    From: "MarekZ" <m...@i...pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: kredyt hipoteczny - od czego zaczac?
    Date: Mon, 5 Jan 2009 15:51:50 +0100

    Użytkownik " Poldek" <n...@W...gazeta.pl> napisał w wiadomości
    news:gjt3t4$9pa$1@inews.gazeta.pl...

    > A co jeżeli same odsetki znacznie przekroczą "ustaloną" kwotę raty?

    To nie jest możliwe, ta rata jest tak ustalona, że nie przekroczą.

    > "Ustaloną" kwotę raty, to można mieć tylko w przypadku kredytu o stałym
    > oprocentowaniu. A takich w Polsce w praktyce się nie daje. Przynajmniej ja
    > nie
    > znam żadnego przypadku (chodzi o hipoteczny).

    Ustaloną kwotę raty można miec także przy kredycie o zmiennym oprocentowaniu
    i dopóki się oprocentowanie nie zmieni, nie zmieni się także ta ustalona
    wysokość raty. Nawet jak ono się zmieni (wpewnym zakresie ograniczonym od
    góry warunkiem, o którym wspomniałeś) nic nie stoi na przeszkodzie aby
    zamiast zmienić wysokość raty, zmienić ich ilość. I tylko konieczność
    aneksowania umowy przy zmianie ilości rat powoduje, że w praktyce się to nie
    zdarza.

    > Obaj nie macie racji.

    Hmmm...

    > W praktyce kredyt o ratach stałych oznacza, że przy danym oprocentowaniu
    > wszystkie raty są tej samej wysokości. Oczywiście, jak oprocentowanie się
    > zmienia, to zmienia się wysokość raty.

    A tam wyżej jest napisane coś innego? Tam gdzie sa takie poziome kreski
    (zwane myślnikami).

    > Co do tego, że w miarę spłacania maleje kapitał i wtedy znaczenie
    > wysokości
    > oprocentowania zmniejsza się - popatrzcie sobie na harmonogram spłat. Przy
    > obecnym poziomie oprocentowania przez pierwsze 20 lat spłacania kredytu
    > letniego kapitał pozostały do spłaty zmniejsza się bardzo niewiele. Rata
    > odsetkowa zrównuje się z kapitałową "już" po 25 latach spłacania kredytu
    > 30-letniego...

    Nie muszę patrzeć na harmonogram, zresztą nie mam niczego takiego pod ręką.
    Na oko widać, że co najmniej 40% kapitału zostanie spłacone przy
    oprocentowaniu w granicach 7-7,5% co jest typowym obecnie oprocentowaniem
    kredytów hipo. A 40% to nie jest niewiele. Na oko też widzę, że zrównnanie
    części kapitałowej i odsetkowej powinno nastąppić szybciej, właśnie w
    okolicy 20 roku, a nie 25. Oczywiście to jest zgrubne oszacowanie, mogę się
    mylić o procent czy rok.

    pozdrawiam, marekz