  • 1. Data: 2004-12-02 14:28:55
    Temat: Zarzadzanie ryzykiem kursowym w praktyce
    Od: "Jacek Maliszewski EFIX Polska" <j...@e...com>

    Zapraszam zainteresowanych do wziecia udzialu w szkoleniu, jakie
    przeprowadze w dniu 13 grudnia (poniedzialek). Szczegoly pod ponizszym
    linkiem do strony WWW:
    http://www.efixpolska.com/dokumenty/?id=76

    Pozdrawiam

    Jacek Maliszaewski

    Jacek Maliszewski - Doradca Finansowy
    EFIX Polska - www.efixpolska.com
    Oddział Szczecin, Monte Cassino 24
    tel.: (91) 422-84-63; 601-247-423

  • 2. Data: 2004-12-02 18:37:53
    Temat: Re: Zarzadzanie ryzykiem kursowym w praktyce
    Od: Sławomir Szyszło <s...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 2 Dec 2004 15:28:55 +0100, "Jacek Maliszewski EFIX Polska"
    <j...@e...com> wklepał(-a):

    >Zapraszam zainteresowanych do wziecia udzialu w szkoleniu, jakie
    >przeprowadze w dniu 13 grudnia (poniedzialek). Szczegoly pod ponizszym
    >linkiem do strony WWW:
    >http://www.efixpolska.com/dokumenty/?id=76

    To by się przydało tym firmom, które marudzą, że przez spadki/wzrosty wymiana z
    zagranicą im się nie opłaca. :)

  • 3. Data: 2004-12-03 00:30:36
    Od: "wkg" <w...@p...onet.pl>

    Sławomir Szyszło wrote:

    > To by się przydało tym firmom, które marudzą, że przez spadki/wzrosty
    > wymiana z zagranicą im się nie opłaca. :)

    No prosze ... a jakie korzysci moglyby te firmy uzyskac ? Wiesz wogole o
    czym piszesz ?

    pzdr
    wkg

  • 4. Data: 2004-12-03 09:44:20
    Od: Marcin Bohosiewicz <m...@e...kernel.pl>

    Jacek Maliszewski EFIX Polska <j...@e...com> wrote:

    > Zapraszam zainteresowanych do wziecia udzialu w szkoleniu, jakie
    > przeprowadze w dniu 13 grudnia (poniedzialek). Szczegoly pod ponizszym
    > linkiem do strony WWW:
    > http://www.efixpolska.com/dokumenty/?id=76

    A co radzisz szaraczkowi co mu do splacenia(*) zostalo 10 000 Euro
    a strasza, ze zlotowka juz przewartosciowana?

    M.

    (*) kredyt mieszkaniowy
    --
    -| == Marcin Bohosiewicz - MB8042-RIPE - m...@k...pl == |-
    -| == tel. +48 601 485097 - PLD Team - m...@p...org == |-

  • 5. Data: 2004-12-03 11:02:19
    Od: "Jacek Maliszewski EFIX Polska" <j...@e...com>

    > A co radzisz szaraczkowi co mu do splacenia(*) zostalo 10 000 Euro
    > a strasza, ze zlotowka juz przewartosciowana?

    Jesli masz zamiar splacic calosc w ciagu roku, to juz nie spekuluj, tylko
    bierz to co jest, bo kurs jest dobry. Ja tak robie ze swoim kredytem -
    przewalutowuje z USD na PLN, i czekam na odpowiedni moment. Chce za rok
    splacic calos, jaka mi zostala. Natomiast jesli masz jeszcze pare lat do
    konca okresu kredytowania, to sie nie przejmuj. Najwyzej podczas korekty
    zaplacisz kilka rat po wyzszym kursie.

    Malin

  • 6. Data: 2004-12-03 16:46:03
    Od: Sławomir Szyszło <s...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 3 Dec 2004 01:30:36 +0100, "wkg" <w...@p...onet.pl>
    wklepał(-a):

    >No prosze ... a jakie korzysci moglyby te firmy uzyskac ? Wiesz wogole o
    >czym piszesz ?

    Nie korzyści, ale ograniczenie strat na wymianie walut.

  • 7. Data: 2004-12-03 21:48:06
    Od: "wkg" <w...@p...onet.pl>

    > Nie korzyści, ale ograniczenie strat na wymianie walut.

    Na wymianie walut ? ? ? A co ma koszt przewalutowania do ryzyka kursowego ?

    pzdr
    wkg

  • 8. Data: 2004-12-03 22:58:45
    Od: Sławomir Szyszło <s...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 3 Dec 2004 22:48:06 +0100, "wkg" <w...@p...onet.pl>
    wklepał(-a):

    >Na wymianie walut ? ? ? A co ma koszt przewalutowania do ryzyka kursowego ?

    To, że możesz sobie zapewnić kupno/sprzedaż waluty po określonej cenie.

  • 9. Data: 2004-12-04 10:01:33
    Od: "wkg" <w...@p...onet.pl>

    Sławomir Szyszło wrote:
    > Dnia Fri, 3 Dec 2004 22:48:06 +0100, "wkg"
    > <w...@p...onet.pl> wklepał(-a):

    > To, że możesz sobie zapewnić kupno/sprzedaż waluty po określonej
    > cenie.

    Ok, nie zrozumiales. Strate ponosi sie na roznicy kursow, nie na
    przewalutowaniu. Co do zabezpieczenia - nie ma nic za darmo niestety.
    Zabezpieczajac sie opcja eksporter ponosi koszty w wysokosci premii ( cena
    opcji ). Zabezpieczajac sie forwardem lub futures eksporter skutecznie
    uniemozliwia sobie osiagania zyskow ze slabnacej zlotowki ( nie moze obnizyc
    ceny, dla niego zlotowka jest wciaz tak samo silna ). Konkurencja nie
    zabezpieczona obniza w tym momencie ceny pozostawiajac biednego eksportera
    na lodzie z za drogim towarem.
    Przeanalizuj sytuacje na rynku paliw.

    Zaloz, ze rafinerie kupujace rope w dolarach po "zabezpieczyly" sobie jej
    cene transakcja forward lub futures w momencie, gdy jej cena wynosila okl
    50 $ a cena dolara wynosila - zalozmy 3.8 PLN. Taka rafineria kupuje _teraz_
    rope po 190 PLN za barylke. Obecnie ropa kosztuje okl 35$ a dolar 3,11 PLN -
    czyli 109 PLN za barylke. Zastanow sie, jak w warunkach konkurencji (
    zakladajac takie ) wyglada oplacalnosc sprzedazy takiej nieszczesnej
    rafineri po szkoleniu. Kupuje surowiec dwa prawie razy drozej.
    Lub tez - zabezpieczajac sie opcja zaplacila krocie za premie opcji ktora w
    tym momencie jest czystym kosztem.

    pzdr
    wkg

  • 10. Data: 2004-12-04 10:18:13
    Od: "Jacek Maliszewski EFIX Polska" <j...@e...com>

> [...]
    > ceny, dla niego zlotowka jest wciaz tak samo silna ). Konkurencja nie
    > zabezpieczona obniza w tym momencie ceny pozostawiajac biednego eksportera

    Wszystko racja. Tyle tylko, ze:
    1. Jesli w ogole nie zarzadzamy ryzykiem, to zdajemy sie na LOS SZCZESCIA.
    Jesli jestesmy w czepku rodzeni, to faktycznie ma to sens,
    2. Jesli zarzadzamy ryzykiem, to sami jestesmy KOWALEM SWEGO LOSU.

    Z ubezpieczeniem finansowym jest tak samo jak z ubezpieczeniem od szkod
    losowych. Jesli ktos nie wykupic AC, to zaoszczedzi na skladkach i bedzie do
    przodu w porownaniu z tymi, ktorzy to AC wykupili. To bez dwoch zdan. Sprawa
    sie komplikuje, gdy nie ubezpieczony samochod nagle zostanie ukradziony.

    Podobnie jest w przypadku zarzadzania ryzykiem kursowym. Mozemy sobie
    najpierw zagwarantowac kurs terminowy wymiany walut i z gory wiedziec, czy
    biznes nam sie oplaca, czy tez nie. A pozniej mozemy ewentualnie sprobowac
    szczescia w spekulacji. Problem w tym, ze ze spekulacja bywa tak, iz raz sie
    zarabia a raz traci.

    Ja absolutnie nie namawiam, by zrezygnowac ze spekulacji. Wazne jednak, by
    wywazyc wszystko. Nie moze byc tak moim zdaniem, ze firma majaca swoj core
    business w produkowaniu urzadzen elektrycznych, 70% wyniku finansowego
    zawdziecza udanej lub nieudanej spekulacji na rynku walutowym. A brak
    zabezpiecznia przyszlych rozliczen dewizowych z kontrahentami jest niczym
    innym jak wlasnie SPEKULACJA.

    I wlasnie na ten temat bedzie moja prezentacja. Czyli jak laczyc spekulacje
    z zarzadzaniem ryzykiem.