    From: "pastor" <laplap[NOSPAM]@wp.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Supermarket rozwija skrzydła
    Date: Tue, 26 Aug 2003 10:21:11 +0200

    Użytkownik "Krzysztof K. Maj" napisał >
    > Natomiast w dalszym ciągu dla mnie zagadką jest, co takiego zaszło 15-go
    > lipca, że wszystkie fundusze obligacji nagle zaczęły tracić na wartości.
    > Czy ktoś ma jakąś wiedzę na ten temat?

    Co się mogło stać 15-lipca? Ceny obligacji na rynku zaczęły spadać - to może
    być jedyny powód.
    Jest to oczywiście do sprawdzenia, należy ściągnąć ceny obligacji i je
    porównać, przed 15 i po 15, po powinny być niższe.

    > I zaraz nasuwa się następne pytanie: jeśli inwestorzy stracili, to kto
    > tę kasę zgarnął?

    Z tego co pamiętam, co coś koło 15-lipca, rząd stwierdził, że przyszłoroczny
    deficyt będzie bardzo duży, co oznacza więcej obligacji na rynku, w związku
    z czym duzi inwestorzy krajowi (banki, firmy ubezpieczeniowe) oraz
    zagraniczni przystąpili do sprzedaży obligacji o stałym oprocentowaniu. Im
    więcej miał ich dany fundusz inwestycyjny, emerytalny, tym więcej straciła
    na wartości jego jednostka.

    Co sobotę w rzepie jest podawana rentowność obligacji pięcioletnich, np.
    (12.07.2003) wynosiła 4,86%, dobrze byłoby sprawdzić ile wynosiła tydzień
    później (jeżeli ceny obligacji spadły, powinna być większa), ja obecnie nie
    jestem wstanie tego zrobić.

    Można zadać tylko pytanie, dlaczego zarządzający funduszami obligacji, nie
    robią tego w sposób aktywny, tak jak ci z banków itd.

    pozdrawiam
    pastor