  • Data: 2002-07-04 04:54:35
    Temat: Re: Tansze karty chipowe
    Od: "Vizvary II Istvan" <v...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    "AMRA" <a...@a...com> wrote in message
    news:ag0042$6cb$1@news.onet.pl...
    > Mariusz Kubinski 2002-07-03 Źródło: KOPERNIK.PL

    > Kolejne obniżki cen przekładają się np. na spadek płaconej przez banki,
    ceny
    > wielofunkcyjnej (wieloaplikacyjnej) inteligentnej karty Visa z ponad 8 USD
    > 1998 r. do 2,6 USD obecnie.
    > Dzięki rozpoczętemu przez Visa International w 2000 r. programowi tanich
    > kart z mikroprocesorem banki członkowskie tej organizacji mogą nabywać
    > produkty o niższym koszcie wytworzenia. Korzystając z programu do tej pory
    > banki wydały już ponad 14 mln kart Visa z mikroprocesorem o obniżonej o
> [...]

    To jeszcze nie jest ta ilosc, przy ktorych mozna powiedziec, ze ta
    technologia okazala sie nastepca technologii kart z paskiem magnetycznym.
    Dla VISA 14 mln to wstep do pilota. No moze 100 mln kart z JAVA to juz by
    byla tendencja.

> [...]
    > sposobu zabezpieczenia odpowiedni dla danego rynku, jak równieżi
    > wykorzystujące technologię Java, znacznie bardziej rozbudowane karty
    > wielofunkcyjne oparte o standard GlobalPlatform. Na tych ostatnich można
    > umieścić różne, dodatkowe aplikacje, dzięki czemu karty te mogą np. służyć
    > do gromadzenia punktów przez klientów sieci usługowo-handlowych w
    programach
    > lojalnościowych, służyć jako bilety na środki transportu lub bilety
    wstępu,
    > czy też umożliwiać identyfikację posiadacza karty.

    Z ta wielofunkcujnoscia, to sprawa na prawde nie jest taka prosta.
    TEchnologia Global Flatform przewiduje (i karty na prawde je realizuja)
    bezpieczne (sprawdzane pod wzgledem integralnosci i autentycznosci) zdalne
    ladowanie apletow, ale karta caly czas jest w gestii wydawcy (banku).
    Poszczegolne aplikacje sa scisle izolowane, wiec teoretycznie nic nie stoi
    na przeszkodzie, by na przyklad jakas siec supermarketow instalowala (za
    zgoda i pod kontrola wydawcy) swoje aplikacje w karcie bankomatowej.

    Tyle, ze do tej pory nikt mi nie pokazal taka aplikacje, gdzie korzysci
    wielu aplikacji niweluje ryzyko z nimi wiazane.
    Srodki transportu - raczej technologia zblizeniowa. Tez tanieje. Programy
    lojalnosciowe - wlasne karty w dowolnej technologii z przyczyn
    psychologicznych (logo). Identyfikacja posiadacza (rozumie ze wobec innych
    podmiotow niz wydawca karty) teoretycznie mozliwa. Przeszkoda jest ze karta
    jest w ciaglej dysopozycje wydawcy, a nie posiadacza.

    Jak bedzie ponizej 1$ to napisz

    Vizvary