    From: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Brzydko mi to pachnie...
    Date: Wed, 16 Nov 2011 13:41:56 +0100

    On Wed, 16 Nov 2011 13:20:05 +0100, "MarekZ" <b...@a...w.pl> wrote:

    >Użytkownik "Jarek Andrzejewski" <p...@g...com> napisał w wiadomości
    >grup dyskusyjnych:i297c79g460u64255fbptr4s6f3hf4kenb@4ax.
    com...

    >Nie proponuję konfiskaty. Nie chcę też i nie mogę ograniczać praw
    >właścicieli, ale mogę stwierdzić, że interes właścicieli nie jest zbieżny z
    >moim. Więc zmianę właścicieli mogę uważać za netto korzystną dla siebie.

    w tym sensie, czyli pewnych rozważań - możesz. Ale jeśli w grę wchodzi
    działanie państwa (czy to siłą czy to pieniędzmi), to już dla mnie
    zbyt daleko idące "stwierdzenia".

    >Może NBP jest głównie po to aby zwiększyć możliwą skalę transakcji, a zatem
    >potencjalnie polepszyć cenę jednostkową? W artykule jest dywagacja na temat
    >kredytu refinansowego.

    istota rzeczy jest dla mnie ta sama: NBP miałby się zająść spekulacją
    prywatnymi przedsiębiorstwami na "rynkach finansowych", a to mi
    "brzydko pachnie".

    >Nie twierdzę, że to jest na pewno dobre, ale a'priori nie widzę podstaw do
    >uznawania tego za bezsens. Podobnie jak do traktowania tego jako
    >nacjonalizacji.

    to nie o to chodzi, czy akurat NBP zyska na tym czy nie, ale czy na
    pewno do tego jest powołany?
    Przecież mógłby np. handlować ropą naftową - też zyskowny biznes. Albo
    wynajmować nieruchomości.

    za sjp.pwn.pl:
    Nacjonalizacja - przejęcie przez państwo majątków ziemskich,
    przedsiębiorstw i kapitału stanowiących własność prywatną lub
    pozbawionych właściciela

    Myślę, że można używać tego określenia, gdy w grę wchodzi zakup
    prywatnych przedsiębiorstw przez organ polskiego państwa.
    --
    pozdrawiam,
    Jarek Andrzejewski