eGospodarka.plFinanseGrupypl.biznes.banki[ot] w strefie euro - dlaczego i korzystne, i niekorzystne? › Re: [ot] w strefie euro - dlaczego i korzystne, i niekorzystne?
    From: "Krzysztof" <o...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: [ot] w strefie euro - dlaczego i korzystne, i niekorzystne?
    Date: Sun, 27 Jun 2010 22:58:50 +0200

    "Tomasz Chmielewski" <t...@n...wpkg.org> wrote in message
    news:88p18pFh0jU1@mid.uni-berlin.de...

    > Zgadne, ze jestes przeciwnikiem prywatyzacji; a gdy panstwowe spolki
    > padaja - to wina PO (czy kto tam aktualnie jest u wladzy)?
    >
    > Bo wiesz, papiernie np. w Kwidzyniu w potrafiono sprywatyzowac i do dzis
    > dziala swietnie; w Szczecinie bylo absolutne "nie", wiec i pare lat
    > pozniej skonczyly sie pieniadze w panstwowym garnuszku.
    >
    > Podobnie z Huta w Szczecinie czy najwieksza stocznia w tym miescie (o
    > dziwo, mniejsze, prywatne stocznie sobie radza).

    Szczecin, to niestety 'wioska z tramwajami', a zamkniecie najwiekszego
    zakladu jakim byla stocznia tylko przypieczetowalo gospodarczy upadek tego
    miasta. Najwiekszym pracodawca pozostaja w Szczecinie roznego rodzaju
    urzedy, ale chyba nie o taka gospodarke chodzi.
    Mylisz pojecia, bo zamknieta stocznia byla stocznia produkcyjna, te co
    istnieja sa remontowe. Tylko stocznia produkcyjna daje odpowienia ilosc
    miejsc pracy w samym zakladzie, jak i innych gazleziach wspolpracujacych z
    nia (to tak jakbys porownywal slonia z mrowka).
    Zaniechanie wielu rzadow w stosunku do stoczni wiaze sie z brakiem reform w
    samym zakladzie, co powodowalo ciagle straty; uklady personalne, zla
    organizacja pracy i zatrudnianie wielu osob zbednych. Niestety produkcja
    stoczniowa jest malo rentowna i jezeli bilans wychodzi nawet na zero to jest
    dobrze, gdyz stocznie daja duze zatrudnienie same w sobie, jak i setki
    tysiecy miejsc pracy rozsianych po calej Polsce. Taka luke w miejscach pracy
    nie jest latwo wypelnic innymi galeziami produkcji. Statek jest produktem
    jednostkowym, mozna sprzedac wlasna mysl techniczna od poczatku do konca,
    inaczej niz w wielu innych przemyslach np. motoryzacyjnym, gdzie
    zatrudnienie znajduja glownie 'biali murzyni' do tasmy.
    PO nie walczyla w ogole o te stocznie i poslusznie wykonala zalecenia EU(co
    ich mocno ucieszylo). Niemcy od wielu lat doplacaja do swojego przemyslu
    stoczniowego (ze wzgledu na miejsca pracy w calej gospodarce), wywalczyli to
    sobie dla 'zrujnowanej' NRD, inne panstwa jak Hiszpania zamienialy swoje
    stocznie na wojskowe a tych juz nie obowiazuja zadne limity doplat, gdyz
    jest to obronnosc. W UK rzad buduje lotniskowce za miliardy funtow i kazdy
    broni swojej gospodarki. Tylko ten rzad bez walki oddaje miejsca pracy ale
    to temat na inna dyskusje. Nie jestem wrogiem prywatyzacji, ale
    'niewidzialna reka rynku' nie zalatwi wszystkiego; zachodnie gospodarki sa
    tego przykladem i widac jak walcza o wlasne przemysly i zatrudnienie we
    wlasnych panstwach, szczegolnie w okresie ostatniego kryzysu.