  • 121. Data: 2002-01-13 10:38:30
    Temat: Re: Weiss wlasnie o kartach
    Od: Adam Płaszczyca <_...@i...pl>

    Wojtek Piecek <w...@p...waw.pl> wrote:

    > Podasz mi w koncu te podstawy?

    Jak dorwę kodeks handlowy, to tak. NA razie siedzę sobie 300 km od domu
    i wybacz, nie mam pod ręką tych książek.

    > Fakt ze zawarla sobie tak umowe z aklajerem? A jak ja zawre umowe z
    > sasiadem ze legitymujemy kazdego kto chce przejsc przez pasy to tez
    > sie podporzadkujesz?

    Nie. ty chcesz zawrzeć umowę ze sklepem. Umowe kupna-sprzedaży. I sklep
    może jako warunek zawarcia takiej umowy zastrzec uwierzytelnienie Twojej
    tożsamości.
    Tak samo jak bank może zawrzec umowę ze sklepem (pośrenio zazwyczaj) co
    ma sklep robić z jego własnością.

    > Rozwin. Bo mam wrazenie ze nie do konca wiesz co mowisz.

    Próba zapłacenia kartą Citka via internet i polcard (ot, kupno
    wapsterów) jest odrzucana przez CA Handlowego.
    Ta sama transakcja minutę później przechodzi przez e-service. Powtórka z
    Polcardu - znowu odmowa.

    --
    ___________ (R)
    ___________/ mail: _...@i...pl UIN: 4098313

  • 122. Data: 2002-01-13 10:44:12
    Od: Adam Płaszczyca <_...@i...pl>

    Wojtek Piecek <w...@p...waw.pl> wrote:

    > Podstawa prawna obowiazku zatrzymania karty jesli odmowie
    > wylegitymowania sie.

    Nie prawna, a umowna. Umowa pomiędzy sprzedawca, a akłajerem.

    > Tylko ze ja moge powiedziec ze ujawnie je aklajerowi, gdyz w
    > rozumieniu kart, fakt ze wyjezdza spli oznacza ze aklajer zawarl umowe
    > z merchantem ze wyplaci mu kase minu swoja prowizje.

    A sprzedawca na to, że zgodnie z obowiązującą go umową w tej sytuacji
    nie może zaakceptować płatn ości, bo nie jest pewien czy karta jest
    autentyczna i zgodnie z życzeniem banku ją zatrzymuje. Przypomina Ci
    równiez, że karta którą mu wręczyłeś nie jest Twoją własnością, tylko
    własnością banku.

    > Dlaczego posrednik niby ma mnie legitymowac?

    Bo takie ma widzimisię. Wolno mu poprosić Cię o uwierzytelnienie Twojego
    prawa doposługiwania się daną kartą. Tobie wolno, rzecz jasna odmówić. A
    sprzedawcy wolno wówczas postąpić zgodnie z instrukcją jaką zakceptował
    bank, czyli zniszczyć kartę banku.

    --
    ___________ (R)
    ___________/ mail: _...@i...pl UIN: 4098313

  • 123. Data: 2002-01-13 10:46:21
    Od: Adam Płaszczyca <_...@i...pl>

    "Jarosław Popiel" <j...@p...onet.pl> wrote:

    > czy nie uwazasz ze w tym wypadku dochodzimy do momentu w ktorym zamiast
    > upraszczac platnosc staje sie ona skomplikowana? Podejzewac mozna kazdego o
    > wszystko - ale chyba nie o to chodzi

    To już problem sklepu i jego polityki wobec klientów.

    --
    ___________ (R)
    ___________/ mail: _...@i...pl UIN: 4098313

  • 124. Data: 2002-01-13 11:06:51
    Od: Konrad Brywczyński <b...@w...pdi.net>

    Użytkownik "Adam Płaszczyca" <_...@i...pl> napisał w wiadomości
    > 1a. Bank zawiera umowę z accuirerem i obliguje go do przestrzegania
    ^^^^^^^^^^^^
    > 2. Sklep zawiera umowę z accuirerem, któraobliguje go do takiego
    ^^^^^^^^^^^^

    Jeśli nie wiesz, jak się pisze obce słowo, może lepiej zastosuj polski
    odpowiednik? Po co się silić na wielkiego znawcę, jak się nie potrafi
    blefować?

    --
    Konrad J. Brywczyński
    Ten się śmieje ostatni, kto myśli najwolniej.

  • 125. Data: 2002-01-13 11:13:20
    Od: "Tomasz Waszczynski" <w...@p...com>

    "Adam Płaszczyca" <_...@i...pl> >> Tego nie wiem. Jednak sprzedawca ma
    prawo zachować dla siebie wszelkie
    > Kodeks handlowy - zasada jawności umów.

    Kodeks handlowy już nie obowiązuje. Kodeksu Spółek Handlowych nie
    stosuje się do osób fizycznych.

    --
    Pozdrawiam,
    Washko

  • 126. Data: 2002-01-13 12:06:38
    Od: Wojtek Frabinski <w...@a...net.pl>

    On Sun, 13 Jan 2002 12:06:51 +0100, Konrad Brywczyński
    <b...@w...pdi.net> wrote:

    >Jeśli nie wiesz, jak się pisze obce słowo, może lepiej zastosuj polski
    >odpowiednik? Po co się silić na wielkiego znawcę, jak się nie potrafi
    >blefować?

    A wlasciwie jaki jest polski odpowienik ? Bo akłajer tez zbyt polski
    nie jest a centrum autoryzacyjne to za dlugie :-).
    --
    Wojtek Frabinski ICQ 50443653
    w...@a...net.pl

  • 127. Data: 2002-01-13 12:49:02
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    > Wybacz, taka jezt rzeczywistość. A kto zapłaci do juz kwestia Twojej
    > umowy z bankiem.

    A co ma do tego moja umowa z bankiem? Umowa taka wiaze tylko mnie i bank,
    nie moze na osobe trzecia nakladac zadnych obowiazkow, ani zwalniac jej z
    odpowiedzialnosci. Tak samo jak mnie nie wiaze umowa akceptant<>aklajer, lub
    wydawca<>organizacja.

    > I w tej umowie, a raczej w instrukcji przyjmowania płatności kartami,
    > która jest jednym z załączników.

    Tryb przyjmowania platnosci reguluje Zalacznik nr. 1 do umowy, pokaz gdzie w
    nim znajduje sie zapis pozwalajacy w zaleznosci od widzimisie akceptanta
    zniszczyc karte.

    Maciej

  • 128. Data: 2002-01-13 12:54:42
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    > Nie prawna, a umowna. Umowa pomiędzy sprzedawca, a akłajerem.

    Umowa akceptant<>aklajer nie wiaze posiadacza karty.

> [...]
    > autentyczna i zgodnie z życzeniem banku ją zatrzymuje. Przypomina Ci
    > równiez, że karta którą mu wręczyłeś nie jest Twoją własnością, tylko

    Tym bardziej nie jest wlasnoscia akceptanta.

> [...]
    > prawa doposługiwania się daną kartą. Tobie wolno, rzecz jasna odmówić. A
    > sprzedawcy wolno wówczas postąpić zgodnie z instrukcją jaką zakceptował

    A ktory bank cos takiego zaakceptowal? Umowa aklajer<>akceptant banku nie
    wiaze, wiec nie musi jej akceptowac.

    Maciej

  • 129. Data: 2002-01-13 13:10:06
    Od: Konrad Brywczyński <b...@w...pdi.net>

    Użytkownik "Wojtek Frabinski" <w...@a...net.pl> napisał w wiadomości
    > A wlasciwie jaki jest polski odpowienik ? Bo akłajer tez zbyt polski
    > nie jest a centrum autoryzacyjne to za dlugie :-).

    Chyba właśnie centrum autoryzacyjne jednak będzie prawidłowe.

    --
    Konrad J. Brywczyński No use to complain
    b...@w...pdi.net If you're caught out in the rain

  • 130. Data: 2002-01-13 13:38:08
    Od: "Jarosław Popiel" <j...@p...onet.pl>

    > To już problem sklepu i jego polityki wobec klientów.

    Nie robi sie to problemem sklepu - Ty uwazasz ze jest to cos normalnego wg
    nie nie - moze kojazysz reklame VISY - leciala jakies 2-3 lata temu (chyba w
    niemieckiej telewizji) ze wychodzi panienka z wody i spod kostiumu wyjmuje
    VISE i placi za drinki na plazy - czyli wg VISY (ale tez wg innych
    organizacji platniczych) karta bez dodatkowych dokumentow winna byc
    zaakeptowane. BTW polecam - wloz sobie dowod (kasiazeczke) w slipy + karta
    idz do morza a potem po drinka i niech gosciowi przyjdzie ochota
    wylegitymowania Cie ;-)

    --
    JaKi