  • 31. Data: 2023-04-15 22:17:51
    Temat: Re: Oszczędności nastolatka - w co zainwestować?
    Od: Pete <n...@n...com>

    W dniu 2023-04-14 o 19:03, Piotr Gałka pisze:

    > i belka 19%

    > Albo jakieś drobiazgi (i nie używać, nie rozpakowywać), które za 30 lat
    > będą miały dużą wartość kolekcjonerską.
    > P.G.

    https://faniklockow.pl/2020/10/24/jak-inwestowac-w-k
    locki-lego/

    --
    Pete

  • 32. Data: 2023-04-16 11:29:08
    Od: Marek <k...@o...pl>

    W dniu 12.04.2023 o 23:52, nadir pisze:
    > Nastolatkowi uzbierało się z różnych komunii, urodzin i pracy dorywczej
    > coś koło 10k PLN-ów. Wydatków na razie nie ma na takim poziomie i myśli
    > w czy to "zamrozić" na kilka lat? Chciał w krypto, ale mu to wybiłem ze
    > łba, działki nad morzem nie kupi.
    > Lokata tak średnio mnie przekonuje, na giełdzie też nie pofika.
    > Złoto, srebro czy jakieś inne pomysły? Co radzicie?

    kupić uncję złota, za resztę bitcoina.

  • 33. Data: 2023-04-16 20:34:26
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Kupić książkę "Biedny ojciec bogate dziecko" (może na odwrót), dać mu do przeczytania
    i niech sam zdecyduje za siebie.

    -----

  • 34. Data: 2023-04-16 21:14:04
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 16.04.2023 o 20:34, ąćęłńóśźż pisze:
    > Kupić książkę "Biedny ojciec bogate dziecko" (może na odwrót),

    Czytałeś? Bo tytuł sugeruje, że ktoś planował zostać milionerem, albo na
    odwrót.

    > dać mu do przeczytania i niech sam zdecyduje za siebie.

    W pełni nie może za siebie decydować, jest niepełnoletni.
    O swojej kasie może decydować i zadecydował, że chce żeby za kilka lat
    była więcej warta niż waciki.

  • 35. Data: 2023-04-26 17:58:21
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 14 kwi 2023 o 19:03, Piotr Gałka pisze:

> [...]

    Chyba po odliczeniach. ;)

    > i belka 19%

    Dziś (26 kwietnia) przeczytałem, ze zmiany nie są szykowane.
    Tak realnie wygląda obniżanie podatków w RP. PIT w dół z 18%
    do 12%, ale w zamian zdrowotnej (bardzo trudnej do opisania)
    czasami ;) nie można (w ,,skali'' nie można -- 18% i później
    17% dotyczyło ,,skali'') odliczyć od tegoż PIT, czyli zwykle
    (bo nie zawsze -- także w ,,s_kali'') PIT w górę... Inflacja
    celowo/specjalnie w górę (chociażby za sprawą węglowodorowej
    monopolizacji) a Belka (de facto od kapitałowych strat!) bez
    zmiany od lat i ze wzrastającą (czasami jest mowa o podwyżce
    tego podatku) tendencją...

    [tak napisałem, że ciężko przeczytać? -- to dobrze!!!
    jak z podatkowym prawem RPiS]

    > Albo jakieś drobiazgi (i nie używać, nie rozpakowywać),
    > które za 30 lat będą miały dużą wartość kolekcjonerską.

    Za czasów PRLi kupowano nawet samochody -- czyli dobra chyba
    najszybciej tracące na wartości...

    -=-

    Pisanie prawdy w naszej rzeczywistości jest zagrożone więzieniem,
    więc na razie ;) nie mogę bezpiecznie napisać -- kto z wielkich
    wącha się z Chińczykami, ale to chyba tajemnica Poliszynela.

    Chiny (jak powszechnie wiadomo) przeżywają bardzo szybki wzrost
    gospodarczy państwa -- niekoniecznie temu wzrostowi odpowiada
    wzrost zasobności/bogactwa chińskiej ludności... RP czerpie
    przykłady z Pekinu -- gdzie władcy chcą wprowadzić terminy
    ważności pieniądza, *zmuszając* ludzi (suwerena?) do
    ,,inwestowania'' (czyli zwykle tracenia) oszczędności...

    Na zmianę polskiej rzeczywistości na razie nie można liczyć.

    Zadaniem inflacji (połączonej z zaniżonymi stopami procentowymi)
    jest odebranie oszczędności ,,kułakom'' -- >>tyle wolności, ile
    własności<< (jak krzyczał kiedyś Rydzyk) a do czego jak do czego,
    ale do wolności ,,suwerena'' polskie państwo raczej ;) nie dąży!

    Inflacja ogólnie opłaca się rządom -- zwykle jednak kończy się
    upadkiem inflacjogennego rządu, ale mamy niezwykłą sytuację,
    czyli mamrotanie o putinflacji -- choć na wiele lat przed
    wojną polska inflacja niebezpiecznie pięła się q wyżynom...
    (czyli mamy do czynienia z posługiwaniem się kłamstwem,
    które jest powszechnie akceptowane -- ,,suweren'' udaje,
    iż wierzy w putinflację wbrew faktom)

    PiS (Przekupstwo, Inflacja, Skubanie) kupuje wyborców,
    sącząc: 500+ na kolejne; 500+ na pierwsze; 18% na 17%;
    17% na diabli wiedzą co a później na 12%; mieszkanie+;
    2%; różne becikowe; teraz komputer+...

    Wszystkie te wydatki trzeba czymś pokryć -- więc PiS pokrywa
    tym, co zrabuje ,,kułakom''!!! Zabiera ,,kułakom'', żeby dać
    ,,potrzebującym''. Jak za czasów PRLi, jak za Stalina -- kto
    trzymał w skarpetach, ten stracił, bo nie zaufał bogu, jakim
    wówczas była PZPR. (piszę o wymianie złotówki) Teraz bankowe
    oszczędności przynoszą straty -- gdyż banki nie znajdują się
    w rękach władców? Tak władcy zachęcają do oszczędzania w PPK
    i ZUSie bądź do inwestowania w grząskim/niepewnym prawie RP?

    Czy przez dwie kadencje PiS cokolwiek poprawiła w: medycynie,
    prawie, gospodarce? Wg mnie jedynie przepompowywała pieniądze
    z ,,suwerenowych'' ;) kieszeni do własnych, przerabiając tego
    ,,suwerena'' na zbiór człekopodobnych homo sovieticus biernie
    wypatrujący pomocy państwa i całkowicie zdany na ową pomoc...
    (zbiór wypatrujący i zdany...)

    -=-

    Po co wierzącym ludziom pieniądze!? -- toż Bóg/bóg (teraz tym
    bogiem jest PiSowskie państwo) troszczy się o potrzebujących.

    Może doczekamy się nowego psalmu:

    Powierz PiSowi swoją drogę i zaufaj Mu: PiS sam będzie działał

    Kilkadziesiąt lat po upadku PRLi żyję w kolejnej PRLi...
    Kiedyś bogiem była PZPR, teraz PiS jest bogiem. Kłamstwa
    (jako podstawa bytu) zostały te same -- albo takie same.

    -=-

    Giacomo Girolamo Casanova prawił, iż z każdego upadku, z każdej
    niedoli ratować człowieka potrafi rozum... Może to prawda, lecz
    mnie tego rozumu brakuje!!! W USA pada kolejny bank? Amerykanie
    potrafią lokować oszczędności w wartościowe papiery? I potrafią
    zyskownie lokować -- i stratnie niestety też potrafią...

    Na razie bogacą ludzie pokroju: Glapińskiego, Kaczyńskiego bądź
    Morawieckiego... Od ,,zawsze'' -- Rydzyka...

    [bo własne tylko upodlenie ducha ugina wolnych szyję do łańcucha?
    + Finlandia ze Szwecją w NATO --> zmniejszenie wagi suwalskiego przesmyku
    + Ukraina w NATO i w UE --> zmniejszenie wagi Polaków jako
    moskiewskiej przeciwwagi
    = tak więc geopolityczny monopol ;) Polaków słabnie
    polska gospodarka rozwinięta na niby
    polska demokracja jak w Chinach bądź za czasów PRLi?
    polska obronność (jak w międzywojennym dwudziestoleciu?) -- Kraby i zakupy]

    Z wojennej pożogi niektórzy ;) Polacy wyjdą: bogaci, silni, zadowoleni...
    [wielu zapłaci swym życiem za przyjmowanie kłamstwa o putinflacji za
    prawdę?]

    --
    (,-.`._,'( |\`-/| '.'O`-,` . ,; o.' eneuel#eneuel.ct8.pl '.O_'