  • From: "RobertS" <b...@p...pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Zamkniecie konta w Lukas Banku
    Date: Sat, 08 Sep 2007 15:04:00 +0200

> [...]
    > 1. Bank może wydać posiadaczowi rachunku oszczędnościowego oraz
    > posiadaczowi
    > rachunku terminowej lokaty oszczędnościowej imienną książeczkę
    > oszczędnościową
    > lub inny imienny dokument potwierdzający zawarcie umowy.
    > W nazwie dokumentu należy użyć w odpowiednim przypadku wyrazu
    > "oszczędnościowy".
    > 2. Wydanie dokumentu, o którym mowa w ust. 1, zwalnia bank od obowiązku
    > przesyłania
    > posiadaczowi rachunku bankowego wyciągów z tego rachunku.
    >
    > W swym literalnym brzmieniu nie wymaga komentarza :)

    Czy Lukas wydaje klientom książeczki oszczędnościowe? NIE. Robiło to (i
    pewnie nadal robi) PKO BP. X lat temu sam miałem taką książeczkę . I w tym
    przypadku zgadzam się, że wyciągi nie są potrzebne, ale taka książeczka
    działa na innych zasadach niż zwyczajny ror!
    Poza tym w każdej umowie konta osobistego jest określone w jaki sposób
    klient będzie otrzymywał informacje nt zmian salda. Skoro wyciągi nie są
    obowiązkowe to po co te zapisy?

    > Nie przeczę, ale nie jest to spowodowane brakiem treści o wyciągach w
    > art.53 Twojej wersji ustawy ;-))

    Ustawa PB jest raczej tylko jedna. Mogę dokładnie sprawdzić w Lexie
    aktualną wersję, ale nie sądzę, aby art. 53 się jakoś znacząco zmienił...

    > Ten art. 728 ust. 1 Kodeksu Cywilnego jest tam w tym brzmieniu i to jest
    > fakt, a jednocześnie jest nieobowiązującym zapisem i to też jest fakt.

    Co to znaczy "nieobowiązujący zapis"?

> [...]
    > jest tam tak jakby go nie było. Byłby obowiązujący gdyby faktycznie nie
    > było art. 53 w ustawie Prawo Bankowe. Dlaczego? Bo tak stanowi ten Kodeks

    > Cywilny za sprawą swojego Art. 733.
    > ****Przepisy niniejszego tytułu nie uchybiają przepisom o rozliczeniach
    > pieniężnych.****
    > Nie uchylaja, czyli pozwalają nawet na zupełnie inne określenie
    > obowiązków w tej sprawie w innych aktach prawnych o rozliczeniach
    pieniężnych, a
    > takim aktem niewątpliwie jest ustawa Prawo bankowe i stosowny zapis tam
    OK, ale według mnie źle interpretujesz zapis art. 53 PB.
    Jeżeli bank nie musi informować klienta o zmianach salda to po co jest na
    ten temat informacja w każdej umowie konta bankowego?
    Mam wiele rachunków bankowych a miałem jeszcze więcej i w każdej jest zapis
    mówiący o "wyciągach".
    Dlaczego banki wysyłają klientom bezpłatnie wyciagi skoro nie muszą tego
    robić? Jaki miałoby sens wysyłanie setek tysiecy listów miesięcznie? Wiesz
    jakie to są koszty? Dlatego też banki udostępniają dostęp do rachunku przez
    internet, sms, wap. Jeżeli klient ma dostęp do rachunku przez jeden z ww.
    kanałów to bank NIE będzie mu wysyłał bezpłatnych wyciagów! Jest to wtedy
    płatna opcja.
    Sposób informowania klienta o zmianach salda jest określony w każdej umowie
    rachunku bankowego...

> [...]
    > niepewności.

    > JEST OBOWIĄZANY, ale art 111 to tylko gwarantowane minimum i każdy bank
    > ma
    > prawo rozszerzyć swoje obowiązki ponad to minimum. W swoim regulaminie
    > może uczynić TOiP częścią umowy, więc jego zmiany będą zmianą umowy, a tę

    > można zmienić w takiej formie, w jakiej była zawarta. Bank JEST
    > OBOWIĄZANY
    > również do przestrzegania swojego regulaminu i umowy i gdu tam swoje
    > obowiązki rozszerzy, to nie wystarczy gdy wywiąże się tylko z ustawowego

    Zgadzam się w 100%. Jeżeli bank chce dać klientowi więcej niż obowiązkowe
    minimum to ma do tego prawo.

    > Jest wielce prawdopodobne że wiesz lepiej jak było w Twoim przypadku ;-)
    ;-)

    > Tylko roszczenia, a to może być bardzo ważne dla klienta mającego w
    > planach korzystanie z produktów kredytowych jakiegokolwiek banku i o tym
    >
    > wspomnę niżej.

    > Znowu przeginasz. Opłaty nie przedawniły się. Przedawniły się tylko
    > roszczenia, a to nie to samo.
    Oki w takim razie inaczej. Klient ma niespłacone opłaty czyli nie ma
    jeszcze żadnego roszczenia.
    Nikt od nikogo niczego nie chce i klient nie musi zamykać tego konta -
    opłaty bedą nadal naliczane.
    Ale pewnego pięknego dnia otrzyma pismo z windykacji banku, że na rachunku
    ma saldo debetowe na kwotę XXX zł i ma je spłacić do dnia X.
    I to już będzie roszczenie, no nie?
    W tym momencie klient korzysta z art. 731 KC i odpisuje, że nie musi płacić
    za okres wcześniejszy niż 2 lata - bedzie miał rację.

    Wynika z tego, że jeżeli klient sam chce zamknąć rachunek to musi spłacic
    całość - nie ma żadnych roszczeń. Ale jeżeli inicjatywa wyjdzie ze strony
    banku to płaci za max. ostatnie 2 lata. Oczywiście bank to sobie odbije
    naliczając opłaty za wysłanie pisma/monitu i generalnie windykację.

    Czy lepiej samemu spłacić wszystko czy czekać aż bank się upomni o swoje?
    Walka z bankiem jest generalnie nierówna i rozsądniejsze będzie to pierwsze
    rozwiązanie. Jeżeli klient chce mieć święty spokój to polecam tak załatwić
    sprawę...

    > Przypomnieć można, ale to nie wystarczy by bank wierzytelności nie wpisał

    > w jakieś rejestry jak na przykład w BIK. Klient ma prawo nie uznać
    > wierzytelności i bank wtedy nie może wnosić roszczeń, ale absolutnie nikt

    > mu nie zabroni wpisania tej wierzytelności w BIK, więc często najlepszym
    >
    > rozwiązaniem jest jej uznanie w wynegocjonowanej wysokości i spłacenie.
    > Zaprzeczysz? Wolałbyś nie zapłacić 400 zł i opóźnić budowę własnego M o
    > kilka lat? Może jednak lepiej próbować wynegocjonować mniejszą kwotę
    > także
    > gdy roszczenie jest już przedawnione?
    Nie przeczę. Taki zapis w BIK (słuszny lub nie) to tykająca bomba
    zegarowa....

    > Pozwolę sobie jeszcze wrócić do tego niby obowiązku przesyłania wyciągów,

    > który chyba obaliłem. Czyż nie? ;-)
    Mam swoją teorię i wiem jak wyglada praktyka, ale każdy ma prawo do
    własnego zdania ;-)

    > Chyba Cię zaskoczę stwierdzeniem że jednak nie do końca. Powołałem się na

    > art. 53, ale to nie wystarczy gdy do rachunku podpięta jest (w
    > rzeczywistości to rachunek jest podpięty) karta płatnicza. Nie
    > rozpatrywaliśmy tego przypadku, a wtedy dochodzą jeszcze obowiązki
    > zawarte
    > w ustawie o elektronicznych instrumentach płatniczych. Choć tak bardzo
    > się
    > rozpisaliśmy, to jednak tylko wzruszyliśmy temat. Brniemy dalej? ;-)
    Dlaczego nie?
    Ww ustawa nakłada na bank obowiązek wysyłania zestawień transakcji
    wykonanych kartą płatniczą (nie chce mi się teraz szukać, który to był
    art.).
    Może na początku nie precyzujmy jaka to będzie konkretnie karta.

    Co w przypadku jeżeli obrotów na karcie nie było? Nie kojarzę, aby w
    ustawie było jakieś wyłączenie mówiące o tym, że jeżeli nie było transakcji
    to bank nie ma obowiązku wysłania/udostępnienia zestawienia transakcji.

    Niektóre banki wysyłają "zerowe" zestawienia a inne nie...
    Ale to już chyba temat na inną dyskusję ;-)

    pozdrawiam
    RobertS

    p.s.
    pracowałem w banku i wiem jak reaguje się na różnego rodzaju reklamacje,
    które do kosza, a którymi pracownicy banku się zajmują...Czasem wystarczy
    powołać się na kilka przepisów prawnych, aby bank odpuścił temat.
    Zwyczajnie większość pracowników banków nie zna przepisów PB, KC itp...