  • 11. Data: 2005-04-17 20:30:33
    Temat: Re: VW Bank - 5 zł od 1 maja - a miesięczny okres wypowiedzenia.
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    Użytkownik "K.K." <e...@d...wytnij.pl>
    w wiadomości <news:4262c177$1@news.home.net.pl> wstukał:

    > W prostej linii wymóg taki stawia KC i Prawo Bankowe. Jest to nawet w
    > klauzulach niedozwolonych.
    > http://skocz.pl/zmiany_reg
    > Pod tym względem brak zapisu o prawach klienta IMHO jest naruszeniem prawa
    > (dość powszechnym).
    > Niby paragraf 4 regulaminu wspomina o możliwości wypowiedzenia, ale dotyczy
    > to tylko przypadku zmiany tego regulaminu. Nie ma tam mowy o zmianch opłat.
    > Już poprawniej zachowuje się mBank, który w swoim regulaminie opisuje tryb
    > zmian TOiP i wynikłe z tego prawa klienta.

    Po pierwsze, to nie było pytanie do Ciebie :D

    Po drugie o jakim rejestrze mówisz? Tym co go UOKiK nie utworzył? Na podanej
    przez Ciebie stronie:
    <q>
    Obydwie klauzule zostaną umieszczone w rejestrze niedozwolonych postanowień
    umownych. Od tej pory zakazane będzie ich stosowanie w obrocie prawnym z
    udziałem konsumentów, a część umowy je zawierająca będzie nieważna.
    </q>

    Zostały umieszczone?
    IMHO nie, bo niby jak: <http://www.euroinfo.org.pl/prawo/index.php?a=203>
    <q>
    Nie ma kompletnego zestawienia niedozwolonych postanowień umownych.
    Przedsiębiorca pragnący sprawdzić, czy klauzula, którą zamierza umieścić w
    umowie konsumenckiej, nie została uznana za niedozwoloną, powinien śledzić
    orzecznictwo Sądu Antymonopolowego. Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i
    Konsumentów będzie prowadził, na podstawie wyroków wydanych przez ten sąd,
    rejestr postanowień wzorców umowy, uznanych za niedozwolone. Rejestr ten na
    razie nie istnieje. W chwili obecnej jest natomiast dostępny w Internecie
    rejestr niedozwolonych postanowień umownych prowadzony przez Komisję
    Europejską (European Database on Case Law about Unfair Contractual Terms).
    </q>

    Zresztą było ostatnio głośno i słyszno o zmianie *ceny* w związku z VAT na
    internet, tyle, że to konkretna ustawa nałożyła obowiązki.

    --
    Samemu to mozesz pomylic te przewody. To może byc fatalne w skutkach.
    Odkręcajac FDD od obudowy to wkrętak może się osunąc i zepsujesz dysk

  • 12. Data: 2005-04-17 20:33:23
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    Krzysztof Halasa napisał(a):
> [...]
    >
    > Jesli klient zareaguje, tzn. nie zaakceptuje nowych cen, umowa jest
    > wypowiedziana przez bank (z zachowaniem umownego okresu wypowiedzenia)
    > i klient nie jest obciazany wyzszymi kosztami w tym czasie. Klient
    > w takim przypadku nie wypowiada umowy, nie mialoby to sensu - informuje
    > tylko pisemnie bank, ze traktuje jego pismo jako wypowiedzenie umowy.
    >
    > Wieksze znaczenie ma to przy umowach, z ktorych wycofanie sie przez
    > jedna ze stron moze byc zwiazane z karami umownymi lub gdy okresy
    > wypowiedzenia umowy sa rozne w zaleznosci kto umowe wypowiada.

    prawnik się nie zgodzi :)
    art.384[1] kc mówi: Wzorzec umowny wydany w czasie trwania stosunku
    umownego o charakterze ciągłym wiąże drugą stronę, jeżeli zostały
    zachowane wymagania określone w art.384, a strona nie wypowiedziała
    umowy w najbliższym terminie wypowiedzenia.

    Zmiana opłat, to właśnie zmiana wzorca umownego. Drugiej stronie
    pozostaje albo milczenie - wtedy wyraża zgodę, albo wypowiedzenie umowy
    jeśli nie przyjmuje nowych warunków. Ale nieprzyjęcie wymaga działania
    właśnie ze strony zainteresowanego.
    Z tym, że jeśli wypowie, to nie może mieć do niego zastosowania żadne
    postanowienie nowego wzorca, wypowiedzenie i dalsza realizacja umowy
    odbywa się na zasadach określonych w poprzednio obowiązującej treści umowy.
    Najbliższy termin wypowiedzenia, to albo termin określony w umowie,
    albo, jeśli takiego nie ma, niezwłocznie (bez niepotrzebnej zwłoki).

    KG

  • 13. Data: 2005-04-18 05:02:46
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    'Tom N' napisał(a):
    > Po drugie o jakim rejestrze mówisz? Tym co go UOKiK nie utworzył?

    utworzył
    na stronie UOKIK nie będzie problemu z odnalezieniem :)
    a czy została już umieszczona, to nie wiem...

    KG

  • 14. Data: 2005-04-18 08:22:33
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    Użytkownik kam <X#k...@w...pl#X>
    w wiadomości <news:d3vetg$q3m$2@news.onet.pl> wstukał:

    > utworzył
    > na stronie UOKIK nie będzie problemu z odnalezieniem :)

    Dobrze, że za tydzień idę do okulisty :)

  • 15. Data: 2005-04-18 14:54:58
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    kam <X#k...@w...pl#X> writes:

> [...]
    > umowy jeśli nie przyjmuje nowych warunków. Ale nieprzyjęcie wymaga
    > działania właśnie ze strony zainteresowanego.

    To wlasnie napisalem, "zareaguje, tzn. nie akceptuje nowych cen",
    a wiec jesli nie zareaguje, to zapewne je akceptuje.

    Aczkolwiek rzeczywiscie wyglada na to, ze to klient moze byc zmuszony
    do wypowiedzenia umowy (tak czy owak on musi zareagowac jesli nie
    zgadza sie z nowymi warunkami, ale oprocz tego musi byc strona
    wypowiadajaca).

> [...]
    > Najbliższy termin wypowiedzenia, to albo termin określony w umowie,
    > albo, jeśli takiego nie ma, niezwłocznie (bez niepotrzebnej zwłoki).

    Z tym ze jest tu pewien problem, a wlasciwie dwa. Art. 384 mowi,
    ze wzorzec umowy musi byc dostarczony klientowi przy zawarciu umowy.
    Zacytowany przez Ciebie fragment powoluje sie na Art. 384, a wiec
    w zasadzie nic nie zwalnia sprzedawcy od spelnienia tego warunku,
    z tym ze traci to wtedy sens (chyba ze paragraf 1 nalezy rozumiec
    jako "... a jesli nie zostaly, to moze wiązac a moze nie wiązac"
    - ale wtedy o jakich wymaganiach w ogole mowa?).

    Drugi, praktyczny problem jest taki ze istnieja umowy "o charakterze
    ciaglym", zwiazane z karami umownymi, ponoszonymi przez strone
    wypowiadajaca umowe. W taki sposob sprzedawca moglby dowolnie
    zmusic klienta to zaplacenia kary - zamiast odwrotnie.

    Jestes prawnikiem?
    --
    Krzysztof Halasa

  • 16. Data: 2005-04-18 20:00:51
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    Krzysztof Halasa napisał(a):
> [...]
    > jako "... a jesli nie zostaly, to moze wiązac a moze nie wiązac"
    > - ale wtedy o jakich wymaganiach w ogole mowa?).

    trochę nie zrozumiałem
    jeśli nie zostały doręczone (w przypadku umowy rachunku bankowego z
    konsumentem nie ma mowy o łatwości zapoznania się (§2)) - nie wiążą
    zostały doręczone - wiążą, o ile strona nie wypowiedziała

> [...]
    > wypowiadajaca umowe. W taki sposob sprzedawca moglby dowolnie
    > zmusic klienta to zaplacenia kary - zamiast odwrotnie.

    Pozostają przepisy o klauzulach niedozwolonych.
    Ewentualna kara umowna, którą konsument byłby zobowiązany zapłacić gdyby
    wypowiedział umowę ze względu na zmianę wzorca umownego czyniłaby prawo
    do odstąpienia od umowy (wypowiedzenia) fikcyjnym. A to niczym się nie
    różni od przyznania przedsiębiorcy prawa do zmiany ceny bez przyznania
    konsumentowi prawa do odstąpienia od umowy (domniemana klauzula
    niedozwolona - art.385[3] pkt 20 kc). Zresztą wystarczyłoby pewnie
    powołanie się na sprzeczność z dobrymi obyczajami i rażące naruszenie
    interesów.

    > Jestes prawnikiem?

    podobno ;)

    KG

  • 17. Data: 2005-04-18 21:09:55
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    kam <X#k...@w...pl#X> writes:

> [...]
    > konsumentem nie ma mowy o łatwości zapoznania się (§2)) - nie wiążą
    > zostały doręczone - wiążą, o ile strona nie wypowiedziała

    Zakladam ze nie ma watpliwosci co do doreczenia. Ale w takim razie na
    ktory (ktore) § powoluje sie w rezultacie ten fragment ("jeżeli zostały
    zachowane wymagania określone w art.384" - ktore konkretnie wymagania)?

    > Pozostają przepisy o klauzulach niedozwolonych.

    Ale te dotycza raczej relacji z udzialem konsumentow?
    Poza tym wtedy to klient musi dowiesc ze firma nie ma racji, a nie
    odwrotnie.

> [...]
    > (domniemana klauzula niedozwolona - art.385[3] pkt 20 kc). Zresztą
    > wystarczyłoby pewnie powołanie się na sprzeczność z dobrymi obyczajami

    Ale wezmy zwykla umowe: regulamin, zawarta na okres 3 lat, wykonawca
    bedzie robil cos tam stale dla zamawiajacego, wynagrodzenie X zl
    miesiecznie, w przypadku odstapienia od umowy przed terminem kara
    placona przez odstepujacego. Tu nie ma chyba zadnych niedozwolonych
    zapisow? W kazdym razie to jest normalna, zadna tam wyjatkowa umowa.

    I teraz wykonawca dostarcza klientowi nowy regulamin, ktorego nie
    mozna zaakceptowac.
    Zreszta, rownie dobrze moze to zrobic chyba takze klient?
    --
    Krzysztof Halasa

  • 18. Data: 2005-04-19 03:48:56
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    Krzysztof Halasa napisał(a):
    > Zakladam ze nie ma watpliwosci co do doreczenia. Ale w takim razie na
    > ktory (ktore) § powoluje sie w rezultacie ten fragment ("jeżeli zostały
    > zachowane wymagania określone w art.384" - ktore konkretnie wymagania)?

    Ogólne przesłanki związania wzorcem określone w art.384, w zależności od
    rodzaju umowy §1-3; dotyczące doręczenia, możliwości zapoznania się itd.

    > Ale te dotycza raczej relacji z udzialem konsumentow?

    tak, ale zdaje się o takich mowa

    > Poza tym wtedy to klient musi dowiesc ze firma nie ma racji, a nie
    > odwrotnie.

    musi
    pomagają mu w tym domniemania

> [...]
    > zapisow? W kazdym razie to jest normalna, zadna tam wyjatkowa umowa.
    >
    > I teraz wykonawca dostarcza klientowi nowy regulamin, ktorego nie

    Tylko że uprawnienie do zmiany regulaminu musi być w nim (albo umowie)
    określone, art.384[1] kc nie stanowi samodzielnej podstawy do zmiany
    każdego regulaminu, określa tylko warunki skuteczności takiej zmiany.
    A jeśli w regulaminie będzie prawo do jego zmiany, bez przyznania
    konsumentowi prawa wypowiedzenia, to już wchodzimy w obszar klauzul
    niedozwolonych.

    > Zreszta, rownie dobrze moze to zrobic chyba takze klient?

    Jeśli stosuje regulamin...

    KG

  • 19. Data: 2005-04-19 18:07:23
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    kam <X#k...@w...pl#X> writes:

    > Ogólne przesłanki związania wzorcem określone w art.384, w zależności
    > od rodzaju umowy §1-3; dotyczące doręczenia, możliwości zapoznania się
    > itd.

    Tzn. mozliwosci zapoznania sie przed (w momencie) podpisaniem umowy?

    > tak, ale zdaje się o takich mowa

    Niekoniecznie. Wystarczy ze jest to element dzialalnosci gospodarczej.

    > Tylko że uprawnienie do zmiany regulaminu musi być w nim (albo umowie)
    > określone, art.384[1] kc nie stanowi samodzielnej podstawy do zmiany
    > każdego regulaminu, określa tylko warunki skuteczności takiej zmiany.

    Ale to z tekstu nie wynika. Przeciwnie, z tekstu w moim rozumieniu
    wynika, ze nie musi to byc zmiana - moze to byc _wprowadzenie_
    regulaminu.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 20. Data: 2005-04-19 20:15:46
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    Krzysztof Halasa napisał(a):
    > Tzn. mozliwosci zapoznania sie przed (w momencie) podpisaniem umowy?

    tak

    > Niekoniecznie. Wystarczy ze jest to element dzialalnosci gospodarczej.

    te osoby mogą być w gorszej sytuacji

    > Ale to z tekstu nie wynika. Przeciwnie, z tekstu w moim rozumieniu
    > wynika, ze nie musi to byc zmiana - moze to byc _wprowadzenie_
    > regulaminu.

    może
    zmiana to też wprowadzenie nowego...

    KG