  • 191. Data: 2002-01-16 23:26:22
    Temat: Re: Weiss wlasnie o kartach
    Od: "Krzysztof Kowalski" <k...@b...pl>

    "Sebastian Malarz" <s...@p...onet.pl> wrote in message
    news:gvjb4u4haarqb8gbu515bi1ouk96qhivhc@4ax.com...
    > Natomiast przyznam, że nie znam wszystkich wariantów umów
    > jakie centrum autoryzacyjne zawiera z każdym sprzedawcą. Jeżeli
    > zatem w umowie jaką Ty dysponujesz jest wpisany zapis uprawniający
    > do zatrzymania i zniszczenia karty przez sprzedawcę bez zgody
    > centrum autoryzacji, to proszę o jego zacytowanie - bądź tutaj
    > bądź na priva.

    Yeah! I love this game... ;-)))

    K. Kowalski

  • 192. Data: 2002-01-17 06:34:42
    Od: ROBBO <r...@r...si.ec.pl>

    Adam Płaszczyca <_...@i...pl> wrote:

    > 2. Sprzedawca jest zobowiązany umową z bankiem do zatrzymywania kart w
    > przypadku kiedy nabierze przekonania, że osoba która się nia posługuje
    > nie jest do tego uprawniona (n.p. niezgodnośc podpisu)
    > Zgadza się?

    Nie zgadza sie. Nabranie przekonania to jakas bzdura.
    To jakby pracownik banku zobaczyl twoj skredytowany samochod z innym
    kierowca i postanowil go zabrac bo jest wlasnoscia banku i nabral
    podejrzen.

    > 3. Sprzedawca może poinformować klienta o swoich wątpliwościach i
    > poprosić go o uwiarygodnienie swoich praw do posługiwania się kartą
    > poprzez okazanie dowodu tożsamości.
    > Zgadza się (przypominam, że prosić zawsze można)

    Oczywiscie ze moze poprosic.

    > Teraz wię, jeżeli sprzedawca chce, to wykonuje zależny od niego punkt
    > pierwszy, następnie stwierdza, że umowa z bankiem obliguje go do 2, a
    > żeby dać Ci szansę prosi o 3.
    > Ty odmawiasz, więc wątpliwość przeradza się w przekonanie i sprzedawca
    > wykonuje punkt 2.

    No wiec nie zgadzamy sie w punkcie 2

    > Sprzedawca MA OBOWIĄZEK zatrzymać kartę, jeżeli sądzi, że nie jesteś
    > uprawniony do korzystania z niej. Tak mówi instrukcja, którą otrzymuje
    > od akłajera.

    Jego umowa mnie gowno obchodzi. A pokwitowanie wyda ?
    Jedynym ogranem ktory moze ZABRAC karte jest bank.
    Pracownik owszem moze to zrobic NA WYRAZNE zyczenie banku a nie ze mu sie
    podpis nie podoba

    --
    Pawel "ROBBO" Kaminski email:r...@s...ec.pl tel+48605077548
    Muzeum Telefonów Komórkowych - http://www.mtk.prv.pl/

  • 193. Data: 2002-01-17 06:35:47
    Od: ROBBO <r...@r...si.ec.pl>

    Adam Płaszczyca <_...@i...pl> wrote:

    > O.K. Co jednak będzie, jezeli sprzedawca zadzwoni do CA, powie, że
    > podpis jest niezgodny, a klient odmawia potwierdzenia swojej tożsamości?

    Wtedy CA CA DECYZJE A NIE PRAWCOWNIK STACJI

    > I jeszcze jedno - co jeżeli z jakichkolwiek powodów sprzedawca nie może
    > się skontaktować z CA (awaria n.p.)?

    Awaria telefonu ? to POS wtedy tez chyba nie dziala co ?

  • 194. Data: 2002-01-17 06:37:50
    Od: ROBBO <r...@r...si.ec.pl>

    Adam Płaszczyca <_...@i...pl> wrote:

    > Za to daje prawo do zatrzymania karty w sytuacji, kiedy sprzedawca
    > nabierze podejrzeń, że posługuje się nia osoba nieuprawniona.
    > Zgadza się?

    NIE

  • 195. Data: 2002-01-17 11:38:37
    Od: Adam Płaszczyca <_...@i...pl>

    > Art. 342 KC

    Możesz zacytować? Nie noszę K.C. do pracy.

    --
    ___________ (R)
    ___________/ mail: _...@i...pl UIN: 4098313

  • 196. Data: 2002-01-17 11:48:42
    Od: Adam Płaszczyca <_...@i...pl>

    Sebastian Malarz <s...@p...onet.pl> wrote:
    > Tak, nie umiesz - dzięki za przyznanie się :)

    Nie ma sprawy :-)

    > Ty - jako sprzedawca - nie zawierasz żadnej umowy z bankiem, który
    > wydał kartę. Jako sklep nie jesteś bezpośrednim uczestnikiem obrotu
    > kartowego, a jedynie działasz w ramach praw, obowiązków i uprawnień
    > tzw. acquirera, czyli inaczej mówiąc centrum autoryzacyjnego, które
    > obsługuje Twój sklep i z którym podpisałeś umowę.

    No to jest oczywiste.

    > Karta jest własnością banku i TYLKO na jego żądanie może zostać
    > zatrzymana i ew. zniszczona. Regulacje międzynarodowe w niektórych
    > sytuacjach pozwalają na podjęcie decyzji o zatrzymaniu karty przez
    > acquirera bez zgody banku-wydawcy karty (np. gdy bank-wydawca wydał
    > zgodę na przeprowadzenie transakcji, ale sprzedawca informuje o
    > ewentualnych niezgodnościach lub podejrzeniach).

    O tym też pisałem.

    > Adasiu, z całym szacunkiem dla Ciebie, ale ŻADEN bank-wydawca karty
    > nie dał i nie da Ci zgody (jako sprzedawcy w sklepie) na samodzielne
    > podjęcie decyzji o zatrzymaniu karty bez takiego polecenia wydanego
    > przez centrum autoryzacji. Taka zgoda na podjęcie decyzji o jej
    > zatrzymaniu PRZYSŁUGUJE WYŁĄCZNIE centrum rozliczeniowego i TWOIM
    > OBOWIĄZKIEM jest zastosowanie się do instrukcji tego centrum.

    No to juz ustaliliśmy. Jestem tylko ciekaw, czy CA nie może uznać
    sprzedawcy jako swojego przedstawiciela.

    > Jeżeli w takiej sytuacji centrum autoryzacji wyda Ci polecenie
    > zatrzymania i zniszczenia karty - MASZ OBOWIĄZEK TO ZROBIĆ.

    Czyli w zasadzie kiedy sprzedawca będzie chciał, to dalej może tak
    zadziałać, że karta będzie zzatrzymana.

    > Jeżeli jednak centrum jedynie wyda Ci polecenie odmowy realizacji
    > transakcji i zwrot karty posiadczowi - MASZ OBOWIĄZEK TO ZROBIĆ.

    Pytanie co CA naprawdę zrobi.

    > W takiej sytuacji sprzedawca chyba w ogóle nie otrzyma autoryzacji
    > dla przeprowadzanej transakcji :)

    A muszą byc autoryzowane? (hint - nie używam kart płaskich).

    > Dodatkowa wskazówka i informacja : jeżeli podczas realizacji
    > transakcji terminal nie wyrazi zgody na trasnakcję (komunikat
    > typu BRAK AUTORYZACJI) to również Twoim obowiązkiem jest
    > zwrot karty posiadaczowi a nie jej zniszczenie :)

    No to oczywiste.

> [...]
    > do zatrzymania i zniszczenia karty przez sprzedawcę bez zgody
    > centrum autoryzacji, to proszę o jego zacytowanie - bądź tutaj

    AKurat sprzedawcą nie jestem - mam gdzieś w domu jedynie zakopana
    stareńką umowę polcardu i instrukcję tegoż co do postępowania z kartami.
    Tyle, że zakopana głęboko, a czasu niewiele i się do niej nie dokopałem,
    a opierałem się na swojej pamięci, a ta, jak widać, jest zawodna.

    W każdym razie, jeżeli sprzedawca będzie wredny, to z dużym
    prawdopodobieństwem uda mu się zatrzymać kartę klienta - po uzyskaniu
    takiego polecenia od CA.

    ___________ (R)
    ___________/ mail: _...@i...pl UIN: 4098313

  • 197. Data: 2002-01-17 11:50:56
    Od: Adam Płaszczyca <_...@i...pl>

    ROBBO <r...@r...si.ec.pl> wrote:

    > Wtedy CA CA DECYZJE A NIE PRAWCOWNIK STACJI

    Jeżeli sprzedawca potrafi swoim zachowaniem spowodować wydanie decyzji
    przez CA, to dalej masz wolę sprzedawcy na początku i przeciętą kartę na
    końcu.

    > Awaria telefonu ? to POS wtedy tez chyba nie dziala co ?

    A, to już wiem, dlaczego paniusie na Centralnym jak im TPSA telefony
    odłączy kart nie przyjmują....

    Działają - tylko nie zautoryzują.
    P.S.
    NIE WSZYSTKIE KARTY MUSZĄ BYĆ ZAWSZE AUTORYZOWANE.

    --
    ___________ (R)
    ___________/ mail: _...@i...pl UIN: 4098313

  • 198. Data: 2002-01-17 12:36:25
    Od: ROBBO <r...@r...si.ec.pl>

    Adam Płaszczyca <_...@i...pl> wrote:

    > Jeżeli sprzedawca potrafi swoim zachowaniem spowodować wydanie decyzji
    > przez CA, to dalej masz wolę sprzedawcy na początku i przeciętą kartę na
    > końcu.

    No jasne. Sugerujesz ze sprzedawca WYMUSI NA CA ZEBY TA WYDALA DECYZJE
    TAKA JAK CHCE SPRZEDAWCA NO TO FAJNIE

  • 199. Data: 2002-01-17 17:49:23
    Od: Sebastian Malarz <s...@p...onet.pl>

    >Czyli w zasadzie kiedy sprzedawca będzie chciał, to dalej może tak
    >zadziałać, że karta będzie zzatrzymana.

    Wiesz Adaś - tutaj się z Tobą zgodzić muszę :-) Rzeczywiście
    sprzedawca może oczywiście zadzwonić do swojego centrum autoryzacji
    i przekazać im takie informacje, które spowodują, że centrum
    autoryzacji nie wyrazi zgody na przeprowadzenie transakcji. Oczywiście
    będzie to świadome działanie sprzedawcy, który zrobi to specjalnie,
    aby transakcja nie została dokonana.

    Natomiast odmowa dokonania transakcji NIE OZNACZA automatycznie
    polecenia zatrzymania karty - centrum autoryzacji na podstawie
    informacji od sprzedawcy może tylko odmówić dokonania transakcji
    i nie wydać polecenia zatrzymania karty.

    Warto może mieć świadomość, że centrum autoryzacji może
    udzielić trzech różnych odpowiedzi:
    1. wyrazić zgodę na przeprowadzenie transakcji
    2. odmówić zgody na przeprowadzenie transakcji i polecić
    zwrócenie karty posiadaczowi
    3. odmówić zgody na przeprowadzenie transakcji i polecić
    zatrzymanie karty

    Tak samo bank-wydawca karty może zastrzec kartę na dwa
    sposoby:
    1. tak aby próba dokonania transakcji zakończyła
    jej zatrzymaniem (np. karta zastrzeżona z powodu
    utraty lub kradzieży)
    2. tak aby próba dokonania transakcji zakończyła
    się odmową, ale bez polecenia jej zatrzymania
    (np. karta czasowo zablokowana z powodu braku
    spłaty kredytu itp.)

    Pozdrawiam,
    Sebastian Malarz

  • 200. Data: 2002-01-17 18:45:27
    Od: Adam Płaszczyca <_...@i...pl>

> [...]

    > autoryzacji nie wyrazi zgody na przeprowadzenie transakcji. Oczywiście
    > będzie to świadome działanie sprzedawcy, który zrobi to specjalnie,

    No właśnie o tym cały czas mówię. Sprzedawca ma możliwośc zatrzymać
    kartę klienta na podstawie własnego widzijemusię ;)

> [...]
    > informacji od sprzedawcy może tylko odmówić dokonania transakcji
    > i nie wydać polecenia zatrzymania karty.

    A czy ja kiedykolwiek coś takiego napisałem?

> [...]
    > zwrócenie karty posiadaczowi
    > 3. odmówić zgody na przeprowadzenie transakcji i polecić

    heh, kiedys pamiętałem kody jakie trafiały do bazy danych Payment
    Servera ;)))

    Banki zazwyczaj używają terminów:
    na 1. - zastrzeżenie
    na 2. - blokada karty.