    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Subject: Re: Polacy nadplacaja kredyty
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Date: Wed, 7 Sep 2022 07:34:24 +0200

    On Wed, 7 Sep 2022 02:04:00 +0200, Poldek wrote:

    > Nie policzyłem, gdyż to policzenie będzie możliwe dopiero za 15 lat.
    > Podejmując decyzję o wzięciu kredytu zdecydowałem, że nie będę brał w
    > walucie, w której nie zarabiam i która jest walutą obcą. To był powód
    > pierwszy, drugi i trzeci.

    W normalnych warunkach, czyli np jeszcze w 2008 roku napisalbym,
    ze owszem - zlotowka moze duzo spasc, ale wtedy zarobki wzrosną.
    A w rezerwie byl jeszcze wyjazd za granice i zarabianie w euro.

    Wiec wydawalo sie, ze to raczej niewielkie ryzyko.

    > Czwarty to koszt wcześniejszej spłaty, który dla kredytu w zł jest
    > zerowy (przynajmniej mojego konkretnego kredytu), a dla kredytu w
    > walucie jest (był) znaczący. Nie to, żebym spłacił wcześniej - nie
    > spłaciłem i teraz po 15 latach spłacania i mając przed sobą kolejne 15
    > lat spłacania planuję, że będę spłacał do samego końca normalnie. Ale
    > kiedy brałem kredyt, to było dla mnie istotne, żebym miał możliwość w
    > razie czego spłacenia jednym pociągnięciem bez kosztów.

    Spodziewales sie spadku czy wygranej w Lotto ? :-)

    Ale jak pamietam, to i kredyty w PLN mialy duze koszty splaty.
    Moze po prostu trafiles na ten nieliczny, gdzie byly zerowe.

    P.S. Rada sprzed lat z USA - co zrobic, aby wczesniej splacic?
    Przestac splacac. Bank przysle jedno ostrzezenie, drugie, trzecie,
    az w koncu wezwie do splaty calosci. I wtedy splacic.
    Ciekawe, jakby to w Polsce zadzialalo.
    Nalezy sie oplata za wczesniejsza splate, czy nie nalezy.

    Ale teraz juz oplat nie ma/ma nie nie byc ... frankowych tez dotyczy?

    > Raty były od samego początku oczywiście wyższe. Oczywiście większość
    > biorących kredyty patrzyła tylko na raty na początku i ile można więcej
    > tego kredytu wziąć - ile więcej m2 kupić - a reszta nic nieważne.

    Bo chcialo sie miec jakies przyzwoite mieszkanie, a nie małą klitkę.
    I nic nie wskazywalo, ze czlowieka nie stac na nie.

    Zreszta jak ktos wczesnie kupil, jak CHF stal jeszcze wysoko,
    to bylo go stac.

    J.