  • 21. Data: 2005-08-17 12:52:47
    Temat: Re: Karty z chipem bezpieczne
    Od: "Vizvary Istvan II" <v...@p...onet.pl>

    Uzytkownik "Krzysztof Halasa" <k...@p...waw.pl> napisal w wiadomosci
    news:m3pssc3fvz.fsf@defiant.localdomain...

    > Nie ma w tym nic pewnego - PIN oczywiscie musi byc zapisany na karcie
    > (jesli jest uzywany, moze byc teoretycznie inny mechanizm, np. zmienny
    > "PIN"). Ale jesli to jest staly, normalny PIN - to zapisanie go w postaci
    > jawnej, niejawnej i dowolnej nie zmienia dokladnie nic, ze wzgledu na
    > bardzo mala dlugosc PINu oraz wynikajaca z tego nieskutecznosc jego
    > szyfrowania (niezalezna od algorytmu).
    > --
    > Krzysztof Halasa

    Aha.
    A jesli PIN jest zapisane w postaci hash-a (standardowy padding, SHA1) ?
    Karty sa inteligentne.
    Tak z ciekawosci chyba 6 lat temu zrobilem taka karte z jednorazowymi PIN
    kodami pamietanymi w postaci hashowanej. Generowalo sie je samemu w
    bezpiecznym srodowisku, a korzystalo sie z nich byle gdzie.
    Podejrzewam, ze do tego stopnia nie przedobrzyli systemu, bo tez nikomu to
    do szczescia nie jest potrzebne.

    Vizvary

  • 22. Data: 2005-08-18 00:43:18
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "Vizvary Istvan II" <v...@p...onet.pl> writes:

    > A jesli PIN jest zapisane w postaci hash-a (standardowy padding, SHA1) ?

    To przeciez nic nie zmienia - jesli masz zawartosc karty (ktorej normalnie
    nie masz), to albo masz PIN clear textem, albo masz dowolny, jaki Ci sie
    podoba hash, ktory zmieniasz w PIN uzywajac 10 tys. prob (czyli w czasie
    mikrosekund). Nie ma takiego hasha, ktorego zlozonosc obliczeniowa
    utrudnialaby jego odwrocenie przy tak malej dlugosci klucza (rzedu
    15 bitow - zmiennego elementu klucza, zaleznego od PINu).

    Jesli nie masz zawartosci karty (normalna sytuacja), to postac PINu takze
    nie ma znaczenia, albo go znasz albo nie.

    > Karty sa inteligentne.

    Nazwalbym to lekka przesada :-)

> [...]
    > bezpiecznym srodowisku, a korzystalo sie z nich byle gdzie.
    > Podejrzewam, ze do tego stopnia nie przedobrzyli systemu, bo tez nikomu to

    Czasem sie przydaje. Zwykly PIN jest niewystarczajaco bezpieczny - moze
    lepsze to troche niz karty, gdzie na podpis i kopie paska mozna komus
    w ciagu sekundy ukrasc wszystkie oszczednosci i narobic dlugow, ale
    z wiekszymi pieniedzmi to bym zwyklego PINu, zwlaszcza na karcie,
    nie wiazal (na karcie = podawanego w roznych dziwnych okolicznosciach,
    a nie tylko w swoim gabinecie).

    Mysle ze w przyszlosci beda dostepne karty, w ktorych programowanie
    sposobu podawania PINow bedzie zostawione uzytkownikowi. Wystarczy
    ze ci, ktorzy beda potrzebowac, zmienia zwykle PINy w listy
    jednorazowych.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 23. Data: 2005-08-18 05:11:20
    Od: "Vizvary II Istvan" <v...@p...onet.pl>

    "Krzysztof Halasa" <k...@p...waw.pl> wrote in message

> [...]
    >
    > Jesli nie masz zawartosci karty (normalna sytuacja), to postac PINu takze
    > nie ma znaczenia, albo go znasz albo nie.

    Mozna pisac w cudzyslowiu.
    Generalnie masz racje (jesli chodzi o postac zapisu PINu w karcie - niewiele
    to zmienia). Co do inteligencji : nawet najprostsze systemy operacyjne kart
    sa przygotowane wlasnie pod tego rodzaju zadania - dotyczy to równiez
    Javacard. Wiec ograniczenie ilosci prób podania PIN kodu sa nijako sprzetowo
    implementowane, to samo dotyczy wszystkich operacji na karcie. Sa to systemy
    operacyjne optymalizowane pod takim katem.
    Generalnie wyglada tak, ze z wykorzystanie tej samej technologii (Javacard)
    w produktach masowych (karty GSM, karty bankomatowe, karty kryptograficzne w
    zastosowaniach cywilnych) i w produktach wojskowych (okolo 1 mln kart
    miesiecznie w samym USA w zeszlym roku) spowodowalo, ze i cena jest bardziej
    przystepna (skala produkcji) i system operacyjny+sposoby testowania sa
    bardziej pewne (wymagania stawiane przez wojsko+certyfikacja).

> [...]
    > sposobu podawania PINow bedzie zostawione uzytkownikowi. Wystarczy
    > ze ci, ktorzy beda potrzebowac, zmienia zwykle PINy w listy

    Moze, ale tak na prawde ja bym oczekiwal to od systemów bankowych ogólnie
    zróznicowane sposoby- w zaleznosci od sytuacji - dostepu do operacji. Coraz
    wiecej jest uzytkownikow mobilnych z jednej strony (wymagajacych czasami
    utrudnienia dostepu nawet kosztem wygody) a z drugiej naturalne tendencje do
    automatyzacji konktaktu z bankiem. Mozna miec kilka kont.

    Vizvary Istvan
    http://www.cryptigo.com

  • 24. Data: 2005-08-18 11:39:58
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "Vizvary II Istvan" <v...@p...onet.pl> writes:

> [...]
    > Javacard. Wiec ograniczenie ilosci prób podania PIN kodu sa nijako sprzetowo
    > implementowane, to samo dotyczy wszystkich operacji na karcie.

    Tzn. one sa robione calkowicie programowo (na szczescie), przez procesor
    karty. Z punktu widzenia uzytkownika mozna napisac, ze to jest zrobione
    sprzetowo (bo zaden program uzytkownika sie tym nie zajmuje).

> [...]
    > utrudnienia dostepu nawet kosztem wygody) a z drugiej naturalne tendencje do
    > automatyzacji konktaktu z bankiem. Mozna miec kilka kont.

    Oczywiscie (aczkolwiek wygodniejsze i tak samo bezpieczne jest jedno konto
    z roznymi procedurami weryfikacji, zaleznie od sytuacji). Z tym ze
    zagrozenia zwiazane z placeniem karta platnicza (i wyciaganiem pieniedzy
    z bankomatu) sa raczej stale (z wylaczeniem operacji bez fizycznej
    obecnosci karty, ale to juz zupelnie inna sprawa), wiec procedury z tym
    zwiazane powinny logicznie takze byc raczej stale (np. dla kazdego klienta
    z osobna).

    Karty to oczywiscie tylko jedna z mozliwosci dostepu do konta. Stosunkowo
    latwo spowodowac, by byla to mozliwosc wzglednie bezpieczna. Nie jest to
    takie proste wtedy, gdy nie mamy zadnego bezpiecznego urzadzenia (takiego
    jak karta), sluzacego do zatwierdzenia tresci transakcji - zlecanie
    operacji z np. internet cafe nie moze byc bezpieczne (niezaleznie od
    uzytych kodow jednorazowych, tokenow itd) jesli uzytkownik nie podpisuje
    tresci operacji przy uzyciu dodatkowego, bezpiecznego urzadzenia.

    Wszystko oczywiscie jest kwestia skali, zawsze mozna oszacowac ryzyko
    (np. banku) i przy dostepnych srodkach rzedu tysiaca zlotych miesiecznie
    wystarczajaco bezpieczne jest zapewne zlecanie operacji przez telefon.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 25. Data: 2005-08-18 15:31:14
    Od: "Vizvary II Istvan" <v...@p...onet.pl>

    > Tzn. one sa robione calkowicie programowo (na szczescie), przez procesor
    > karty. Z punktu widzenia uzytkownika mozna napisac, ze to jest zrobione
    > sprzetowo (bo zaden program uzytkownika sie tym nie zajmuje).

    To zalezy. Na przyklad karty Payflex Schlumbergera zawieraja sprzetowa
    implementacje wszelkich operacji wiazanych z PIN kodami.Nawet zaawansowane
    mechanizmy challenge response realizujace funkcji portmonetki sa na stale
    implementowane. Karty te byly stosowane i przez SUN do sprzetowego logowania
    do stacji roboczej i jako lokalne karty platnicze i (z tego co wiem) byla
    nawet pewna partia kart VISA w oparciu o te wlasnie karty zrobione.
    Oczywiscie co jest "sprzetowo" a co "programowo" to kwestia uznania, w
    kazdym razie lista rozkazów, struktury mozliwe do zdefiniowania itp. sa na
    stale zaszyte.

    > Wszystko oczywiscie jest kwestia skali, zawsze mozna oszacowac ryzyko
    > (np. banku) i przy dostepnych srodkach rzedu tysiaca zlotych miesiecznie
    > wystarczajaco bezpieczne jest zapewne zlecanie operacji przez telefon.

    Mnie bardziej martwi ryzyko ze strony klienta, a jest to funkcja wielu
    zmiennych , nawet (a moze przede wszystkim) prawa bankowego w danym kraju.
    Inaczej jest w USA, inaczej w Polsce. Ja sprzedaje oprogramowanie od bodajze
    szesciu lat przez Internet a o ile kiedys wszyscy placili przelewem, o tyle
    ci sami klienci teraz chca placic tylko karta . I to nie tylko z USA (bo tam
    zawsze tak bylo) ale równiez z Japonii, Francji czy (jak ostatnio) z
    Bulgarii, mimo iz specjalnie dla nich (dla Bulgarów) zrobilem serwis do
    platnosci przelewem. Bo do niedawna nawet 20$ placili przelewem. A jak
    skonczylem wreszcie serwis to zaczeli placic karta. Z Polski nie wiem, bo
    jeszcze nikt nic nie kupil :-).

    Vizvary Istvan
    http://www.cryptigo.com

  • 26. Data: 2005-08-20 23:36:18
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "Vizvary II Istvan" <v...@p...onet.pl> writes:
    > Mnie bardziej martwi ryzyko ze strony klienta, a jest to funkcja wielu
    > zmiennych , nawet (a moze przede wszystkim) prawa bankowego w danym kraju.

    Oraz tresci zawartych z bankami umow. Aczkolwiek banki staraja sie jak
    moga zeby to klient odpowiadal za wszystko.

    Naturalnie, mniejsze ryzyko fraudu w ogole => mniejsze ryzyko dla klienta
    i dla banku.
    --
    Krzysztof Halasa