  • Data: 2004-02-15 19:21:29
    Temat: Re: bank jest instytucją zaufania publicznego
    Od: Michał 'Amra' Macierzyński <m...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Bogdan B. <b...@h...pl> wrote:
    > Czy ktoś pamięta skąd się wzięło sformułowanie jak w temacie? W końcu
    > na grupie często się powtarza, a właściwie nie wiem skąd pochodzi?

    Tu nie tylko chodzi o bank. Jest kilka zawodow i instytucji, ktore mozna tak
    nazwac.
    Chodzi glownie o to, ze jego dzialalnosc jest scisle regulowana przepisami
    prawa (zauwaz - prawo bankowe - a nie ksh) i kontrolowana przez liczne
    instytucje (np. nadzor bankowy).

    jest jeden artykul, ktory pewnie odpowiedzialby na twoje watpliwosci, ;)
    niestety nie mam pelnej wersji, a na SGHu nie zauwazylem tego czasopisma.

    Glosa - Przegląd Prawa Gospodarczego nr 2/2003, Bank jako instytucja
    zaufania publicznego, Andrzej Janiak

    Banki powszechnie zaliczane są do instytucji zaufania publicznego. Stawiane
    są im najwyższe wymagania co do kwalifikacji i staranności przy wykonywaniu
    powierzonych zadań. Stosuje się wobec nich surowe zasady odpowiedzialności,
    wprowadza bardzo rozbudowane regulacje ostrożnościowe, których zasadniczym
    celem jest zapewnienie bezpieczeństwa depozytów oraz budowanie i utrwalanie
    społecznego zaufania do instytucji finansowych. Stworzono nawet "Zasady
    dobrej praktyki bankowej". Masowe gromadzenie w bankach pieniędzy, zarówno
    przez ludność, jak i przez organizacje i przedsiębiorstwa, zdają się
    potwierdzać istnienie publicznego zaufania do banków, jednak sondaże
    wskazują, że tylko co czwarty Polak darzy zaufaniem bankowców i finansistów.
    Jakie przesłanki powodują więc, że można mówić o banku jako instytucji
    zaufania publicznego i czy podstawy normatywne dla zakwalifikowania banków
    do tej kategorii są oczywiste i dostatecznie wyraźne? Między innymi na te
    pytania odpowiada w swoim artykule Andrzej Janiak.