    From: "AMRA" <a...@a...com>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Multibank i TFI a strona mBanku
    Date: Thu, 22 Aug 2002 13:04:45 +0200
    Sender: m...@p...onet.pl@chello062179046077.chello.pl

    > No i moze "dlatemu" latwiej (wiecej) bedzie sprzedac wiekszej liczbie
    > klientow mB, niz mniejszej MB?

    Byloby to bardzo prawdopodobne, gdyby nie fakt, ze oba banki (jednak)
    dzialaja w innej grupie wagowej.

    > A czy nie bylo tak, ze wiekszosc udogodnien byla juz na samym poczatku w
    > Multi? Na "nieistniejacym" (rodzacym sie) organizmie (Multibank byl po mB)
    > latwiej chyba manipulowac, niz na organizmie zywym, majacym setki k
    > klientow. mB byl (jest ;-) ) nie do konca dopracowanym pionierem.
    Multibank
> [...]
    > wyciagac wnioski z jego wzlotow i upadkow. Stad bardziej
    > urozmaicona/dopracowana oferta Multi. Nie bez znaczenia jest tu rowniez
    > marmurowo-internetowy charakter Multibanku.
    > Ponadto chyba oba banki sa jeszcze deficytowe(?). _Teraz_ latwiej (taniej)
    > jest sprawdzac trafnosc nowo wprowadzonych produktow na "mniejszym
    bracie".
    > Jak sam piszesz, Multi jest juz na rynku funduszy i ubezpieczen, czyli
    jest
    > "królikiem doświadczalnym" :-). Może teraz czas ma mBank?

    Pamietaj o podstawowym fakcie. mBank ze swojego zalozena mial byc bankiem
    prostym (jak budowa cepa ;).
    Wszelkie pojawiajace sie teraz udogodnienia niewynikaja wcale z checi jego
    rozbudowy, tylko BRE musi zdyferencjowac zrodla przycjhodow. Na depozytach
    nie zarabiaja duzych pieniedzy... mBank mial byc w trzecim kwartale tego
    roku sprzedany - sprzwedaz przesunieta zostala o co najmniej rok (zla
    sytuacja na rynku finansowym).
    Multibank ma byc detalicznym ramieniem BRE - dalsze rozwijanie mBanku moze w
    prosty sposob doprowadzic do kanibalizacji bazy klientow Multi.
    Jak sam zauwazyles - Multibank to taki lepszy mBank (lepszy bo z calym
    szeregiem uslug dodatkowych). Co wiecej w Multibanku za wszystkjo sie juz
    placi - nie ma tak, ze wszystko jest za darmo.

    BRE postawillo na Mltibank i jak zauwazyles mBank to tylko poletko
    doswiadczalne. Oczywiscie rozny profil bankow nie przeszkadza sprzedawac
    tych samych czy podobnych produktow. Oczywiscie, ze latwiej jest sprawdzic
    na mBanku (wieksza liczba klientow) niz Multibanku. Pytanie sie rodzi przede
    wszystki dla kogo. Ja uwazam ze Multibanku a nie mBanku. Rachunek w mBanku
    ze wzgldu na liczne ograniczenia wynikajac e m.in. z jego wirtualnego bytu
    nie moze byc rachunkiem dla osob wymagajacych i korzystajacych z calego
    zakresu uslug bankowych. Multibank juz sprzedaje fundusze i ubezpieczenia -
    w mBanku jest to piesn (niedalekiej?) ale jednak przyszlosci.

    Czyli - istotnie - tak jak piszesz - wprowadza sie do oferty Multibanku,
    zeby najbardziej zyskowne rzeczy dac pozniej do mBanku. Dlatego pisalem, ze
    produkt bedzie dla Multibanku - po to, zeby z czasem (fundusze) byc moze
    wprowadzic go do mBanku. Baza klientow jest z mBanku (bo wieksza). Jednak
    sadze, ze to wlasnie w Multi pojawia sie ubezpieczenia (bardziej dopracowany
    kanala internetwy, pelno noweych produktow - przelewy zagraniczne, PZ, KK),
    a dopiero po zebranych doswiadczeeniach do mBanku.

    I jeszcze pewna rzecz. Jesli BRE sprzeda 49% udzialow mBanku - zapewne
    pozniej bedzie chcialo _sprzedawac_ pomysly i gotowe oproacowania produktow
    z Multibanku do mBanku. Cos podobnego dzieje sie teraz w ITI i Onecie. Ta
    sama grupa kapitalowa, ale to wlasnie Onet kupuje za ciezka kase te
    rozwiazania. Mozna zatem domniemywac, ze w mBanku przystopowano z niektorymi
    produktami wlasnie z tego powodu. Jesli BRE sprzeda mBankowi SA np. cala
    koncepcje KK (a przeciez dalej bedzie mu swiadczylo takie rzeczy jak cala
    obsluge internetowa na altamirze - jakos bedzie sie musial rozliczyc), to
    wlasnie BRE bedzie mialo na papierze zyski :) a kasa i tak zostaine w jednej
    grupie. Oczywiscie to sa tylko moje domysly, ale nie zdziwilbym sie gdyby
    tak bylo.

    Konczac zatem. Wydaje mi sie, ze nowe i "rewolucyjne" produktuy beda w
    Multibanku. Tam jest po prostu inny sort klientow ( to wlasnie Multibank ma
    przejac czesc klientow Private Bankingu z BRE - do Multi VIP). To wlasnie w
    tym banku beda wszystkie produktuy. a te ktore sie sprawdza - zostana badz
    zaimplementowane w mBanku, badz pozniej mu "sprzedane".