    From: "MarekZ" <b...@a...w.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Brzydko mi to pachnie...
    Date: Wed, 16 Nov 2011 13:20:05 +0100

    Użytkownik "Jarek Andrzejewski" <p...@g...com> napisał w wiadomości
    grup dyskusyjnych:i297c79g460u64255fbptr4s6f3hf4kenb@4ax.
    com...

    > czyli proponujesz konfiskatę? Bo w jaki inny sposób chciałbyś
    > ograniczyć możliwość właściciela korzystania z zysków jego
    > przedsiębiorstwa?

    Nie proponuję konfiskaty. Nie chcę też i nie mogę ograniczać praw
    właścicieli, ale mogę stwierdzić, że interes właścicieli nie jest zbieżny z
    moim. Więc zmianę właścicieli mogę uważać za netto korzystną dla siebie.

    > A po zakupie przez NBP problem jest IMHO taki, że wcale nie masz
    > żadnej gwarancji, że wydane na takie banki pieniądze przyniosą Ci zysk
    > netto. Masz za to pewność, że wydane pieniądze (i odsetki od nich -
    > wszak państwo ma deficyt i zadłużenie) będziesz musiał spłacać.
    > Jeśli uważasz, że to taki dobry biznes, to chyba najsensowniejszym
    > rozwiązaniem byłoby odkupienie akcji bezpośrednio, bez NBP "po
    > drodze"?

    Może NBP jest głównie po to aby zwiększyć możliwą skalę transakcji, a zatem
    potencjalnie polepszyć cenę jednostkową? W artykule jest dywagacja na temat
    kredytu refinansowego.

    > a dlaczego sądzisz, że zakup banku np. przez p. Kulczyka byłby lepszy
    > niż zakup tego samego banku przez p. Sorosa czy Buffeta (jakakolwiek
    > zbieżność nazwisk z osobami żyjącymi jest całkowicie przypadkowa ;-) ?

    Trudno powiedzieć. Nie ma mowy o odkupie od zagranicznych inwestorów
    prywatnych. To da się zrobić na giełdzie. Z tego co rozumiem chodzi o
    odkupienie pakietów od zagranicznych banków. A mam wrażenie, że jest większa
    szansa, że taki przykładowo Kulczyk w pewnym momencie ma szanse powiedzieć:
    wypie*dalać wszelakim euronadzorom czy tam innym euroinstytucjom typu
    co-by-tu-jeszcze-wymyślić, niż duży francuski czy niemiecki bank. Może nie
    jest to znacznie większa szansa, ale jednak. No i kwestia znajomości
    lokalnych polskich realiów w zarządzaniu bankiem. Są też naturalnie złe
    strony - brak wsparcia kapitałowego. Ale netto IMO sięopłaca.

    > a ja nie mam pewności, że jakikolwiek minister w rządzie Donalda Tuska
    > założył sobie, ile ukradnie, a nawet jeśli założył - to czy przestanie
    > kraść po osiągnięciu tej kwoty...

    Weźmy pod uwagę, że zysk NBP i tak prawie w całości przepada w budżecie
    państwa. Jak po drodze da się sensownie obrócić tymi środkami, czemu nie?
    Nie twierdzę, że to jest na pewno dobre, ale a'priori nie widzę podstaw do
    uznawania tego za bezsens. Podobnie jak do traktowania tego jako
    nacjonalizacji.