  • 11. Data: 2005-03-29 11:26:45
    Temat: Re: Visa Electron mBank płatność na Słowacji
    Od: Piotr Hołda \(usuń z adresu co niepotrzebne\) <p...@w...pl>

    Szymon z adresu: <v...@w...epf.pl> napisał(a):

    > Zaintrygowało mnie, bowiem sądziłem, że transakcje bezgotówkowe
    > electronem są bezprowizyjne. Tymczasem... Rozumiem, że muszę się
    > liczyć z prowizją 2% za zmianę koron na euro.

    Transakcje są bezprowizyjne. Przewalutowania nie.
    Gdzieś na stronie http://www.kartyonline.net/ widziałem zestawienia opłat
    dla różnych banków.

    > czy warto płacić kartą w Słowacji?

    Z moich doświadczeń wynika, że warto. Po przewalutowaniach przez Euro
    wyszedł mi kurs korzystniejszy niż w kantorze.
    Jeżeli dodatkowo płacisz kartą kredytową, to wiadomo: grace period a kasa
    leży sobie na koncie.

    > Czy blokada od razu jest ustanawiana na koncie w PLN?

    W mBanku tak.

    Piotr Hołda
    f o t o . m a s z y n a . p l - http://foto.maszyna.pl

  • 12. Data: 2005-03-29 11:50:37
    Od: "Szymon" <v...@w...epf.pl>

    > W mBanku tak.

    Zatem to przewalutowanie jest niemal natychmiastowe. Chyba najłatwiej mi
    będzie po prostu na miejscu sprawdzić za ile kupiłem i ile z konta
    ściągnięto (a raczej na ile ustanowiono blokadę).

  • 13. Data: 2005-03-29 12:34:54
    Od: Wojciech Nawara <u...@n...WYTNIJ.info>

    Szymon napisał(a):

    > Skoro kurs wzięty jest z tabeli BRE to dlaczegóż nie miałby od razu być
    > korony?

    Bo tak działa 99% kart płatniczych i pozostaje to zaakceptować, albo
    zrezygnować z korzystania z karty.

  • 14. Data: 2005-03-29 12:37:22
    Od: Wojciech Nawara <u...@n...WYTNIJ.info>

    Szymon napisał(a):

    > Zatem to przewalutowanie jest niemal natychmiastowe. Chyba najłatwiej mi
    > będzie po prostu na miejscu sprawdzić za ile kupiłem i ile z konta
    > ściągnięto (a raczej na ile ustanowiono blokadę).

    Blokada może mieć niewiele wspólnego z rzeczywistą kwotą rozliczenia.
    Blokada nie jest przeliczana przez organizację płatniczą, a przez bank.

  • 15. Data: 2005-03-29 12:37:32
    Od: "Szymon" <v...@w...epf.pl>

    > Bo tak działa 99% kart płatniczych i pozostaje to zaakceptować, albo
    > zrezygnować z korzystania z karty.

    Marny powód. Bunt jest zawsze przyczyną wielkich zmian :-)

  • 16. Data: 2005-03-29 13:16:17
    Od: "Szymon" <v...@w...epf.pl>

    > Blokada może mieć niewiele wspólnego z rzeczywistą kwotą rozliczenia.
    > Blokada nie jest przeliczana przez organizację płatniczą, a przez bank.

    Zatem bank nie musi czekać na przelicznik z organizacji... zatem dlaczegóż
    blokada miałaby nie pokrywać się z rzeczywistą kwotą rozliczenia? Kurs chyba
    winien być wzięty z danego dnia. A jeśli rozliczenie będzie wyższe to z
    kolei może dojść do niedozwolonego debetu i wówczas koszty zostaną
    zwielokrotnione.

  • 17. Data: 2005-03-29 13:49:30
    Od: Wojciech Nawara <u...@n...WYTNIJ.info>

    Szymon napisał(a):

    > Zatem bank nie musi czekać na przelicznik z organizacji...

    Przy blokowaniu - nie. Przy rozliczaniu - musi przejśc przez walutę
    rozliczeniową.

    Innymi słowy:

    blokada: bank dostaje informacje o kwocie transakcji w walucie jej
    wykonania i stosownie do swoich zwyczajów zakłada blokadę

    rozliczenie: bank dostaje kwote w PLN lub walucie rozliczeniowej (po
    uprzednim przeliczeniu przez organizację płatniczą) i wg własnego kursu
    przewalutowuje na PLN

    > zatem dlaczegóż
    > blokada miałaby nie pokrywać się z rzeczywistą kwotą rozliczenia?

    Bo tak to ktoś wymyślił i jest to praktykowane. Możesz protestować /
    przkuć się do siedziby banków / whatever.

    > Kurs chyba
    > winien być wzięty z danego dnia.

    Liczy się kurs w dniu rozliczenia (księgowania).

    > A jeśli rozliczenie będzie wyższe to z
    > kolei może dojść do niedozwolonego debetu i wówczas koszty zostaną
    > zwielokrotnione.

    No, w końcu mądrze gadasz. :-)

  • 18. Data: 2005-03-29 14:04:55
    Od: "Szymon" <v...@w...epf.pl>

> [...]
    >
    > blokada: bank dostaje informacje o kwocie transakcji w walucie jej
    > wykonania i stosownie do swoich zwyczajów zakłada blokadę

    OK, kupiłem za 1000SKK, to musi przecież przez jakiś tam przelicznik przejść
    od razu, by blokada została założona.

    > rozliczenie: bank dostaje kwote w PLN lub walucie rozliczeniowej (po
    > uprzednim przeliczeniu przez organizację płatniczą) i wg własnego kursu
    > przewalutowuje na PLN

    I tu może się różnić kwota blokady od rozliczeniowej.

    > Bo tak to ktoś wymyślił i jest to praktykowane. Możesz protestować /
    > przkuć się do siedziby banków / whatever.

    No tak... pamiętam jak mBank parę lat temu wtłumaczył wszem i wobec dlaczego
    bardziej im się opłaca wydawać VE na rok, a nie na więcej i dlaczego nie ma
    możliwości rozliczania jej w euro. Zdawało mi się to idiotyczne, byłem
    obrzucany podobnymi epitetami jak dziś, aż tu minęło trochę czasu i
    jednak... da się :-))) KK to nawet chyba na 3 lata dają.

    > Liczy się kurs w dniu rozliczenia (księgowania).

    Zatem krzywdzący dla klienta. Blokadę ma od razu, a rozliczenie za kilka dni
    i produkt może wyjść zdecydowanie drożej.

    Znów mała dygresja. Ostatnio płacę sporo kartą debetową jednego z banków.
    Blokada natychmiast, rozliczenie w 2-3 dni. Ale zdarzyło mi się tankować na
    Neste 2x już 4 dni temu i nie ma ani blokady, ani rozliczenia. Oczywiście
    nie wątpię, iż zdejmą z konta - może nawet z datą wsteczną, ale jednak gdy
    ktoś intensywnie korzysta z karty może mieć problemy w połapaniu się co już
    rozliczone, co dopiero zablokowane, a co w ogóle nieuwzględnione. Takowy
    chaos zwykle odbija się zawsze niekorzystnie na kliencie (niedozwolony
    debet).

  • 19. Data: 2005-03-29 14:14:41
    Od: Wojciech Nawara <u...@n...WYTNIJ.info>

    Szymon napisał(a):

    > OK, kupiłem za 1000SKK, to musi przecież przez jakiś tam przelicznik przejść
    > od razu, by blokada została założona.

    Przecież pisałem. Wg kursu banku.

    > I tu może się różnić kwota blokady od rozliczeniowej.

    Może.

    > Zatem krzywdzący dla klienta. Blokadę ma od razu, a rozliczenie za kilka dni
    > i produkt może wyjść zdecydowanie drożej.

    A jeśli wyjdzie taniej?

> [...]
    > rozliczone, co dopiero zablokowane, a co w ogóle nieuwzględnione. Takowy
    > chaos zwykle odbija się zawsze niekorzystnie na kliencie (niedozwolony

    O widzisz, piszesz coraz mądrzej. :-)

  • 20. Data: 2005-03-29 14:19:41
    Od: yayco <yayco2_tnij_@_tnij_gmail.com>

    2005-03-29 16:04- tak przynajmniej miał ustawiony zegar systemowy
    Szymon, wyłuszczający(a) się następująco:

    > Zatem krzywdzący dla klienta. Blokadę ma od razu, a rozliczenie za kilka dni
    > i produkt może wyjść zdecydowanie drożej.

    Albo korzystny dla klienta, jeżeli kurs zmieni się na korzyść. Nie ma
    obowiązku, żeby kurs się zmieniał na gorsze...

> [...]
    > rozliczone, co dopiero zablokowane, a co w ogóle nieuwzględnione. Takowy
    > chaos zwykle odbija się zawsze niekorzystnie na kliencie (niedozwolony

    Nie każdy produkt jest dla każdego. Jak ktoś nie daje sobie rady z
    kartą, nie powinien jej używać. Jest też wyjście pośrednie dla
    niezaawansowanych, ale kosztowne. Należy nabyć notesik i ołóweczek i
    skrzętnie wszystko notować
    Pragnę dodać, że karty płatnicze nadal nie są obowiązkowe.
    (ponieważ niektórzy potrzebują odrębnego zaznaczenia: ;-) )

    --
    **** ****
    **** Make it idiot-proof ****