  • 1. Data: 2021-10-25 22:17:20
    Temat: Ile w racie jest kapitalu a ile odsetek?
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Dyskutyjemy często o kredytach, ale powiedzcie ile w miesięcznej racie spłaty
    "uczciwego" kredytu jest spłaty kapitału, a ile
    odsetek?
    2/3 i 1/3, czy może 3/4 i 1/4, a może 4/5 i 1/5 ?
    Złotowego i "walutowego".

  • 2. Data: 2021-10-26 09:31:58
    Temat: Re: Ile w racie jest kapitalu a ile odsetek?
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "ąćęłńóśźż" napisał w wiadomości grup
    pl...
> [...]
    >racie spłaty "uczciwego" kredytu jest spłaty kapitału, a ile odsetek?
    >2/3 i 1/3, czy może 3/4 i 1/4, a może 4/5 i 1/5 ?

    Ale co znaczy "uczciwego" ?

    odpal jakis kalkulator kredytowy, to zobaczysz.

    Jak bierzesz kredyt np na 2 lata 7% RRSO, to tak zgrubsza liczac
    doplacisz 7%,
    bo niby przez 2 lata to 14%, ale kwota do splaty spada szybko, wiec i
    odsetki spadaja.
    A jak na rok, to tylko 3.5%

    Jak bierzesz 300 tys kredytu na 30 lat, to rocznie wypadaloby splacic
    10 tys kwoty,
    a w pierwszym roku ... na 2% to bedzie 6 tys odsetek, na 3% to 9k,
    na 4% to 12k ... widac proporcje, ale czy na 4% sie skonczy?

    Bank to oczywiscie chetnie przeliczy na raty stale - i znow inaczej.

    A teraz jeszcze uwzglednij inflacje ... czy aby na pewno splacisz
    uczciwie :-)

    J.

  • 3. Data: 2021-10-26 09:32:02
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    poniedziałek, 25 października 2021 o 22:17:23 UTC+2 ąćęłńóśźż napisał(a):
> [...]
    "uczciwego" kredytu jest spłaty kapitału, a ile
    > odsetek?
    > 2/3 i 1/3, czy może 3/4 i 1/4, a może 4/5 i 1/5 ?

    W ratach malejących przy kredycie na N miesięcy zawsze masz w racie 1/N kwoty
    kapitału oraz odsetki za miesiąc od kapitalu pozostałego do spłaty.
    Więc ta proporcja z czasem dąży do przewagi kapitału - ale nawet w ostatniej racie
    nie jest to 1:0 ;>
    A to, jaka jest początkowa proporcja, zależy od oprocentowania.
    No i jeszcze ew. kredytowana prowizja może sprawę zaciemnić nieco.

    W ratach równych jest podobnie w tym sensie, że w miarę spłaty coraz większą część
    raty stanowi kapitał.
    Ta proporcja jest jednak zawsze większa na korzyść odsetek.

    I tak, większość frankowiczów - oprócz tych, którzy owczym pędem brali w samym dołku
    franka (podobnie jak ci, co kupili akcje banku śląskiego na samym szczycie bańki,
    bitocoiny w szczycie górki itp. "złote interesy") - ma kredyt znacznie tańszy niż
    jakby w tym samym czasie wzięli na tą samą sumę (choć by nie dostali) złotówkowy.

  • 4. Data: 2021-10-26 11:41:40
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Miałem na myśli hipoteczne czyli wieloletnie.

    -----

  • 5. Data: 2021-10-26 16:36:51
    Od: Robert_DF <r...@g...com>

    W dniu 26.10.2021 o 11:41, ąćęłńóśźż pisze:
    > Miałem na myśli hipoteczne czyli wieloletnie.

    jakie oprocentowanie i jaki okres kredytowania?
    wszystko można policzyć

    --
    pozdrawiam
    Roberts

    kredyty-ubezpieczenia-inwestycje
    https://www.linkedin.com/in/robert-sierant-367503140
    /

  • 6. Data: 2021-10-27 12:54:28
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    25-30 lat.

    -----

  • 7. Data: 2021-10-27 18:40:23
    Od: Robert_DF <r...@g...com>

    W dniu 27.10.2021 o 12:54, ąćęłńóśźż pisze:
    > 25-30 lat.
    >

    > -----

    500kzł na 25 lat, 3%

    raty równe:
    2371 z czego 1121 kapitał i 1250 odsetki

    raty malejące:
    2917 z czego 1667 kapitał i 1250 odsetki

    ww. oczywiście dla pierwszej raty, w każdej kolejnej te wartości będą inne

  • 8. Data: 2021-10-28 10:37:02
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Czyli pożycza 500k, a oddaje ponad milion?

    -----

  • 9. Data: 2021-10-28 14:40:03
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 28 Oct 2021 10:37:02 +0200, ąćęłńóśźż wrote:
    > Czyli pożycza 500k, a oddaje ponad milion?

    Nie, bo 25*12*2371=711 300
    Pod warunkiem, ze 3% sie utrzyma.

    Ale ale ... czy w obliczu inflacji mozna to nazwac "uczciwie oddal" ?
    :-)

  • 10. Data: 2021-10-28 16:18:01
    Od: ptoki <s...@g...com>

    poniedziałek, 25 października 2021 o 15:17:23 UTC-5 ąćęłńóśźż napisał(a):
> [...]
    "uczciwego" kredytu jest spłaty kapitału, a ile
    > odsetek?
    > 2/3 i 1/3, czy może 3/4 i 1/4, a może 4/5 i 1/5 ?
    Zazwyczaj popularny kredyt to okolice 50% oprocentowania i 50% kapitalu, przynajmniej
    na poczatku.

    To dosyc latwo policzyc. Masz 300k kredytu na 5%. Czyli w rok musisz dac bankowi
    5k*3=15kpln. Czyli jakies 1200pln odsetek.
    I w sumie nikt ci nie bedzie kijem wymuszal ze masz placic cos wiecej. Niby kapital
    trzeba splacac ale teoretycznie nie musisz (zamotanie sie zacznie jak nieruchomosc
    stanie sie tansza od tych 300kpln ale to inna bajka.)

    Wiec popularne kredyty sie zazwyczaj zaczynaja od 50/50 i ta proporcja sie powoli
    zmienia. W ostatnim roku, gdzie masz do splacenia te 15k kapitalu masz 750pln odsetek
    do splacenia (z grubsza bo zalezy jak liczyc) wiec rate masz 1200+70 czyli 95/5 (nie
    chce mi sie dokladnie liczyc).

    Tak jest w przypadku raty stalej jak i raty zmiennej bo proprcje sie nie zmieniaja
    zbytnio.

    A ktory kredyt jest uczciwy?
    Ano ten gdzie placisz za korzystanie z kapitalu proporcjonalnie do tego co uzyjesz.
    Czyli jak wyzej...

    Czy kredyt gdzie placisz 95% oporocentowania a 5% kapitalu jest uczciwy? Tak, ale
    tylko jak kupisz haupe za 300kpln, wsadzisz w nia kolejne 100k, poczekasz rok czy
    dwa, sprzedasz za 600k.
    Wtedy nawet jak placisz co miesiac ten 1000pln to na koniec jestes do przodu jakies
    220kpln.
    Jak to samo zrobisz z autem (kupno za 100k, jazda, uzywanie, odsetki, po dwu latach
    auto jest warte 80k, zaplaciles 10k odsetek i masz nadal do oddania 100k (bo nie
    placiles kapitalu). Czy to uczciwe? niby tak. Ale nie za madre...