  • 1. Data: 2008-02-18 07:05:34
    Temat: Limes Inferior, karty i bankomaty.
    Od: krzysztofsf <k...@w...pl>

    Dla znajacych ta ksiazke Zajdla.

    Nie uwazacie, ze jego wizja w czesci dotyczacej kluczy i ich
    funkcjonalnosci zaczyna sie realizowac?
    Sledzenie osob na podstawie platnosci bezgotowkowych jest juz
    stosowane, funkcjonalnosc bankomatow w czesci dotyczacej operacji
    bezgotowkowych jest coraz wieksza - tylko cze4kac, az bedzie mozna
    przelewac w nich pieniadze nie tylko na wskazane konto, ale z karty na
    karte.
    Pieniadz elektroniczny coraz bardziej wypiera gotowke, prog transakcji
    gotowkowych w zyciu zwyklego zjadacza chleba robi sei coraz nizszy.

  • 2. Data: 2008-02-18 09:23:16
    Temat: Re: Limes Inferior, karty i bankomaty.
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    krzysztofsf <k...@w...pl> writes:

    > Nie uwazacie, ze jego wizja w czesci dotyczacej kluczy i ich
    > funkcjonalnosci zaczyna sie realizowac?

    Nie.

    Tzn. nie "zaczyna" :-)

    > Sledzenie osob na podstawie platnosci bezgotowkowych jest juz
    > stosowane,

    Od dluzszego czasu. U nas moze nieco mniej, ale tylko "moze".

> [...]
    > bezgotowkowych jest coraz wieksza - tylko cze4kac, az bedzie mozna
    > przelewac w nich pieniadze nie tylko na wskazane konto, ale z karty na

    To akurat bez wiekszego znaczenia.

    > Pieniadz elektroniczny coraz bardziej wypiera gotowke, prog transakcji
    > gotowkowych w zyciu zwyklego zjadacza chleba robi sei coraz nizszy.

    U nas i tak ludzie duzo placa gotowka.

    Pewien problem zaczyna sie wtedy, gdy osoba placac 1000 zl gotowka
    jest podejrzana.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 3. Data: 2008-02-18 10:13:26
    Od: krzysztofsf <k...@w...pl>

    On 18 Lut, 10:23, Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> wrote:

    > To akurat bez wiekszego znaczenia.

    Mylisz sie.
    W przyszlosci roznego typu zasilenia gotowkowe moga (jesli powyzsze
    sie bedzie rozwijac) odbywac sie w ten sposob, ze wlozy sei do
    bankomatu karte, zautoryzuje kwote, a nastepnie druga osoba wlozy
    swoja karte i zautoryzuje zasilenie. naturalnie technicznie moze to
    isc roznymi drogami, lacznie z wykorzystaniem telefonow komorkowych.

    Znacznie takiej perspektywy - praktycznie wszystkie ruchy pieniezne do
    przesledzenia. Jesli jeszcze doszlaby w bankomatach oplata za wyplaty
    gotowkowe, z brakiem oplaty za przelewy - to kupno samochodu na
    gieldzie, oraz pozyczka 50 zl znajomenu - moglymy sie tak samo odbywac
    wg tego scenariusza.
    Ja mam wrazenie, ze Zajdel przewidzial - i to kiedy...

  • 4. Data: 2008-02-18 10:44:02
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    On 18 Lut, 08:05, krzysztofsf <k...@w...pl> wrote:
    > Dla znajacych ta ksiazke Zajdla.
    >
    > Nie uwazacie, ze jego wizja w czesci dotyczacej kluczy i ich
    > funkcjonalnosci zaczyna sie realizowac?

    Nie tylko ta wizja :]

    Zdawanie egzaminów na uczelniach przez radio ma się coraz lepiej :/

    Pzdr.
    L.

  • 5. Data: 2008-02-18 13:36:23
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    krzysztofsf <k...@w...pl> writes:

> [...]
    > swoja karte i zautoryzuje zasilenie. naturalnie technicznie moze to
    > isc roznymi drogami, lacznie z wykorzystaniem telefonow komorkowych.

    Czym to sie rozni od normalnego przelewu? Teraz i tak wszystko,
    pomijajac drobne transakcje, opiera sie na przelewach.
    Drobne transakcje nikogo nie interesuja, i nawet gdyby byly
    rejestrowane, nikt by nie byl w stanie ich sledzic.

    > Znacznie takiej perspektywy - praktycznie wszystkie ruchy pieniezne do
    > przesledzenia.

    Czym to sie rozni od obecnej sytuacji?

    > Jesli jeszcze doszlaby w bankomatach oplata za wyplaty
    > gotowkowe, z brakiem oplaty za przelewy

    Przeciez wlasnie tak jest. A jesli nie brak oplaty, to w kazdym
    razie nizsza oplata.

    > - to kupno samochodu na
    > gieldzie, oraz pozyczka 50 zl znajomenu - moglymy sie tak samo odbywac
    > wg tego scenariusza.

    Z ta roznica, ze urzedu nie interesuje 50 zl.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 6. Data: 2008-02-18 13:47:47
    Od: krzysztofsf <k...@w...pl>

    On 18 Lut, 14:36, Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> wrote:

    > Z ta roznica, ze urzedu nie interesuje 50 zl.

    Czytales Limes Inferior?

  • 7. Data: 2008-02-18 14:37:34
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    krzysztofsf <k...@w...pl> writes:

    > Czytales Limes Inferior?

    Tak, aczkolwiek pewnie 20+ lat temu. Czemu pytasz?
    --
    Krzysztof Halasa

  • 8. Data: 2008-02-18 15:31:18
    Od: krzysztofsf <k...@w...pl>

    Dnia 18-02-2008 o 15:37:34 Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> napisał(a):

    > Tak, aczkolwiek pewnie 20+ lat temu. Czemu pytasz?

    Bo tam podstawowa przyczyna przejscia na pieniadz elektroniczny byla
    wlasnie latwosc tropienia wzietego na celownik po wszystkich jego
    transakcjach - bez wzgledu na wysoksc.
    Wystarczy, ze leza w bazie i w razie czego mozna je odszukac.
    Pamietasz o tym "broczeniu punktami" i koniecznosci zapewnienia wszystkim
    ich stalego doplywu, nawet tych najmneijwartosciowych czerwonych, zeby
    ludzie byli pod kontrola?

    Technologia pomalu zaczyna to umozliwiac a w miare jak bedzie zanikal
    pieniadz fizyczny, to jedynie platnosci dokonywane jakimis ekwiwalentami
    beda trudne do ustalenia - z tym, ze jesli ktos kupi za pieniadz
    elektroniczny zlote monety czy sztabki, to tez moze sie znalezc przez to
    na celowniku.

    Nie pisze, ze teraz, czy za 5 lat - ale technologia coraz bardziej wg mnie
    prowadzi di odpowiednikow zajdlowskich kluczy.

  • 9. Data: 2008-02-18 16:27:15
    Od: Sebastian <n...@n...com>

    krzysztofsf pisze:
    [...]
> [...]
    >
    > Nie pisze, ze teraz, czy za 5 lat - ale technologia coraz bardziej wg
    > mnie prowadzi di odpowiednikow zajdlowskich kluczy.

    W dodatku to pewny sposób na pokonanie terroryzmu, handlu narkotykami,
    stręczycielstwa, handlu ludźmi, szarej strefy, mafii, korupcji itp.
    Będzie raj na ziemi :)

    Coś mi się wydaje, że temat nie raz był poruszany na p.r.f.sf-f, kiedy
    prawdziwi bankowcy sie za to wezmą to wtedy będzie naprawdę czego sie bać.

    Sebastian

  • 10. Data: 2008-02-18 18:06:00
    Od: "Arek" <a...@p...onet.pl.usun_cde>

    krzysztofsf napisał(a) w wiadomości: ...

    >Technologia pomalu zaczyna to umozliwiac a w miare jak bedzie zanikal
    >pieniadz fizyczny,

    Tylko gdy niepewność na rynkach to złoto drożeje...

> [...]
    >beda trudne do ustalenia - z tym, ze jesli ktos kupi za pieniadz
    >elektroniczny zlote monety czy sztabki, to tez moze sie znalezc przez to

    Będę zbierał muszelki... :) Zabronią?
    Ekwiwalentami (lub kilogramami banknotów) płaci się w Zimbabwe.

    Arek