  • 11. Data: 2018-09-30 22:11:20
    Temat: Re: Wzrosna stopy procentowe?
    Od: RobertS <b...@x...pl>

    W dniu 2018-09-30 o 21:47, p...@g...com pisze:
    > Raty kredytow nie musialyby wzrosnac. Bank nawet przy wyzszej stopie i marzy moze
    zrezygnowac z czesci lub calosci prowizji za jego przyznanie, a wtedy dla
    kredytobiorcy koszt wcale nie musialby byc wiekszy.

    w umowie masz zapisane: oprocentowanie to marża + wibor, wibor wzrośnie
    więc rata również, wibor spadnie to rata też

    i bank z niczego nie zrezygnuje, to nie jest organizacja charytatywna

    ps
    korzystałeś kiedyś z kredytu bankowego? mam poważne wątpliwości...

    --
    pozdrawiam
    RobertS

  • 12. Data: 2018-10-01 11:53:43
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2018-09-30 o 21:33, RobertS pisze:

    > i dlaczego banki mają rezygnować z części swojej marży?

    Dlaczego to nie wiem, ale jest jakaś taka zależność.

    Jak brałem kredyt hipoteczny (listopad 2011) to WIBOR był około 5% i
    dostałem kredyt z marżą 0,99% (znalazłem promocję, że do tego prowizja
    była 0).

    Jak WIBOR spadł to marże (przy nowo zawieranych umowach) wzrosły. Nie
    wiem, czy to jest zależność przyczynowo-skutkowa, czy zbieg
    okoliczności. Nie śledzę tematu więc nie wiem dokładnie jak jest teraz,
    ale jakoś nie sądzę, aby dla zwykłego Kowalskiego istniały marże rzędu 1%.
    W każdym razie można podejrzewać, że jak WIBOR znowu wzrośnie to być
    może marże z powrotem spadną. Zapewne nie tak jak wtedy (o to już
    politycy zadbali, aby skubać obywateli tak, że im się wydaje, że to nie
    oni są skubani tylko wredne, głównie zagraniczne banki).
    P.G.

  • 13. Data: 2018-10-01 11:55:15
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2018-09-30 o 22:11, RobertS pisze:

    > w umowie masz zapisane: oprocentowanie to marża + wibor, wibor wzrośnie
    > więc rata również, wibor spadnie to rata też
    >
    > i bank z niczego nie zrezygnuje, to nie jest organizacja charytatywna

    Myślę, że nie chodzi o umowy już zawarte, tylko o to jak to będzie w nowych.
    P.G.

  • 14. Data: 2018-10-01 12:25:33
    Od: Pete <n...@n...com>

    W dniu 2018-10-01 o 11:53, Piotr Gałka pisze:

> [...]
    > politycy zadbali, aby skubać obywateli tak, że im się wydaje, że to nie
    > oni są skubani tylko wredne, głównie zagraniczne banki).

    Przy wysokich stopach, dostępność kredytów się zmniejsza, więc żeby mieć
    jako-taką sprzedaż, banki zjeżdżają z marżą do minimum.

    Przy niskich stopach - można kroić chętnych na marży i prowizji

    --
    Pete

  • 15. Data: 2018-10-01 18:01:07
    Od: Poldek <p...@i...eu>

    W dniu 2018-10-01 o 12:25, Pete pisze:

    > Przy wysokich stopach, dostępność kredytów się zmniejsza, więc żeby mieć
    > jako-taką sprzedaż, banki zjeżdżają z marżą do minimum.
    >
    > Przy niskich stopach - można kroić chętnych na marży i prowizji

    Marża wpisana na umowy 12 lat temu nie zmieni się, choćby strzały z
    nieba prały.

  • 16. Data: 2018-10-01 18:33:01
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2018-10-01 o 18:01, Poldek pisze:

    > Marża wpisana na umowy 12 lat temu nie zmieni się, choćby strzały z
    > nieba prały.

    To jest tzw. oczywista oczywistość. Natomiast nie rozumiem dlaczego to
    piszesz.
    Ktoś w tym wątku twierdził, że marże w starych umowach się jakoś
    pozmieniają?
    P.G.

  • 17. Data: 2018-10-01 21:22:31
    Od: RobertS <b...@x...pl>

    W dniu 2018-10-01 o 11:55, Piotr Gałka pisze:

    > Myślę, że nie chodzi o umowy już zawarte, tylko o to jak to będzie w
    > nowych.
    > P.G.

    a jak jest w nowych?

    90% kredytów ma oprocentowanie wibor + marża więc zmiana wiboru powoduje
    zmianę oprocentowania i raty

    pozostałe to kredyty ze stałą stopą %, o ile zdarza się, że gotówkowe
    mają sensowne oprocentowanie (stałe) to hipo już niekoniecznie:

    co byście wybrali?

    oprocentowanie stałe 4,85% przez 5 lat a następnie marża 1,99% + wibor

    lub
    od razu marża 1,99% + wibor?

    dla przypomnienia obecnie wibor 3M to 1,72

    3,71% zmienne czy 4,85% stałe (ale tylko przez 5 lat)?

    właśnie zajmuję się takim tematem, klienci mieli ww. wybór, podjęli
    decyzję w zeszłym tygodniu, kto zgadnie jak wybrali?

    --
    pozdrawiam
    RobertS

  • 18. Data: 2018-10-01 21:25:10
    Od: RobertS <b...@x...pl>

> [...]

    > Jak brałem kredyt hipoteczny (listopad 2011) to WIBOR był około 5% i
    > dostałem kredyt z marżą 0,99% (znalazłem promocję, że do tego prowizja

    i masz bdb ofertę ;-)

> [...]
    > ale jakoś nie sądzę, aby dla zwykłego Kowalskiego istniały marże rzędu 1%.

    odpowiadam nie, nie ma takich, jak ktoś jest pracownikiem sektora
    bankowego to może 1,2% dostanie, pozostali (przy dobrych wiatrach) min.
    1,6-1,7%

> [...]
    > politycy zadbali, aby skubać obywateli tak, że im się wydaje, że to nie
    > oni są skubani tylko wredne, głównie zagraniczne banki).

    tak bywało wcześniej, gdyż wibor spadał, ale oprocentowanie kredytów
    nie, więc banki podwyższały marże (i nadal to robią)

    --
    pozdrawiam
    RobertS

  • 19. Data: 2018-10-01 21:27:09
    Od: RobertS <b...@x...pl>

    W dniu 2018-10-01 o 18:01, Poldek pisze:

    > Marża wpisana na umowy 12 lat temu nie zmieni się, choćby strzały z
    > nieba prały.

    może się zmienić:
    1. klient nie spełnił warunków promocji i bank marżę podniósł,
    2. bank i klient zgodnie zgodzą się na aneks do umowy zmieniający marżę
    (na wyższą oczywiście), kiedy taka sytuacja ma miejsce? np. jeżeli
    klient chce zmienić zabezpieczenie, bank się zgodzi ale np. pod
    warunkiem podwyższenia marży do poziomu "rynkowego"

    --
    pozdrawiam
    RobertS

  • 20. Data: 2018-10-01 23:01:49
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 1 Oct 2018 21:27:09 +0200, RobertS napisał(a):

> [...]
    > klient chce zmienić zabezpieczenie, bank się zgodzi ale np. pod
    > warunkiem podwyższenia marży do poziomu "rynkowego"

    A tak normalnie nie mozna ?
    "Z dniem 1.12.2018 zmieniamy marze na udzielony kredyt.
    Moze Pan/i nic nie robic i nowa umowa zacznie obowiazywac od w/w dnia,
    lub jesli nie wyraza Pan/i zgody na zmiany - moze Pan/i w terminie
    14-dni od otrzymania niniejszego powiadomienia wypowiedziec umowe
    kredytu"

    Co prawda UOKiK dopadl pare bankow, i bodajze zarzucil im brak podania
    podstawy prawnej, wiec lepiej dopisac "z powodu wzrostu cen w I
    polroczu br" ...

    J.