    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Date: Thu, 17 Nov 2022 06:04:49 -0800 (PST)
    Subject: Re: DG na ryczałcie a kredyt hipo
    From: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    czwartek, 17 listopada 2022 o 13:26:50 UTC+1 ąćęłńóśźż napisał(a):
    > Różnie jest.
    > Znajdzie się dwoje krzykaczy i wyzwą zarząd, że oszczędza cudzym kosztem, a
    "lokatorzy" marzną.
    > Miałem tak przy próbach likwidacji "pogodówki", czyli dostarczania CO w... lecie.
    Tak, w lecie. To jest dopiero przekręt, CO w
    > lecie. "A jakby Wasza matka do Was w lecie przyjechała i byłoby jej zimno?".

    Cóż, to wszystko jeszcze zależy, co jest w decyzji zarządu a co wymaga uchwały.

    A przybliżysz temat "dostarczania CO w lecie"?
    Chodzi o grzanie części wspólnych?
    Czy nie macie na kaloryferach w mieszkaniach regulatorów?
    Albo po prostu nie macie liczników CO?

    Bo opłata stała jest płacona przez cały rok, niezależnie od tego, czy jest to "opłata
    stała za ciepłą wodę" czy
    "opłata stała za centralne ogrzewanie".
    Zresztą licznik do rozliczeń z dostawcą jest jeden, ew. w budynku mogą być
    podliczniki przed poszczególnymi
    wymiennikami.
    A podział na opłatę stałą za ciepłą wodę i za ogrzewanie jest taki, że w "sezonie
    grzewczym" (jest to tam
    jakoś zdefiniowane chyba w zależności od temperatury) wolno pobierać sumę tych mocy,
    ale poza
    sezonem grzewczym tylko moc w "opłacie stałej za ciepłą wodę".
    Oczywiście nikt nie odetnie ciepła i nikomu nie będzie zimno (chyba że całe miasto
    przekroczy
    moc dostępną z elektrociepłowni), ale są kary za przekroczenie.
    Np. u mnie w tym 0,6MW było 0,5MW na CO i 0,1MW na CW.
    Jak zmniejszyli do 0,5MW to na CO bło 0,42MW a na CW 0,08MW.
    Jaki jest podział po zmianie na 0,45MW - nie zdołałem się dotąd dowiedzieć,
    tak samo jak tego, czy ten podział ma sprecyzowane proporcje - np. właśnie 5:1.
    Bo licznik jest jeden i przy zmianie z 0,6MW na 0,5MW korzystniej byłoby zmienić na
    0,4MW "CO" i 0,1MW "CW".

    I co ci zawiniła "pogodówka"?

    W ogóle to jest ciekawe zagadnienie, jak ma się moc tego, co w elektrowni i tak musi
    pójść w gwizdek
    z mocą wymaganą na podgrzew wody oraz CO w budynkach podłączonych do sieci
    ciepłowniczej w Warszawie.
    Bo jakby nie patrzeć to warszawskie elektrociepłownie nie mają "cooling towers", ale
    mają ograniczenia
    co do temperatury wody zrzucanej do Wisły.
    Hmm, niby latem woda w Wile cieplejsza niż w zimie, ale może też są różnice w tym, o
    ile
    elektrowni wolno wodę podgrzać?
    Coś w lato było o tym, ze woda za ciepła i elektrownie nie mogą pracowaćpełną moc - a
    mocy potrzeba, bo klimy pracują...
    Zapewne poza sezonem grzewczym elektrownie nie muszą spalać więcej węgla, żeby
    nastarczyć na podgrzewanie wody.
    Ciekawe, czy w zimie muszą więcej spalać, żeby zapewnić ogrzewanie?

    Ogólnie energia z sieci cieplnej jest wciąż najtańsza, i to sporo (nawet 3 razy
    tańsza niż prąd).
    I podobno wcale nie jest tak mało użyteczna - czytałem, że w Nowym Jorku jest system
    klimatyzacji zasilany gorącą parą - również żeby chłodzić (po prostu trzeba
    dostarczać energii, w dowolnej formie)!