-pi-_nowy@pi-pi_wp.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: [mBank] Zakup eKartą w USD - opłata za przewalutowanie?
    Date: Thu, 28 Jul 2005 09:29:52 +0200

    Witam!

    Wiecie może, czy mBank pobiera opłatę za zakupy poza granicami w USD?
    Mnie to spotkało (chyba). Opiszę jak było.
    Karta - eKarta mBanku - wg opisu ze strony mBanku:

    http://www.mbank.com.pl/przewodnik/pytania/faq.html?
    6,1#506

    "Transakcje zagraniczne dokonane eKARTAMI są przeliczane z waluty
    lokalnej przez organizację VISA na dolary amerykańskie, a następnie
    według kursu mBanku na złotówki. Kurs mBanku używany w tych
    rozliczeniach to kurs sprzedaży dewiz BRE Banku SA z dnia rozliczenia
    transakcji."

    Dokonałem obciążenia karty dzisiaj 28.08 o 8:20 na kwotę X USD.
    Sprawdziłem na stronie BRE Banku:

    http://www.brebank.com.pl/ekonomia/index.jhtml?conte
    xt=2877

    że kurs sprzedaży USD z godziny 8:00 wynosi 3,4336.
    Spodziewałem się więc, że z eKarty zostanie ściągnięta kwota X*3,4336.
    Otóż nie. Została ściągnięta kwota X*3,4756.
    Zadzwoniłem więc do mLinii z zapytaniem dlaczego tak się stało i czy
    bank pobrał ode mnie jakąś dodatkową prowizję? Pani - po długiej
    konsultacji oświadczyła, że jest to tylko wstępne obciążenie i końcowe
    może się różnić od tego, które widnieje na karcie (!). Poradziła mi,
    żebym zadzwonił ponownie, gdyby po rozliczeniu transakcji widniało nadal
    takie przeliczenie.
    Poczytałem troszkę jednak i znalazłem na stronie VISY kalkulator do
    przewalutowań (choć na stronie mBanku widnieje jak byk, że transakcja
    eKartą jest rozliczana właśnie w dolarach amerykańskich). Wpisałem
    przeliczenie z USD na PLN ORAZ prowizję banku 2% i co mi wyszło:

    http://corporate.visa.com/pd/consumer_ex_results.jsp
    ?from=PLN&to=USD&rate=0.02

    - 3,48 (a dokładnie właśnie 3,4756). Jak sprawdziłem kwoty - okazało
    się, że zgadza się co do grosza!

    Tak więc - na razie (po zaksięgowaniu transakcji będę dzwonił dalej) -
    zostałem obciążony prowizją bankową za przeliczenie USD na PLN 2%.
    Czyli każdy zakup za granicą jest droższy o 2%?
    Czy to tak ma działać? Czy transakcja bezgotówkowa przy zakupie w
    walucie, w której rozliczana jest karta powinna być obciążona taką prowizją?

    Pozdrawiam.
    Tomek.