    From: AP <c...@e...dyndns.org>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Przelew transgraniczny - "bank posredniczacy"?
    Date: Thu, 24 Feb 2005 17:16:46 GMT

    In article <cvl0h2$5s6$1@nemesis.news.tpi.pl>, ...@...com says...

    > Użytkownik "AP" <c...@e...dyndns.org> napisał w wiadomości
    l.net...

    > Alez ja to w pelni rozumiem i ma to sens. Moja watpliwosc wzbudzila kwestia,
    > ze musi byc posrednik. Innymi slowy, taki mus oznaczalby, ze nawet jesli dwa
    > banki maja techniczna i formalna zdolnosc do wzajemnych rozliczen
    > transgranicznych to poniewaz przelew jest wlasnie trangraniczny i jeden z
    > bankow jest nadawca a drugi odbiorca, potrzebny jest trzeci - tylko po to by
    > posredniczyl. Tak zrozumialem goscia z DB PBC. Chociaz treudno jest znalezc
    > sensowne uzasadanienie (ze niby pelniejsza kontrola przeplywow walutowych?).

    Moze mu sie cos poplatalo .. Jezeli gosc mial na mysli rozliczenia w
    STEP2, to wlasciwie mial racje bo o ile dobrze rozumiem w kazdym kraju
    rozliczajacym sie w tym systemie musi byc "punkt styku". W przypadku
    Polski to na pewno bedzie nim NBP (ale moga tez byc inne banki) i jak
    pisalem chyba (na 100% nie jestem pewny) zniknie koniecznosc posiadania
    rachunkow NOSTRO w bankach UE w EURO.

    Przy okazji:

    "10 stycznia 2005 roku Krajowa Izba Rozliczeniowa S.A. rozpocze;?a we
    wspó?pracy z Narodowym Bankiem Polskim testy z systemem STEP2. W ramach
    nich w lutym przeprowadzone zostana; testy zarówno dla transakcji
    krajowych, jak i transgranicznych pomie;dzy bankami zainteresowanymi
    przysta;pieniem do systemu EuroELIXIR a wybranymi bankami biora;cymi
    udzia? w testach z EBA dla systemu STEP2.
    Ze wzgle;du na prze?oz.enie terminu uruchomienia systemu SORBNET-EURO z
    7 lutego na 7 marca, zarówno rozliczenia transgraniczne, jak i krajowe w
    systemie EuroELIXIR rozpoczna; sie; w dniu 7 marca."