  • 91. Data: 2012-04-16 17:17:51
    Temat: Re: Kiedy w Polsce powstanie nowa ultraliberalna partia ?
    Od: Lucky <l...@n...ocm>

    On 16/04/2012 09:33, totus wrote:

    > Podniesienie bogactwa bierze się ze zwiększenia kapitału.

    Wlasnie. W przypadku skali panstwa chodzi o zwiekszenie M4. Im wiecej
    jest gotowki w obiegu tym latwiej o prace i pensje. Zastanow sie co by
    sie stalo, gdyby ograniczyc wydatki budzetu przy stalych podatkach (bo
    jak inaczej splacic dlug?)

  • 92. Data: 2012-04-16 18:01:08
    Od: Lucky <l...@n...ocm>

    On 16/04/2012 09:01, totus wrote:

    > do zsypu. Surowce i energia ludzka. Przecież wszystkich bezrobotnych można
    > podzielić na dwie grupy. Grupa A kopała by dołki w ziemi, a grupa B by je
    > zasypywała. PKB by rósł, ludzie ci dostawali by pieniądze od państwa z
    > kredytu i ... Od tego bylibyśmy bogatsi?

    Nie, bo PKB wzrosl by tylko na czas kopania / zasypywania. Ale wyobraz
    sobie kredyt na budowe np elektrowni wodnej. Prad wytworzony w
    elektrowni zarobilby na wynagrodzenie dla ludzi potrzebnych do jej obslugi.
    A teraz wyobraz sobie analogiczna sytuacje: Panstwo ma troche dlugu i
    taka sama kwote gotowki. Ma do wyboru: splacic dlug lub za gotowke
    wybudowac elektrownie. Jak myslisz, co sie stanie w obu przypadkach?

  • 93. Data: 2012-04-16 18:31:19
    Od: totus <t...@p...onet.pl>

    Lucky wrote:

> [...]
    > jest gotowki w obiegu tym latwiej o prace i pensje. Zastanow sie co by
    > sie stalo, gdyby ograniczyc wydatki budzetu przy stalych podatkach (bo
    Ale kapitał to nie ilość papieru zadrukowanego na zielono. Kapitał to realna
    wartość nie narysowana. Mylisz górę złota z rysunkiem góry złota. Prześledź
    życiorys biznesowy Henry'ego Ford'a. Zbudował jedno z największych firm
    swoich czasów. Nie wziął dolara kredytu. Dasz wiarę? Przy tym płacił
    najwyższe stawki wynagrodzeń na rynku pracy bez nacisków związków
    zawodowych. Taki miał model biznesowy. Doprowadził do drastycznej deflacji
    na rynku motoryzacyjnym. Ceny aut spadały drastycznie. Zadał kłam dziś
    obowiązującej doktrynie ekonomicznej. Zrobił coś co dzisiejsi ekonomiści
    uważają za brednie. Na bazie aktualnej teorii ekonomii tego co zrobił Ford
    nie da się wytłumaczyć. Ford nauczył krowę fruwać. Zastanów się nad
    zjawiskiem Apple'a. Apple to firma, która działa na rynku gdzie występuje
    permanentna deflacja. Ceny na jej produkty permanentnie spadają, a konta
    firmy puchną. Gdyby nie ogólna inflacja w gospodarce światowej to nominalny
    spadek cen elektroniki byłby jeszcze bardziej widoczny.
    W wyjściu z pułapki pojęciowej pomogła by Ci historia pieniądza i
    zrozumienie mechanizmu kształtowania ceny oraz zrozumienie fenomenu inflacji
    i deflacji. Trzeba jednak oderwać się od różowych stron Rzepy i wkładki
    ekonomicznej GW.
    Aktualnie obowiązująca teoria mówi, ze inflacja bierze się ze wzrostu cen
    ropy. Wzrost cen ropy bierze się ze spekulacji giełdowych. Dokładnie to
    przemyśl. Spróbuj znaleźć się w skórze takiego spekulanta. Jakie warunki
    muszą być spełnione byś zaczął kupować jak oszalały. Popatrz na ile ceny
    kontraktów odchylają się od ceny spot. Po cenie spot kupują rafinerie i
    zakłady chemiczne. Postaw się w roli takiego kierownika dużej rafinerii.
    Pomijam, że spekulanci zarabiają na wzrostach i na spadkach. Interesuje ich
    tylko ruch, kierunek jest obojętny. Ale to zostawiam. Chcę zwrócić Twoja
    uwagę na treści, które wszyscy powtarzają sobie od ucha do ucha jak w
    głuchym telefonie. Z tej perspektywy przyjrzyj się swojemu poglądowi na M4

  • 94. Data: 2012-04-16 18:46:57
    Od: totus <t...@p...onet.pl>

    Lucky wrote:

> [...]
    > dlugu i taka sama kwote gotowki. Ma do wyboru: splacic dlug lub za gotowke
    > wybudowac elektrownie. Jak myslisz, co sie stanie w obu przypadkach?
    Jak spłaci dług to obniży swoje zapotrzebowanie na podatki od obywateli i
    wzmocni gospodarkę obniżając podatki. Jak wybuduje elektrownię to będzie
    musiało dopłacać do tego przez cały czas lub narzuci nierynkowa cenę na
    energie ze względów strategicznych bo państwo robi tylko takie rzeczy, które
    nie opłacają się ludziom. Gdyby się ludziom opłacały toby nie namawiali
    państwa bu to zrobiło tylko sami by chcieli na tym zarobić. Właśnie tak to
    działa. Gdy są pieniądze do zarobienia to bierzemy się za to sami, gdy są do
    stracenia to bierzemy polityków do galopu i za takie rzeczy bierze się
    państwo.
    Podaj przykład firmy państwowej, która działa na wolnym rynku jak google czy
    apple. Jeżeli jakaś firma państwowa przynosi zyski to tylko dzięki
    monopolowi, który jej to państwo zapewniło. Dla klientów firmy państwowej to
    tylko strata.
    Ja nie znam żadnego państwowego przedsięwzięcia biznesowego, które by było
    rentowne w obliczu konkurencji. Politycy maja po prostu inne cele.

  • 95. Data: 2012-04-16 18:48:04
    Od: Lucky <l...@n...ocm>

    On 16/04/2012 17:31, totus wrote:

    > Ale kapitał to nie ilość papieru zadrukowanego na zielono. Kapitał to realna
    > wartość nie narysowana. Mylisz górę złota z rysunkiem góry złota.
    To moze podaj swoja definicje kapitalu, majatku i pieniadza abysmy mieli
    pewnosc, ze rozmawiamy o tym samym.

> [...]
    > najwyższe stawki wynagrodzeń na rynku pracy bez nacisków związków
    > zawodowych. Taki miał model biznesowy. Doprowadził do drastycznej deflacji
    widocznie inni sprzedawali samochody z bardzo duzo marza.

    > zjawiskiem Apple'a. Apple to firma, która działa na rynku gdzie występuje
    > permanentna deflacja. Ceny na jej produkty permanentnie spadają, a konta
    Apple placi za iphona 8$ a bierze 300. Nic dziwnego, ze konta puchna. W
    gospodarce chodzi o to aby ludzie mieli prace i mogli za nia jak
    najwiecej kupic, tak? Im wiecej pieniadza, tym wiecej pracy (w pewnym
    uproszczeniu). W przypadku firm i rodzin, pieniadze moga uciec. W
    przypadku panstwa pieniadze nie uciekna bo nawet jak ktos sprzeda PLN to
    ktos inny przeciez musi kupic. No chyba, ze zacznie sie splacanie
    kredytow (deleveraging), wtedy pieniadza mamy coraz mniej i ludziki
    zdziwione, ze dla wszystkich nie starczy.

> [...]
    > i deflacji. Trzeba jednak oderwać się od różowych stron Rzepy i wkładki
    Rzepe i GW w rekach nie mialem, wiec chybiony argument.

    > Aktualnie obowiązująca teoria mówi, ze inflacja bierze się ze wzrostu cen
    Nie chodzi o jedna teorie czy druga. Sprobuje inaczej: Czy mozesz mi
    narysowac scenariusz, co sie stanie jak budzet przestanie wydawac
    pieniadze tylko zacznie splacac dlugi?
    Konkretnie, gdzie pojawi sie korzysc dla przecietnego Kowalskiego?

  • 96. Data: 2012-04-16 19:07:51
    Od: Lucky <l...@n...ocm>

    On 16/04/2012 17:46, totus wrote:

    > Jak spłaci dług to obniży swoje zapotrzebowanie na podatki od obywateli i
    > wzmocni gospodarkę obniżając podatki.
    Obecny dlug Polski to jakies niecale 900 mld PLN. Chcesz wycofac tyle z
    rynku po to aby zaoszczedzic 45 mld rocznie?

  • 97. Data: 2012-04-16 19:23:43
    Od: totus <t...@p...onet.pl>

    Lucky wrote:

    > To moze podaj swoja definicje kapitalu, majatku i pieniadza abysmy mieli
    > pewnosc, ze rozmawiamy o tym samym.

    Kapitał to wykonana praca ale nie wykorzystana na bieżącą konsumpcję, którą
    można zamienić na źródło kolejnych przychodów. To nie ma związku z gotówką.
    Pieniądze to tylko narzędzie przy pomocy, którego ludzie wymieniają swoją
    wykonaną pracę na wykonaną prace innych ludzi. Wygodne narzędzie służące
    wymianie. czyli kapitał to wykonana praca, która nie jest konieczna do
    bieżącego wykorzystania by utrzymać się przy życiu na akceptowalnym
    poziomie. Czyli kapitał bierze się z pracy nie z drukarni.

    > widocznie inni sprzedawali samochody z bardzo duzo marza.

    No właśnie. Poczytaj. Nie sprzedawali z dużą marżą tylko robili auta nie tak
    wydajnie ja Ford. Obniżenie cen aut o 10% spowodowało fale bankructw w
    takich zakładach. Czyli to nie były marże.

    > Apple placi za iphona 8$ a bierze 300. Nic dziwnego, ze konta puchna.

    Tu jest Twoja rola. Już jesteś bogaty. To co Apple kupuje za $8 Ty kup za
    $10, a to sprzedaje za $300, Ty sprzedaj za $200. A może Ci się nie chce?
    > gospodarce chodzi o to aby ludzie mieli prace i mogli za nia jak
    > najwiecej kupic, tak?

    Nie. Właśnie nie o to chodzi w działalności gospodarczej człowieka. Ja dążę
    do tego by jak najmniejszym wysiłkiem zapewnić sobie wygodne i bezpieczne
    życie.

    > Im wiecej pieniadza, tym wiecej pracy (w pewnym
    > uproszczeniu).

    Praca jednych bierze się z zapotrzebowania innych. Możliwość zaspokojenia
    zapotrzebowania innych bierze się z ich wydajności. Pieniądze to tylko
    przelicznik tych wielkości. Może się nazywać tak czy inaczej, może być
    takiego czy innego koloru, może być kilka pieniędzy na rynku.

> [...]
    > kredytow (deleveraging), wtedy pieniadza mamy coraz mniej i ludziki
    > zdziwione, ze dla wszystkich nie starczy.

    Wygląda z tego, że jak się oddaje długi to ci, którzy te długi odbierają to
    pieniądze palą.

> [...]
    > pieniadze tylko zacznie splacac dlugi?
    > Konkretnie, gdzie pojawi sie korzysc dla przecietnego Kowalskiego?

    Oczywiście. Przy aktualnym poziomie podatków gdyby państwo Polskie zechciało
    zrównoważyć budżet, a potem mieć nadwyżkę by spłacać długi musiałoby
    redukować wydatki, czyli wycofywać się z naszego życia. Po prosu przestało
    by nam przeszkadzać zarabiać pieniądze. Musiałoby wycofać się z tych miejsc,
    na które ciągle narzekasz. Zwolniło by tez ludzi, którzy musieliby znaleźć
    sobie jakieś zajęcie, a nie ciągle siedzieć przy Twoim obiedzie jak Wielki
    Nieobecny. Cena długu by spadła.
    Nie musisz się jednak martwić. Taka apokalipsa nie nastąpi. Większość wierzy
    w magie M4. Politycy są głównie zainteresowanie w utwierdzaniu swoich
    wyborców o swojej nieomylności i niezbędności. Puszczanie krwi Cię uzdrowi i
    wzmocni.

  • 98. Data: 2012-04-16 19:26:25
    Od: totus <t...@p...onet.pl>

    Lucky wrote:

    > Obecny dlug Polski to jakies niecale 900 mld PLN. Chcesz wycofac tyle z
    > rynku po to aby zaoszczedzic 45 mld rocznie?

    Myślisz, ze oddawane pieniądze są palone przez ich właścicieli gdy je
    otrzymają z powrotem. Ty tak robisz? Jak kumpel odda Ci 100 PLN to je
    drzesz? -:)

  • 99. Data: 2012-04-16 20:57:30
    Od: Lucky <l...@n...ocm>

    On 16/04/2012 18:26, totus wrote:

    > Myślisz, ze oddawane pieniądze są palone przez ich właścicieli gdy je
    > otrzymają z powrotem. Ty tak robisz? Jak kumpel odda Ci 100 PLN to je
    > drzesz? -:)

    Naprawde nie rozumiesz bankowej kreacji pieniadza czy sobie jajeczka robisz?

  • 100. Data: 2012-04-16 21:51:29
    Od: totus <t...@p...onet.pl>

    Lucky wrote:

    > Naprawde nie rozumiesz bankowej kreacji pieniadza czy sobie jajeczka
    > robisz? L

    Nie rozumiem. Wytłumacz, jeżeli możesz.