  • 1. Data: 2005-07-21 07:50:03
    Temat: Niektóre zapisy w umowie kredytowej BOŚ (długie)
    Od: RobertR <R...@w...pl>

    Witam!
    Zastanawiam się na kredytem hipotecznym w tym banku. Dlatego
    przestudiowałem wzór umowy i mam parę pytań.
    Cytuję
    ======
    "§15. 1. Kredytobiorca zobowiązuje się w okresie kredytowania do:
    11) dostarczania - na wniosek Banku - aktualnej (z ostatnich 3
    miesięcy) wyceny nieruchomości stanowiącej przedmiot prawnego
    zabezpieczenia niniejszego kredytu, sporządzonej przez akceptowanego
    przez Bank rzeczoznawcę,"

    Czy ten zapis oznacza, że w dowolnym momencie będę musiał wyłożyć
    kilkaset złotych na wycenę domu? W skrajnym przypadku co 3 miesiące.
    ======
    §16. 4. W przypadku niespłacenia części lub całości kredytu
    Kredytobiorca wyraża zgodę na wykonywanie działań windykacyjnych także
    przez osoby inne niż Bank, działające w imieniu i na zlecenie Banku.
    5. W przypadku zlecenia przez Bank prowadzenia windykacji wymagalnych
    należności podmiotowi zewnętrznemu na podstawie zawartej z takim
    podmiotem umowy, Kredytobiorca niniejszym upoważnia Bank do przekazania
    takiemu podmiotowi informacji, które umożliwią prowadzenie skutecznych
    działań windykacyjnych wobec Kredytobiorcy. Koszt windykacji prowadzonej
    przez podmiot zewnętrzny pokrywa Kredytobiorca.

    Czy to normalny zapis? Oczywiście mam zamiar płacić regularnie, ale
    jeśli coś się wydarzy to czy Bank może zlecić windykację dowolnej osobie?
    ======
    §20. Rozwiązanie niniejszej Umowy za zgodą obu stron, jej uzupełnienie
    lub zmiana mogą być dokonane wyłącznie w formie pisemnej, pod rygorem
    nieważności, za wyjątkiem zmiany oprocentowania, zmiany ,,Taryfy opłat i
    prowizji Banku Ochrony Środowiska S.A. za czynności bankowe w obrocie
    krajowym i zagranicznym" i ,,Regulaminu udzielania przez Bank Ochrony
    Środowiska S.A. kredytów hipotecznych dla osób fizycznych".
    §22. W przypadku:
    2) doręczania przesyłek listami zwykłymi, przesyłkę uznaje się za
    doręczoną po upływie 5 dni roboczych od daty jej nadania w urzędzie
    pocztowym.

    a w Regulaminie jest napisane:

    3. Bank doręczy Kredytobiorcy do rąk własnych lub listem zwykłym:
    1) nowy wyciąg z Taryfy - w przypadku podwyższenia cen za czynności
    wymienione w Taryfie lub wprowadzenia nowych prowizji i opłat,
    2) nowy Regulamin - w przypadku zmiany niniejszego Regulaminu.
    Przesyłkę uznaje się za doręczoną po upływie 5 dni roboczych od daty jej
    nadania w urzędzie pocztowym.

    Czy to jest zgodne z prawem? Mogą twierdzić, że wysłali cokolwiek, a że
    to nie doszło to nie ich wina.
    ======

    Muszę się na te zapisy godzić? Czy można je zmienić?

    Z góry dziękuję i pozdrawiam
    --
    Z pozdrowieniami
    RobertR.

    PS. Pisząc do mnie wytnij iksy z adresu.

  • 2. Data: 2005-07-21 22:04:41
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "RobertR" <R...@w...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    >
    > Czy ten zapis oznacza, że w dowolnym momencie będę musiał wyłożyć
    > kilkaset złotych na wycenę domu? W skrajnym przypadku co 3 miesiące.

    Na to wygląda.

> [...]
    >
    > Czy to normalny zapis? Oczywiście mam zamiar płacić regularnie, ale
    > jeśli coś się wydarzy to czy Bank może zlecić windykację dowolnej

    Mniejsza o dowolną osobę. Gorsze, że ta dowolna osoba będzie wystawiała
    dowolne fatury za swoje usługi, za które Ty będziesz płacił.

> [...]
    jej
    > nadania w urzędzie pocztowym.
    >
    > Czy to jest zgodne z prawem? Mogą twierdzić, że wysłali cokolwiek, a

    Z prawem tak. Ze zdrowym rozsądkiem akurat nie bardzo. Ciekawe jak bank
    zamierza dowieść, że wysłał do Ciebie listem zwykłym cokolwiek. Bo jak
    mu się uda to, to będzie uznawane za doręczone. Ciężąr dowodu akurat na
    nich spoczywa.

    > ======
    >
    > Muszę się na te zapisy godzić? Czy można je zmienić?

    Zgodzić się na nie nie musisz, ale oni nie muszą Ci dać kredytu. To ich
    oferta. Możesz ją przyjąć lub odrzucić. co do negocjacji, to ja bym
    próbował. Zwłaszcza określenia warunków, kiedy będą żądać tych wycen
    oraz określenia wysokości kosztów egzekucji.